Jeg er kæmpe film fan, og jeg nyder virkelig, at se dem på det store lærred.
Eller, det gjorde jeg...
For hvor er helt almindelig pli blevet af i de danske biografer?
De sidste par gange jeg har været afsted, sidder folk og snakker, eller bruger mobil midt under filmen.
Forrige gang pointerede jeg det overfor en der sad en række foran mig. Hans lys fra telefonen var virkelig generende, og jeg bad ham slukke det, hvortil han svarede: "Ja ja, rolig nu."
Så sent som i går sad der 4 gutterne bag mig, og de blev ved med at snakke så jeg til sidst valgte at flytte sæde.
Jeg mener, hvorfor gider man betale dyre domme (efterhånden), for at sidde og se en film, og ikke være fuld fokuseret på den, men i stedet have fokus alle mulige andre steder, og genere andre omkring en derved.
Det er svært at leve sig ind i filmen man ser, og nyde den fuldt ud når man bliver taget ud af den pga. disse distraheringer.
Jeg ved godt hvad nogen vil sige:
"Du kan bare se den en anden dag, hvor der ikke er mange i bio."
"Vent til den kommer på streaming."
Hvorfor skal jeg det? Kunne dem som ikke er ligeså interesseret i filmen gøre det i stedet for. Så sparer de også nogle penge.
Synes det er en ærgelig tendens, og jeg mindes ikke det var sådan for år tilbage, hvor som var i biografen, var der for sin egen og filmens skyld.
/ rant slut
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Joine vores Lemmy-fællesskab på feddit.dk!
The original was posted on /r/denmark by /u/DaftDrummer at 2023-07-07 07:12:15+00:00.
ConsciousContext1151 at 2023-07-07 07:47:42+00:00 ID:
jqzxkde
Jeg har haft denne diskussion med mine venner flere gange, og vi er alle enige om, at vi gerne vil betale mere for vores biografbilletter, hvis det betyder, at der er en medarbejder inde i salen, som kan smide folk ud, hvis de larmer, smider popcorn efter andre eller hele tiden sidder på mobilen osv.
WhorishGreen at 2023-07-07 08:56:47+00:00 ID:
jr02id8
Jeg har tænkt nøjagtigt det samme - hvis biograferne kunne sikre filmoplevelsen, ville jeg have mere lyst til at bruge pengene på det.
Jeg har alt for ofte siddet sammen med råbende unge mænd, sniksnakkende kærestepar og - SUK - forældre, som vælger at oversætte hele filmen for sit barn.
funk-engine-3000 at 2023-07-07 09:02:15+00:00 ID:
jr02w50
Okay forældre der oversætter hele filmen lyder ekstremt irriterende, jeg føler med dig
Chappiechap at 2023-07-07 09:55:39+00:00 ID:
jr06oxh
Hvis man oversætter en hel film i biografen for sit barn, skal barnet ikke være der.
Simple as.
Exo_Sax at 2023-07-07 15:27:26+00:00 ID:
jr190li
Opdeling i visninger med børn og visninger uden, tak. Ikke fordi, at jeg skal sidde og være en gammel sur prut, men det er bare pisse irriterende. Børn forstår naturligvis ikke nødvendigvis reglerne, og det er helt fair. Der også virkelig mange forældre, der ikke helt forstår, at reglerne stadig gælder, selvom de har et barn med. Så lad os bare undgå den dårlige mojo og have biletter henvendt familier og biletter henvendt folk uden børn.
erlandodk at 2023-07-07 12:33:40+00:00 ID:
jr0la3a
Eller også skal man vælge en biograf med SubReader
Exo_Sax at 2023-07-07 15:25:08+00:00 ID:
jr18nqg
Endnu bedre; den klassiske "Ej, hvem er det!?" man kender fra dagligstuen, men nu i selskab med et par dusin andre mennesker, der ikke behøver at få det forklaret.
_verner at 2023-07-07 14:50:04+00:00 ID:
jr13fl3
Da vi så Deadly Hallows part 2, sad vi lige foran en far, der højlydt sad og oversatte hele filmen for sit 6ish årige barn.
Da han begyndte at kalde Voldemort for Romeo blev det godt nok for åndsvagt. Jeg har aldrig set nogle af filmene på dansk, så jeg anede ikke før den dag, at Tom Riddle hed Romeo i de danske udgaver.
Det var den værste biograf oplevelse jeg har haft.
nameitss at 2023-07-07 16:04:25+00:00 ID:
jr1enm9
Oh yes! Var inde og se en af de tidligere Harry Potter og der var selvfølgelig propfyldt med men de fleste under 5 keder sig efter den første halve time og der har så mange der skulle ud at pisse i løbet af hele filmen. Det kan jeg som regel håndtere og de fleste unger var også stille men der var EN mor som mente at hun skulle sidde og oversætte til hendes unge. Ja, det var den engelske udgave. Den danske udgave kom som regel i biffen en uge eller to senere. I det mindste holdte hun kæft efter den første time-ish. Men når det ikke ligefrem var den første Harry Potter film og man ved at den danske kommer kort efter, hvorfor så bruge tid på at tage i biffen og irritere andre?
Jeg vil sindssygt gerne i biffen igen og jeg vil meget gerne betale ekstra for at se en film uden entitled assholes. Men det er åbenbart en meget mere normal ting i dag at man bruger biffen som tidsfordriv fremfor en egentlig oplevelse. Ikke fordi jeg skal lyde gammel og sur men gider folk ikke snart opdrage på deres unge mennesker? Ray William Johnson lavede en video netop om det her problem fordi en snotunge af en TikToker ævlede om at når man havde betalt for at sidde i biffen så måtte man gøre hvad man havde lyst til. Det er vitterligt de typer der gør at man ikke gider at gå i biografen mere men det plejer at være en fed oplevelse og det er desværre en døende branche
Fiske_Mogens at 2023-07-07 09:14:26+00:00 ID:
jr03r9p
Okay, det gør det så bare lidt ærgerligt at skulle betale ekstra for de mange gange jeg har været i biografen og der ikke har været problemer fordi salen har været nærmest tom. Men lige at få fat i en vagt i de mest besøgte tider, burde ikke være noget problem. Selvfølgelig ved jeg godt biograferne har udfordringer med økonomien pga. streamingtjenester, men alligevel.
kronsj at 2023-07-07 10:21:44+00:00 ID:
jr08o9n
Jeg synes ideen virker spændende - som en god form for produktudvikling for pressede biografer. En totaloplevelse.
Men hvordan skulle vagten træde til? Skulle filmen stoppes, skulle han/hun møve sig ind midt på rækken og prikke på skuldren, eller stille sig foran lærredet med en lygte og lyse dem i hovedet der generede ?
datadaa at 2023-07-07 10:48:27+00:00 ID:
jr0av6u
Vagterne måtte heller ikke anvende magt, de ville skulle vente på politiet.
Thehunterforce at 2023-07-07 11:03:01+00:00 ID:
jr0c4gr
Hvorfor må de det på diskoteker?
I princippet er det vel det samme. Ind, tag fat, sig så det ud, afsti afsted.
Chillybyte at 2023-07-07 11:19:50+00:00 ID:
jr0dnc6
De har dørmandskort
wireframed_kb at 2023-07-07 14:07:37+00:00 ID:
jr0xetx
Du er stadig civil som dørmand, og har ikke udvidet rettigheder. At politiet ofte giver lidt længere snor er fordi a) en ædru vagts ord tæller mere end en beruset gæst og b) politiet kender ofte vagterne og har en vis tillid til dem der gør det ordentligt.
Men som udgangspunkt har du ikke lov til mere som dørmand end enhver anden civil. :)
killemusen at 2023-07-07 12:22:49+00:00 ID:
jr0k26y
Så skal vagterne i biografen vel også bare have dørmandskort
Thehunterforce at 2023-07-07 13:16:02+00:00 ID:
jr0qg3w
Præcis. Så lad os få en dørmand i biografen. Man kunne evt skilte med det, til de film, der står ved. Jeg ville til hver en tid vælge en film, hvor der står, at der er dørmænd på.
RobottoRisotto at 2023-07-07 11:00:24+00:00 ID:
jr0bw9n
Katapultsæder/faldlemme.
Preacher987 at 2023-07-07 11:06:44+00:00 ID:
jr0cg8q
This is the way
dingbling369 at 2023-07-07 10:06:49+00:00 ID:
jr07j0i
Jeg var engang i Fields Cinemaxx hvor vagterne kom ind for at smide nogle vidunderlige unge mænd ud fordi de var begyndt at fyre op i tjald.
Vagterne/personalet var godt klar over at de havde sneget sig ind uden billetter, men det var ikke nok til at smide dem ud...
mandelmanden at 2023-07-07 20:28:45+00:00 ID:
jr2iqhm
Hvis ikke de gør nogen fortræd med deres tjald. De kunne jo f.eks. dele, det gør uden tvivl de fleste af de skrammelfilm der kommer nu om dage bedre.
myspiritisvantablack at 2023-07-07 22:26:43+00:00 ID:
jr2zlz5
De gør vel præcis andre fortræd ved at udsætte dem for passiv rygning?
Én ting er hvad man gør derhjemme eller udenfor i den friske luft, men indendørs i offentligt rum? Så kan man altså godt lige pakke sin joint væk eller vente på, at man kan streame derhjemme.
madsd12 at 2023-07-07 11:46:42+00:00 ID:
jr0g9am
Jeg synes man skal begynde at henvende sig til biograferne og kræve penge retur, ved den slags ting. Det må være deres opgave at sørge for at rammerne er til at se film.
Hvis jeg gik i biografen, ville jeg gøre sådan.
Schneider90 at 2023-07-07 12:52:06+00:00 ID:
jr0ngkc
Om det er biografens egen skyld som fx tekniske issues, eller om det bare er en super øv biografoplevelse pga. trælse typer, så har jeg altid som minimum fået en ny billet efter at have rettet henvendelse til en medarbejder.
Faromme at 2023-07-07 12:36:18+00:00 ID:
jr0lkr6
Det burde man faktisk kunne. Gad vide om der er mulighed for dette. Har selv oplevet snak og telefoner blive brugt, og det er Mega generende, og ødelæggende for oplevelsen.
Hanachiyo at 2023-07-07 12:54:22+00:00 ID:
jr0nqfl
Min kæreste og jeg har før fået fribiletter, når vi har klaget over folks opførsel i biografen, med den begrundelse, at vores filmoplevelse har været ødelagt.
Faromme at 2023-07-07 13:01:44+00:00 ID:
jr0oni0
Det skal jeg huske næste gang jeg oplever det.
Bukseben at 2023-07-07 12:48:14+00:00 ID:
jr0mzs7
Hvilket jeg godt forstå efter jeg har set nogen blive smidt ud for lige netop det.
Sådan en håndfuld unge knægte fik totalt overfuset og truet en ung ansat, og det endte med at to andre gæster trådte til ved at fysisk tvinge drengene væk fra den ansatte.
Objective-Drop8926 at 2023-07-07 14:40:57+00:00 ID:
jr123xq
En skam Inger ikke var i Bio den dag
TurtleneckTrump at 2023-07-07 11:03:34+00:00 ID:
jr0c67r
Det var der i gamle dage. Er også ret sikker på brandreglementet dikterer at der altid skal være en ansvarlig tilstede i salen til at evakuere, så der burde være en medarbejder derinde i mørket et sted.
HypothermiaDK at 2023-07-07 12:06:38+00:00 ID:
jr0ibqh
Ja, den 16 årige, der tjekker din billet, har helt sikkert lyst til at smide Brian og Tonny og deres 4 kammerater ud, fordi de larmer og kaster popcorn. Der kan umuligt være repressalier.
LagkageConnoisseur at 2023-07-07 13:59:28+00:00 ID:
jr0w973
Tror ikke de personer der hentydes til hedder Brian og Tonny. Sorry to say.
Exo_Sax at 2023-07-07 15:32:26+00:00 ID:
jr19sck
Har alle fundet deres /r/Denmark bingokort frem? Godt! Så må i gerne afkrydse feltet: "Racistisk bullshit der intet har med diskussionen at gøre."
Den er god med dig, Støjberg. Men jeg tror altså ikke, at man skal hedde Mohammed eller Abdul, for at være pisse irriterende i biografen.
LagkageConnoisseur at 2023-07-07 15:48:21+00:00 ID:
jr1c72z
Bestemt ikke. Helt enig. Men det hjælper på det, ser det (desværre) ud til.
DenVredeSnog at 2023-07-07 20:34:57+00:00 ID:
jr2jna6
”Leder efter kommentar, hvor jeg kan blive krænket”
Er glad for du fik bingo.
Hvorfor er du egentlig ikke sur og ked af det på Brian og Tonnys vegne?
Exo_Sax at 2023-07-08 00:45:04+00:00 ID:
jr3hn5q
Jamen jeg er glad for, at jeg kunne hjælpe. :)
AaronTheStudent at 2023-07-07 12:39:16+00:00 ID:
jr0lx7s
Sjov tanke, og det er virker rigtig godt på papiret. Men, jeg arbejder i svømmehaller som livredder som studiejob, og når regelbrydere bliver smidt ud, eller konfronteret med deres handlinger er der ofte en tendens til at de bliver aggresive, eller begynder at skabe sig. Jeg har derfor en idé om at det ville blive et alt for forstyrrende element i en biograf, men det er bare en tanke
sunear at 2023-07-07 22:12:19+00:00 ID:
jr2xnpq
En strøtanke... Man kunne måske indføre en slags kørekort. 2-3 klip for retarderet opførsel, og du er blacklisted i X år fra alle former for offentlige underholdningssteder, barer, osv. Tillykke, dine egocentriske, nederen handlinger har nu konsekvenser.