Ja altså landbruget får en 10 milliarder om året til en underskudsforretning og forsvaret har lige fået 200 milliarder, men at bruge penge på noget der ville gøre livet nemmere for stort set hele befolkningen, og dette ville gøre forholdsvist mest for dem der har mindst, nej det kan vi selvfølgelig ikke.
zarrilion at 2024-03-16 19:14:24+00:00 ID: kv6el73
Vi står lidt i en hønen og ægget situation. At sænke billetprisen på den måde, omend det kunne være dejligt, ville forvære den offentlige transport, det kræver massive investeringer i nettet inden det er en reel mulighed.
Det ved jeg sgu ikke om det ville kræve, jeg flyttede til KBH i 2018 og prisen på offentilig transport er sådan sirka fordoblet siden dengang, og der er flere der kører nu end dengang
zarrilion at 2024-03-16 21:29:25+00:00 ID: kv6zo7n
Imponerende downvote fest, min eneste pointe var, at det nytter ikke at sænke priser på offentlig transport hvis der ikke samtidig investeres i det. Vi kan for h... ikke flytte transporten derover med det nuværende service niveau.
Måske de københavnske beboere ville nyde godt af det, men flyt et par timer væk og 399 imåneden er en hån i tan af fritid og familieliv.
Jeg kunne måske have været mere skarp i min første kommentar.
BrutalDane at 2024-03-16 19:25:54+00:00 ID: kv6gfdw
Der kommer alvorlige kapacitetsudfordringer i al fald, hvilket på ingen måde kan imødekommes på så kort tid med den måde tingene gøres på i dag. Tilgengæld så er 399.- der hvor økonomien er nogenlunde i balance i forhold til de gennemsnitlige omkostninger til de kollektive systemer.
Der er reelt set ikke super mange som vil skifte, fordi de fleste som ville elske det i forvejen bruger offentlig transport. Men hvad det derimod vil hjælpe på er at sørge for det kan bruges til at tage billigt på ferie i Udkantsdanmark og for turister at komme rundt i Danmark.
Skulle man på ferie om sommeren er ideen om at det hurtigt kan koste 1000kr+ per person at rejse rundt i Danmark i en uge ikke super attraktiv.
For mig ville det ikke ændre mængden jeg ville bruge offentlig transport, men det ville derimod sørge for at offentlig transport ikke var min tredjestørste udgift sammen med lejlighed og mad.
Landbruget får den mængde penge om året, samtidigt så tjener de så også staten nogle penge i skat (dog mindre end tilskuddet). Så kan man så også se på hvad vi reelt set bruger på at rydde op efter landbruget, hvilket sandsynligvis er mere end selve tilskuddet.
Alternative_Pear_538 at 2024-03-16 18:14:53+00:00 ID: kv650k1
Overraskende lavt beløb sammenlignet med de vilde beløb vi f.eks. smider vælk på krig lige nu. Så kan vi bestemt godt afse 3 mia til at styrke den offentlige transport.
Alternative_Error414 at 2024-03-16 18:36:36+00:00 ID: kv68iad
Og 3 mia til “GRATIS” madpakker fordi forældre ikke magter at lave en til egen yngel…
Sjovt nok, hver gang politikerne forærer os noget “gratis” så stiger min pensionsalder🤔
Men hey, når jeg som 70 årig med 55 år på arbejdsmarkedet i rygsækken, som pensionist med smadret krop sidder på et opbevaringssted og venter på at dø, så kan jeg da få spulet røven hver 14 dag
Existing-Cancel-6790 at 2024-03-16 20:27:21+00:00 ID: kv6q261
Jeg kunne forestille mig en del ville købe et sådan månedskort, som ellers ikke rigtigt bruger offentligt transport. Men der ville på samme tid komme et større pres på den offentlige transport. Jeg krydser Storebælt i bil, men ville nok gøre det i tog hvis det andet blev aktuelt. Og sp ville det ændre sig fra at være en gang hvert halve pr til en gang i måneden. Altså lige pludselig 6 gange mere.
Giver det virkelig mening at krydse storebælt i bil i stedet for at tage toget? Det koster jo 275 kroner som privatperson at krydse i bil (per gang?), og det er uden at tænke på brændstof og parkering, etc.
Hvis man køber i forvejen kan man godt få togbilletter tur-retur til omkring den pris.
Lawsoffire at 2024-03-16 18:32:01+00:00 ID: kv67rsc
Og giver nok mere tilbage til samfundet og i sidste ende statskassen i den store helhed (flere penge brugt til oplevelser for folk uden bil, bedre mulighed for pendling osv)
Men de fleste politikere kan ikke tænke på længere sigt end 4 år, så ikke overrasket over det er Ø som foreslår det. Hvad end man mener om det parti er det tydeligt de faktisk går op i det og i folkets velværde.
Astroels at 2024-03-16 16:56:30+00:00 ID:
kv5s855
I beslutningsforslaget er det skitseret at der ifølge Ø skal afsættes 2,9 mia. kroner til en 1-årig forsøgsordning.
Haildrop at 2024-03-16 18:36:43+00:00 ID:
kv68j06
Ja altså landbruget får en 10 milliarder om året til en underskudsforretning og forsvaret har lige fået 200 milliarder, men at bruge penge på noget der ville gøre livet nemmere for stort set hele befolkningen, og dette ville gøre forholdsvist mest for dem der har mindst, nej det kan vi selvfølgelig ikke.
zarrilion at 2024-03-16 19:14:24+00:00 ID:
kv6el73
Vi står lidt i en hønen og ægget situation. At sænke billetprisen på den måde, omend det kunne være dejligt, ville forvære den offentlige transport, det kræver massive investeringer i nettet inden det er en reel mulighed.
Haildrop at 2024-03-16 19:39:07+00:00 ID:
kv6ijmg
Det ved jeg sgu ikke om det ville kræve, jeg flyttede til KBH i 2018 og prisen på offentilig transport er sådan sirka fordoblet siden dengang, og der er flere der kører nu end dengang
zarrilion at 2024-03-16 21:29:25+00:00 ID:
kv6zo7n
Imponerende downvote fest, min eneste pointe var, at det nytter ikke at sænke priser på offentlig transport hvis der ikke samtidig investeres i det. Vi kan for h... ikke flytte transporten derover med det nuværende service niveau. Måske de københavnske beboere ville nyde godt af det, men flyt et par timer væk og 399 imåneden er en hån i tan af fritid og familieliv.
Jeg kunne måske have været mere skarp i min første kommentar.
BrutalDane at 2024-03-16 19:25:54+00:00 ID:
kv6gfdw
Der kommer alvorlige kapacitetsudfordringer i al fald, hvilket på ingen måde kan imødekommes på så kort tid med den måde tingene gøres på i dag. Tilgengæld så er 399.- der hvor økonomien er nogenlunde i balance i forhold til de gennemsnitlige omkostninger til de kollektive systemer.
Mattidh1 at 2024-03-17 08:55:52+00:00 ID:
kv99nq9
Der er reelt set ikke super mange som vil skifte, fordi de fleste som ville elske det i forvejen bruger offentlig transport. Men hvad det derimod vil hjælpe på er at sørge for det kan bruges til at tage billigt på ferie i Udkantsdanmark og for turister at komme rundt i Danmark.
Skulle man på ferie om sommeren er ideen om at det hurtigt kan koste 1000kr+ per person at rejse rundt i Danmark i en uge ikke super attraktiv.
For mig ville det ikke ændre mængden jeg ville bruge offentlig transport, men det ville derimod sørge for at offentlig transport ikke var min tredjestørste udgift sammen med lejlighed og mad.
Mattidh1 at 2024-03-17 08:51:12+00:00 ID:
kv99aqy
Landbruget får den mængde penge om året, samtidigt så tjener de så også staten nogle penge i skat (dog mindre end tilskuddet). Så kan man så også se på hvad vi reelt set bruger på at rydde op efter landbruget, hvilket sandsynligvis er mere end selve tilskuddet.
emul0c at 2024-03-16 18:09:17+00:00 ID:
kv643yv
Det er vel basically blot den indtægtsreduktion der forventes at komme?
Alternative_Pear_538 at 2024-03-16 18:14:53+00:00 ID:
kv650k1
Overraskende lavt beløb sammenlignet med de vilde beløb vi f.eks. smider vælk på krig lige nu. Så kan vi bestemt godt afse 3 mia til at styrke den offentlige transport.
Alternative_Error414 at 2024-03-16 18:36:36+00:00 ID:
kv68iad
Og 3 mia til “GRATIS” madpakker fordi forældre ikke magter at lave en til egen yngel… Sjovt nok, hver gang politikerne forærer os noget “gratis” så stiger min pensionsalder🤔 Men hey, når jeg som 70 årig med 55 år på arbejdsmarkedet i rygsækken, som pensionist med smadret krop sidder på et opbevaringssted og venter på at dø, så kan jeg da få spulet røven hver 14 dag
just_anotjer_anon at 2024-03-17 01:13:51+00:00 ID:
kv7wwja
Vi kommer til at få en betydeligt bedre ældrepleje om 2 årtier når diverse Androide løsninger begynder at være gennemtestet og godkendt til markedet
Det bliver ikke mennesker der spuler vores røv 😊
Existing-Cancel-6790 at 2024-03-16 20:27:21+00:00 ID:
kv6q261
Jeg kunne forestille mig en del ville købe et sådan månedskort, som ellers ikke rigtigt bruger offentligt transport. Men der ville på samme tid komme et større pres på den offentlige transport. Jeg krydser Storebælt i bil, men ville nok gøre det i tog hvis det andet blev aktuelt. Og sp ville det ændre sig fra at være en gang hvert halve pr til en gang i måneden. Altså lige pludselig 6 gange mere.
ChrisFS1 at 2024-03-17 09:11:56+00:00 ID:
kv9axiq
Giver det virkelig mening at krydse storebælt i bil i stedet for at tage toget? Det koster jo 275 kroner som privatperson at krydse i bil (per gang?), og det er uden at tænke på brændstof og parkering, etc.
Hvis man køber i forvejen kan man godt få togbilletter tur-retur til omkring den pris.
VladiBot at 2024-03-16 17:18:26+00:00 ID:
kv5vsvb
det er små penge i det store regnskab
Lawsoffire at 2024-03-16 18:32:01+00:00 ID:
kv67rsc
Og giver nok mere tilbage til samfundet og i sidste ende statskassen i den store helhed (flere penge brugt til oplevelser for folk uden bil, bedre mulighed for pendling osv)
Men de fleste politikere kan ikke tænke på længere sigt end 4 år, så ikke overrasket over det er Ø som foreslår det. Hvad end man mener om det parti er det tydeligt de faktisk går op i det og i folkets velværde.
liquid-handsoap at 2024-03-16 17:03:58+00:00 ID:
kv5tfqt
Det er nærmest gratis jo. Der er masser af monetos i møntkassen
Hargara at 2024-03-16 18:50:00+00:00 ID:
kv6ao6q
Mangler lidt flere detaljer omkring de 2.9 mia.
Det store spørgsmål er om der er indregnet behov for flere busser/tog hvis det bliver populært, eller om der blot er "tabt indtjening".
IngenioerStuderende at 2024-03-16 17:36:05+00:00 ID:
kv5ypg8
Hvis det er rigtigt at regningen er så lille, så lyder det helt vildt lavt, og noget der bør igangsættes straks.
Clivna at 2024-03-16 20:42:43+00:00 ID:
kv6sfrp
Der kan spares en masse penge i administration/kontrol hvis det hele er mere simpelt og billigt.
MeagoDK at 2024-03-16 21:54:58+00:00 ID:
kv73mft
Det er sikkert til en testgruppe på 5000 personer eller lignede. Hvis det virkelig er for alle i danmark så er det i hvert fald meget billigt.
Trapsaregay420 at 2024-03-17 08:40:42+00:00 ID:
kv98hcr
5000 rejsende koster sgu ikke 3 milliarder på et år. Ved godt regeringen har det med at sløse med pengene men den skal du sgu længere ud med.
IngenioerStuderende at 2024-03-17 13:09:31+00:00 ID:
kv9x40p
Det er 600.000 kr pr. mand 😆
redditIPOruiner at 2024-03-16 18:00:12+00:00 ID:
kv62mzw
Hvor har du det tal fra? Er det på deres hjemmeside?
Astroels at 2024-03-16 18:11:49+00:00 ID:
kv64ik3
https://www.ft.dk/samling/20231/beslutningsforslag/B106/som_fremsat.htm - side 2.
redditIPOruiner at 2024-03-16 18:16:23+00:00 ID:
kv6597x
Takker