OriginalShock273 at 2024-03-16 17:18:44+00:00 ID: kv5vuoo
Hvad med vi også får os hurtigere toge?
Jeg kan tage fra Shanghai til Beijing på 5timer til 500 kr. - 1200km eller cirka samme afstand som at køre København til Milano. En tur i toget til Aalborg tager ca. lige så lang tid og koster det samme trods afstanden kun 300km
Højhastighedstog med stop hver 20-25 kilometer er ikke usædvanligt (se Tōkaidō shinkansen, og de fleste andre højhastighedsbaner i Japan), og det er cirka samme afstand mellem stationer som der er mellem intercitystationerne her i Danmark. Desuden vil det være meget, meget billigere at bygge højhastighedsbaner her i Danmark end i Japan, eftersom vi ikke har særligt mange bjerge.
Vi har allerede en højhastighedsbane og en anden er under konstruktion. Desværre er de to planlagte højhastighedsbaner i Jylland blevet skrinlagt.
Xx_bornrisky_xX at 2024-03-16 23:02:53+00:00 ID: kv7doze
Udviklingen og udbyggelsen af Shinkansen's primære infrastruktur begyndte allerede i slut 50erne og foregik i en periode hvor årlig BNP-vækst på over 10% var normen. Foruden at Japan har en meget anderledes kultur/social kontrakt når det kommer til arbejde, pligt og pålidelighed, så har de også en meget højere befolkningsdensitet og -koncentration.
Der er ikke bygget meget nævneværdig infrastruktur i Vesten siden murens fald, hvis man sammenligner med inden. Det er der sikkert mange grunde til, og det er svært at sige præcist hvorfor det er sådan, men det er et faktum at ALTING er blevet uendelig meget dyrere. Vi betaler det tidobbelte og får 1/10 (ja, det er en overdrivelse taget ud af røven). Det er fuldstændig umuligt at forestille sig et projekt som Shinkansen blive gennemført i Danmark anno 2024. Vi kan ikke engang finde ud af at elektrificere det net vi allerede har.. eller erstatte vores 50 år gamle tog med nogle der kun har 30 år gammel teknologi. Jeg ville ønske det var anderledes, men der skal godt nok andre boller på suppen. Man ville nok bruge 10 år alene på at bekæmpe interessegrupper der klagede over at linieføringen gik igennem en invasiv frøarts habitat.
Edit:
Jeg har regnet lidt på det (poster ikke mellemregninger og inflations-/valutaberegninger)
Tōkaidō Shinkansen (færdig i 1964) kostede 68 mia i 2024 kr. Da den er 515 km er det 130m per km. Københavns Letbane koster (per 2023, men støt voksende) 9,3 mia. For 27 km. Det er 344m per km. For en glorificeret sporvogn.
Hvis man vil grine lidt mere, så har Tōkaidō Shinkansen 133,5 millioner passagerer om året. Letbanen regner med 13-14m (Odense letbane endte med at få 1/3 af de passagerer den regnede med).
AppleDane at 2024-03-16 19:30:30+00:00 ID: kv6h5wi
Problemet er ikke kun mange stoppesteder. Toget når ikke op i fart, før de skal sætte den ned igen, i hvert fald på det nuværende net. Man kan ikke bare blæse igennem til Mordor.
Loa_Sandal at 2024-03-16 19:57:57+00:00 ID: kv6li4t
Til sammenligning tager det N700 Shinkansen 22 km at gå fra 0 til 300 km/t til 0 igen. Der findes hurtigere tog, men lignende ville da være fint til Danmark.
Prestige__World_Wide at 2024-03-16 19:53:28+00:00 ID: kv6kt7y
Selv hvis det kørte København - Aalborg uden betjening på mellemliggende stationer, ville man så ikke alligevel skulle bremse hele tiden på nuværende jernbanenet? Er der ikke en max hastighed togene må køre når de laver gennemkørsel på en station så folk på perronerne ikke blæser omkuld 😅?
just_anotjer_anon at 2024-03-17 01:30:45+00:00 ID: kv7zb0y
Det vil kræve nye skinner, det nuværende jernbanenet har en begrænsning blandt andet grundet skinnerne
EU er begyndt at tænke jernbane på et regionalt plan, fremfor nationalt. Det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig, men mon ikke vi på sigt får et nyt jernbanenet med en EU standard for skinner?
routes4you at 2024-03-16 17:55:55+00:00 ID: kv61xz8
Ikke nødvendigvis når vi taler driftsomkostninger. Hvis turen kan køres markant hurtigere så behøver man færre tog og færre personaletimer. Så må det enkelte tog godt være dyrere at købe, hvis man skal købe færre af dem. Hvis det tog 5 timer at flyve fra København til Aalborg, så var det også helt andre priser der skulle betales for flybilletten.
italiensksalat at 2024-03-16 18:11:55+00:00 ID: kv64j6p
Jeg kan tage fra Shanghai til Beijing på 5timer til 500 kr. - 1200km eller cirka samme afstand som at køre København til Milano. En tur i toget til Aalborg tager ca. lige så lang tid og koster det samme trods afstanden kun 300km
Og alle huse der lå på den linie fra Shanghai til Beijing er blevet eksproprieret og alt landet frataget ejerne uden erstatning for Partiet og fædrelandet så man kan bygge lige nok spor til højhastighedstog.
Tror folk på Reddit at man bare kan sætte højehastighedtog ind på en jernbane og så kører det bare? Krumningen skal være meget lav ellers duer det ikke. Det er derfor der findes hastighedsbegrænsning på vores baner. Det er ikke bare for sjov.
OriginalShock273 at 2024-03-16 21:59:20+00:00 ID: kv74a0r
Nej det er ej. Min kones familie som er kinesere fik ekspropieret ejendom og fik langt over ejendomsværdien som erstatning. De har stadig en gammel og slidt lejlighed som de ikke vil sælge pga. De håber regeringen vil købe den for at rive den ned, da de får langt mere end at sælge den.
Dine vilde historier og postulater bunder ikke i virkeligheden men er en gang varm luft du har fundet på.
StalinsLeftTesticle_ at 2024-03-16 21:00:29+00:00 ID: kv6v6g2
Og alle huse der lå på den linie fra Shanghai til Beijing er blevet eksproprieret og alt landet frataget ejerne uden erstatning for Partiet og fædrelandet så man kan bygge lige nok spor til højhastighedstog
OriginalShock273 at 2024-03-16 17:18:44+00:00 ID:
kv5vuoo
Hvad med vi også får os hurtigere toge?
Jeg kan tage fra Shanghai til Beijing på 5timer til 500 kr. - 1200km eller cirka samme afstand som at køre København til Milano. En tur i toget til Aalborg tager ca. lige så lang tid og koster det samme trods afstanden kun 300km
Zigats at 2024-03-16 17:40:22+00:00 ID:
kv5zeu5
Nu kræver højhastighedstoge så godt nok geografisk lange, relativt lige strækninger. Tror ikke lige vi kvalificerer os tosset godt.
OriginalShock273 at 2024-03-17 00:06:24+00:00 ID:
kv7n319
Sikke noget vrøvl
wasmic at 2024-03-16 21:25:52+00:00 ID:
kv6z4ky
Højhastighedstog med stop hver 20-25 kilometer er ikke usædvanligt (se Tōkaidō shinkansen, og de fleste andre højhastighedsbaner i Japan), og det er cirka samme afstand mellem stationer som der er mellem intercitystationerne her i Danmark. Desuden vil det være meget, meget billigere at bygge højhastighedsbaner her i Danmark end i Japan, eftersom vi ikke har særligt mange bjerge.
Vi har allerede en højhastighedsbane og en anden er under konstruktion. Desværre er de to planlagte højhastighedsbaner i Jylland blevet skrinlagt.
Xx_bornrisky_xX at 2024-03-16 23:02:53+00:00 ID:
kv7doze
Udviklingen og udbyggelsen af Shinkansen's primære infrastruktur begyndte allerede i slut 50erne og foregik i en periode hvor årlig BNP-vækst på over 10% var normen. Foruden at Japan har en meget anderledes kultur/social kontrakt når det kommer til arbejde, pligt og pålidelighed, så har de også en meget højere befolkningsdensitet og -koncentration.
Der er ikke bygget meget nævneværdig infrastruktur i Vesten siden murens fald, hvis man sammenligner med inden. Det er der sikkert mange grunde til, og det er svært at sige præcist hvorfor det er sådan, men det er et faktum at ALTING er blevet uendelig meget dyrere. Vi betaler det tidobbelte og får 1/10 (ja, det er en overdrivelse taget ud af røven). Det er fuldstændig umuligt at forestille sig et projekt som Shinkansen blive gennemført i Danmark anno 2024. Vi kan ikke engang finde ud af at elektrificere det net vi allerede har.. eller erstatte vores 50 år gamle tog med nogle der kun har 30 år gammel teknologi. Jeg ville ønske det var anderledes, men der skal godt nok andre boller på suppen. Man ville nok bruge 10 år alene på at bekæmpe interessegrupper der klagede over at linieføringen gik igennem en invasiv frøarts habitat.
Edit:
Jeg har regnet lidt på det (poster ikke mellemregninger og inflations-/valutaberegninger)
Tōkaidō Shinkansen (færdig i 1964) kostede 68 mia i 2024 kr. Da den er 515 km er det 130m per km. Københavns Letbane koster (per 2023, men støt voksende) 9,3 mia. For 27 km. Det er 344m per km. For en glorificeret sporvogn.
Hvis man vil grine lidt mere, så har Tōkaidō Shinkansen 133,5 millioner passagerer om året. Letbanen regner med 13-14m (Odense letbane endte med at få 1/3 af de passagerer den regnede med).
Loa_Sandal at 2024-03-16 17:44:10+00:00 ID:
kv600yw
København-Odense-Aarhus-Aalborg ville være en oplagt strækning.
Eller man kunne tage vandflyveren, som regeringen giver tilskud til 🤷
AppleDane at 2024-03-16 19:30:30+00:00 ID:
kv6h5wi
Problemet er ikke kun mange stoppesteder. Toget når ikke op i fart, før de skal sætte den ned igen, i hvert fald på det nuværende net. Man kan ikke bare blæse igennem til Mordor.
BrutalDane at 2024-03-16 19:28:47+00:00 ID:
kv6gw3f
Strækningen er stadig ikke lang nok, du når knap top hastighed før du skal begynde at bremse igen. Hvis du skal betjene alle 4 stationer selvfølgelig.
Loa_Sandal at 2024-03-16 19:57:57+00:00 ID:
kv6li4t
Til sammenligning tager det N700 Shinkansen 22 km at gå fra 0 til 300 km/t til 0 igen. Der findes hurtigere tog, men lignende ville da være fint til Danmark.
Prestige__World_Wide at 2024-03-16 19:53:28+00:00 ID:
kv6kt7y
Selv hvis det kørte København - Aalborg uden betjening på mellemliggende stationer, ville man så ikke alligevel skulle bremse hele tiden på nuværende jernbanenet? Er der ikke en max hastighed togene må køre når de laver gennemkørsel på en station så folk på perronerne ikke blæser omkuld 😅?
just_anotjer_anon at 2024-03-17 01:30:45+00:00 ID:
kv7zb0y
Det vil kræve nye skinner, det nuværende jernbanenet har en begrænsning blandt andet grundet skinnerne
EU er begyndt at tænke jernbane på et regionalt plan, fremfor nationalt. Det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig, men mon ikke vi på sigt får et nyt jernbanenet med en EU standard for skinner?
Xabster2 at 2024-03-16 17:22:59+00:00 ID:
kv5wk3s
Hvor får vi hurtigere tog som også er billigere?
Fearless_Baseball121 at 2024-03-16 17:39:50+00:00 ID:
kv5zbrl
Italien
Solid_Sample4195 at 2024-03-16 18:00:37+00:00 ID:
kv62pda
Det eneste hurtige dér, er tiden fra projektstart til første forsinkelse.
anto2554 at 2024-03-16 17:34:19+00:00 ID:
kv5yevo
Højhastighedstog er sindssygt dyre. Synes hellere vi skulle bruge pengene på noget andet
routes4you at 2024-03-16 17:55:55+00:00 ID:
kv61xz8
Ikke nødvendigvis når vi taler driftsomkostninger. Hvis turen kan køres markant hurtigere så behøver man færre tog og færre personaletimer. Så må det enkelte tog godt være dyrere at købe, hvis man skal købe færre af dem. Hvis det tog 5 timer at flyve fra København til Aalborg, så var det også helt andre priser der skulle betales for flybilletten.
Men infrastrukturen skal selvfølgelig bygges.
italiensksalat at 2024-03-16 18:11:55+00:00 ID:
kv64j6p
Og alle huse der lå på den linie fra Shanghai til Beijing er blevet eksproprieret og alt landet frataget ejerne uden erstatning for Partiet og fædrelandet så man kan bygge lige nok spor til højhastighedstog.
Tror folk på Reddit at man bare kan sætte højehastighedtog ind på en jernbane og så kører det bare? Krumningen skal være meget lav ellers duer det ikke. Det er derfor der findes hastighedsbegrænsning på vores baner. Det er ikke bare for sjov.
OriginalShock273 at 2024-03-16 21:59:20+00:00 ID:
kv74a0r
Nej det er ej. Min kones familie som er kinesere fik ekspropieret ejendom og fik langt over ejendomsværdien som erstatning. De har stadig en gammel og slidt lejlighed som de ikke vil sælge pga. De håber regeringen vil købe den for at rive den ned, da de får langt mere end at sælge den.
Dine vilde historier og postulater bunder ikke i virkeligheden men er en gang varm luft du har fundet på.
StalinsLeftTesticle_ at 2024-03-16 21:00:29+00:00 ID:
kv6v6g2
Hallo, based-afdeling?
italiensksalat at 2024-03-16 21:23:43+00:00 ID:
kv6yscb
Username checks out :o)
StalinsLeftTesticle_ at 2024-03-16 21:25:24+00:00 ID:
kv6z1y2
Bare vent, til jeg får fat i min højre testikel... ;)