Der er blevet absurd dyrt at tage offentlig transport i København, en hurtig tur på 5-10min koster altid 22kr, og det er begge veje, nogle gange så kan man komme til at tage offentlig 4 gange på en dag, også har man lagt næsten 100kr bare for at være ombord i måske 20min tilsammen.
Det koster mig feks 45kr at tage offentlig frem og tilbage fra UNI, en tur der tager 20min, det er over dobbelt så meget som jeg synes er rimeligt, offentlig transport skal IKKE også være en luksusvare.
Gaius_Silanus at 2024-03-16 21:34:32+00:00 ID: kv70git
Så længe DSB vil sælge dig et pendlerkort, med det korrekte antal zoner. Blev en smule arrig, da en kontrollør konstaterede at jeg ikke havde den sidste zone jeg skulle bruge mellem de to adresser jeg havde tastet ind, da den hurtigste rute fra mit hjem til arbejde, åbenbart ikke findes hvis man spørger DSB, fordi det i følge dem tager 12 minutter at gå fra den ene side af perronen, til den anden på Hellerup station.
KindlyInvestigator42 at 2024-03-16 20:16:55+00:00 ID: kv6ofg2
Godt det er ved at ændre sig lidt, med skattelettelser mm, så folk ikke bare sender regning videre til alle andre, vi kan nu ikke gøre alt skattebetalt i dette land.
Godt regeringen ikke lytter til Enhedslisten, det er den første fornuftige ting de har gjort.
Samtidig så er det også jævnligt snak om behovet for at reducere mængden af biler i byerne. Den bedste måde at gøre det er at investere i offentlig transport. Jo dyrere det bliver, jo flere vil vælge bilen i stedet
Itsamesolairo at 2024-03-16 21:46:29+00:00 ID: kv72at2
Problemet (og det nævnes faktisk i artiklen) med at gøre offentlig transport billig på korte strækninger er at det i højere grad flytter cyklister end bilister. Det vil man helst undgå.
Så må man jo give ekstra rabat på længere strækninger. Helsingør til København koster vist lidt over 100 kroner hver vej. Famende dyrt for 30 minutter.
Vi kører ofte bare bilen ind til København og betaler den dyreste pris for parkning, fordi det er billigere og bare lidt rare at køre i egen bil. Da de havde 12 timers billet brugte vi dem ret flittigt da børnene også elsker at køre i tog og det faktisk var en fin fornuftig pris for et normalt tomt tog
Er det noget der er reelt bevis for eller er det bare en politisk påstand for ikke at gøre noget for har set politikere bruge dette argument.
Dengang jeg cyklede meget så foretrak jeg klart cyklen fremfor offentlig transport. Og det havde intet at gøre med prisen. Selv hvis den offentlige transport var helt gratis ville jeg tage cyklen og kun bruge bussen ved vintertid, som jeg alligevel ville have gjort
Men der er ikke snak om at gøre offentlig transport helt gratis så dermed er cyklen stadig billigere. Har svært ved at se at det ville rykke så mange cyklister som det påstås
Anderkisten at 2024-03-17 12:33:00+00:00 ID: kv9srdq
Det tror jeg simpelthen ikke på har hold i virkeligheden - Ud over på dage med lortevejr.
Folk der cykler på arbejde nyder at cykle på arbejde og vil aldrig vælge offentlig transport frem for at cykle. Det er en virkelig dårlig undskyldning for at lade være med at sætte prisen ned og få flere til at køre bil
efter pris stigningen er min daglige bus tur på 6 mim frem + 6 min hjem blevet over 41 KR, eftersom det er ca 20 dage om måneden fandt jeg ud af det var på tide at ''investerer'' i billigere transport, AKA, bil. koster nu ca 600kr om måneden + jeg spare 10-15 min i vente og gå tid per dag. helt vanvittigt at det der burde være det bæredygtige og billige er så højt i pris.
Commenter64 at 2024-03-17 13:03:44+00:00 ID: kv9wdqt
Jeg pendler på arbejde med s-tog ca 3 gange om ugen. Det er for sjældent til at pendlerkort giver mening (det er lige på grænsen) så jeg betaler med rejsekort. Det betyder, at jeg betaler 104 kr per dag for at kører 7 zoner med stog. Trist at det skal være så dyrt.
Haildrop at 2024-03-16 18:00:39+00:00 ID:
kv685z2
Der er blevet absurd dyrt at tage offentlig transport i København, en hurtig tur på 5-10min koster altid 22kr, og det er begge veje, nogle gange så kan man komme til at tage offentlig 4 gange på en dag, også har man lagt næsten 100kr bare for at være ombord i måske 20min tilsammen.
Det koster mig feks 45kr at tage offentlig frem og tilbage fra UNI, en tur der tager 20min, det er over dobbelt så meget som jeg synes er rimeligt, offentlig transport skal IKKE også være en luksusvare.
CryptographerMuch675 at 2024-03-16 21:19:21+00:00 ID:
kv6y3qx
Rejser man fire gange om dagen køber man enten et pendlerkort eller bruger rejsekort. Altså max 50kr for de rejser du nævner.
Gaius_Silanus at 2024-03-16 21:34:32+00:00 ID:
kv70git
Så længe DSB vil sælge dig et pendlerkort, med det korrekte antal zoner. Blev en smule arrig, da en kontrollør konstaterede at jeg ikke havde den sidste zone jeg skulle bruge mellem de to adresser jeg havde tastet ind, da den hurtigste rute fra mit hjem til arbejde, åbenbart ikke findes hvis man spørger DSB, fordi det i følge dem tager 12 minutter at gå fra den ene side af perronen, til den anden på Hellerup station.
KindlyInvestigator42 at 2024-03-16 19:51:17+00:00 ID:
kv6kgvo
Så er det også nemmere, bare at sende regningen videre til alle andre.
Heldigvis er det Enhedslistens forslag, så det kommer nok ikke igennem foreløbigt.
Haildrop at 2024-03-16 20:05:30+00:00 ID:
kv6mo5r
Nu er det sådan at vores land er baseret på at sende regninger der hvor de hører hjemme, med stor success
KindlyInvestigator42 at 2024-03-16 20:16:55+00:00 ID:
kv6ofg2
Godt det er ved at ændre sig lidt, med skattelettelser mm, så folk ikke bare sender regning videre til alle andre, vi kan nu ikke gøre alt skattebetalt i dette land.
Godt regeringen ikke lytter til Enhedslisten, det er den første fornuftige ting de har gjort.
OneArmedBear at 2024-03-16 21:19:07+00:00 ID:
kv6y2is
Det lyder som luksusproblemer for os i provinsen
Haildrop at 2024-03-16 22:10:50+00:00 ID:
kv760i3
Ikke når huslejen er 3x og minus din bil
Ricobe at 2024-03-16 19:30:19+00:00 ID:
kv6h4wj
Samtidig så er det også jævnligt snak om behovet for at reducere mængden af biler i byerne. Den bedste måde at gøre det er at investere i offentlig transport. Jo dyrere det bliver, jo flere vil vælge bilen i stedet
Så priserne skal ned og kvaliteten skal op
Itsamesolairo at 2024-03-16 21:46:29+00:00 ID:
kv72at2
Problemet (og det nævnes faktisk i artiklen) med at gøre offentlig transport billig på korte strækninger er at det i højere grad flytter cyklister end bilister. Det vil man helst undgå.
MeagoDK at 2024-03-16 21:51:57+00:00 ID:
kv735m4
Så må man jo give ekstra rabat på længere strækninger. Helsingør til København koster vist lidt over 100 kroner hver vej. Famende dyrt for 30 minutter. Vi kører ofte bare bilen ind til København og betaler den dyreste pris for parkning, fordi det er billigere og bare lidt rare at køre i egen bil. Da de havde 12 timers billet brugte vi dem ret flittigt da børnene også elsker at køre i tog og det faktisk var en fin fornuftig pris for et normalt tomt tog
Qwernakus at 2024-03-16 22:32:20+00:00 ID:
kv796tf
Hvad en lang tur koster har ikke betydning for folks overvejelser mellem cykel og bus på en kort tur
webkilla at 2024-03-17 09:05:24+00:00 ID:
kv9aeos
enig. gør regional tog billeter konkurrence dygtige med de der bus ruter der går fra kbh til skagen
Ricobe at 2024-03-17 05:46:27+00:00 ID:
kv8ubt0
Er det noget der er reelt bevis for eller er det bare en politisk påstand for ikke at gøre noget for har set politikere bruge dette argument.
Dengang jeg cyklede meget så foretrak jeg klart cyklen fremfor offentlig transport. Og det havde intet at gøre med prisen. Selv hvis den offentlige transport var helt gratis ville jeg tage cyklen og kun bruge bussen ved vintertid, som jeg alligevel ville have gjort
Men der er ikke snak om at gøre offentlig transport helt gratis så dermed er cyklen stadig billigere. Har svært ved at se at det ville rykke så mange cyklister som det påstås
Anderkisten at 2024-03-17 12:33:00+00:00 ID:
kv9srdq
Det tror jeg simpelthen ikke på har hold i virkeligheden - Ud over på dage med lortevejr. Folk der cykler på arbejde nyder at cykle på arbejde og vil aldrig vælge offentlig transport frem for at cykle. Det er en virkelig dårlig undskyldning for at lade være med at sætte prisen ned og få flere til at køre bil
Lascivian at 2024-03-17 09:32:24+00:00 ID:
kv9cjoy
I byerne er én ting, men motorvejene til og fra de større i næsten værre.
Prøv at køyr fra syd/Vestsjælland til København i myldretiden dagligt, og du vil længes efter trafikken i København.
Zarzalu at 2024-03-17 09:46:03+00:00 ID:
kv9dn7o
efter pris stigningen er min daglige bus tur på 6 mim frem + 6 min hjem blevet over 41 KR, eftersom det er ca 20 dage om måneden fandt jeg ud af det var på tide at ''investerer'' i billigere transport, AKA, bil. koster nu ca 600kr om måneden + jeg spare 10-15 min i vente og gå tid per dag. helt vanvittigt at det der burde være det bæredygtige og billige er så højt i pris.
Commenter64 at 2024-03-17 13:03:44+00:00 ID:
kv9wdqt
Jeg pendler på arbejde med s-tog ca 3 gange om ugen. Det er for sjældent til at pendlerkort giver mening (det er lige på grænsen) så jeg betaler med rejsekort. Det betyder, at jeg betaler 104 kr per dag for at kører 7 zoner med stog. Trist at det skal være så dyrt.