this post was submitted on 17 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Alternative_Pear_538 at 2024-03-17 18:45:58+00:00 ID:
kvbfzo0
"Modstanden" er jo meningsløs når hovedparten af folk som rent faktisk bor i Rusland kører den der "vi kan jo alligevel ikke gøre noget"-tilgang til sagen. Det er Nordkorea om igen. Vi kan lægge nok så mange sanktioner på dem, men befolkningen har givet op så det gør ingen forskel.
Leather_Bet_3117 at 2024-03-17 19:43:07+00:00 ID:
kvbpky7
Lille ven det gælder nu også os selv, mht at "vi kan jo heller ikke gøre noget", men mange i Vesten også i Lille super oplyste DK, har bygget et vanvittigt narrativ op om, at de fejlagtigt tilhører middelklassen. DEN ENØJET KAN JO SAGTENS VÆRE KONGE I DE BLINDES VERDEN - DET ER LETTERE AT SE SPLINTEN I BRODERENS ØJE, END AT SE BJÆLKEN I SIT EGET ØJE.
MySocksSuck (OP) at 2024-03-17 20:22:33+00:00 ID:
kvbw84z
JEG TROR, AT DIN CAPS-LOCK SIDDER FAST
dkMutex at 2024-03-17 19:03:56+00:00 ID:
kvbj0vf
Hvad ville du gøre, hvis du var født og boede i Rusland?
MySocksSuck (OP) at 2024-03-17 20:21:51+00:00 ID:
kvbw3te
Jeg ved faktisk ikke, hvor mange i Rusland, der aktivt støtter Putin (fordi de ikke ved bedre eller ikke vil vide bedre), hvor mange der har givet op og hvor mange, der gør modstand i et eller andet omfang (men det er jo i hvert fald klart de færreste).
Men herboende russere er uden skyld. Og det er positivt, at i hvert fald en del af dem ikke bakker op om det forbryderiske russiske regime.
misserdenstore at 2024-03-17 22:52:48+00:00 ID:
kvclafp
en god slat af befolkningen kan godt huske sovjet-tiden, og hvor surt det var. så kommer der en mand og slår hårdt ned på oligarkerne, og i det store billede giver dem et bedre liv. set fra deres synspunkt, så kan jeg godt se, at de støtter ham, uden selv at være enig. source: https://globalis.dk/land/rusland#Samfundogpolitik-2 (befolkningstrekanten)
justsomerandom3344 at 2024-03-17 23:57:21+00:00 ID:
kvcv5l8
korrekt, men ukraine/rusland er jo også meget mere end en normal "nu overtager vi et land eller dele deraf" krig. Det kan meget mere korrekt betegnes som en borgerkrig, der bare krydser grænser og med kæmpe aktører oveni. Der er rigtig mange facetter af det, men den gængse russer synes ikke det er fedt, men de er klar over det er kompliceret
jonasnee at 2024-03-18 02:21:53+00:00 ID:
kvdfshd
Det kan bedst beskrives som en uafhængighedskrig, ikke en borgerkrig. Ukrainerne ønsker ikke at være russere.
justsomerandom3344 at 2024-03-18 12:55:49+00:00 ID:
kvf4r72
det gør østukrainere så
MyMicconos at 2024-03-18 13:24:06+00:00 ID:
kvf8li7
Der har *aldrig* ved nogen internationalt anerkendte valg/afstemninger været et flertal i *nogen* områder af Ukraine for at tilslutte sig Rusland.
justsomerandom3344 at 2024-03-18 16:16:22+00:00 ID:
kvg0g04
nej og hvor mange er det lige der er allierede med ukraine? jeg vil nok anbefale dig at blive lidt mere bekendt med østukraine
MyMicconos at 2024-03-18 16:43:55+00:00 ID:
kvg5avq
Fakta er fakta: Der har *aldrig* ved nogen internationalt anerkendte valg/afstemninger været et flertal i *nogen* områder af Ukraine for at tilslutte sig Rusland.
Jeg er fint bekendt med østukraine, er du? Bare fordi folk taler russisk og/eller er etnisk russer, betyder det ikke at de ønsker at være en del af Rusland.
jonasnee at 2024-03-18 13:05:12+00:00 ID:
kvf5zim
nej de gør ej.
der var også Maidan i Donetsk. russiske bøller gik bare ind og grænsen og lavede deres egen stater hvor de slog alle der talte imod dem ihjel.
MyMicconos at 2024-03-18 00:48:57+00:00 ID:
kvd2ogj
Nej, det kan det ikke.
For det er ét suverænt land (Rusland) der har angrebet og invaderet et andet suverænt land (Ukraine). Det er *ikke* nogen borgerkrig.
MySocksSuck (OP) at 2024-03-18 02:05:41+00:00 ID:
kvddlje
Nemlig. Det er præcis lige så meget borgerkrig som da Nazityskland fik lov at hugge dele af Europa før krigen for at “beskytte” tyske mindretal.
Putin vil meget gerne gøre det her frygteligt kompliceret. Men det er det ikke. Det er klassisk erobringskrig.
MyMicconos at 2024-03-18 09:04:46+00:00 ID:
kvei264
Men det er typisk pro-russisk at bruge "borgerkrigsargumentet", så lyder det nemlig slet ikke så slemt det er sker i Ukraine.
justsomerandom3344 at 2024-03-18 12:56:20+00:00 ID:
kvf4tkf
det er meget mere komplekst end det
MyMicconos at 2024-03-18 13:01:07+00:00 ID:
kvf5g62
Måske? Men vi er enige om at både Ukraine og Rusland er suveræne lande og at det er Rusland der har invaderet Ukraine, ikke?
justsomerandom3344 at 2024-03-18 16:17:32+00:00 ID:
kvg0nax
ja, det kan vi godt blive enige om, men der er så rigtig mange ting udover det, eksempelvis hvordan diverse regeringsskifte skete i ukraine, og hvordan det nye regime håndterede østukraine
MyMicconos at 2024-03-18 16:46:20+00:00 ID:
kvg5qdw
Regeringsskifterne er legitime. Der har jo være demokratiske valg siden hen også, ikke?
orangeknas at 2024-03-17 21:14:28+00:00 ID:
kvc4xv1
Måske det er nemmere at forstå hvis man også ser på hvordan folk i Danmark tænker "vi kan jo alligevel ikke gøre noget" omkring Klima.
Vi kan desværre ikke påtvinge hverken klimaændringer eller demokrati ved magt. Det virker til at ofte er det bedste at skabe de bedste omstændigheder, og så håbe på at folket tager sig sammen. Altså vise gulerodden frem.
Det er egentlig også derfor jeg er rimelig træt af at så mange på reddit fuldstændigt basher alle der har en relation til Rusland. Den rigtige tilgang er at bruge pisken ved at sanktionere og fordømme de dårlige ting staten har gang i, og så samtidigt vise dem vejen ud af det helvede de har skabt. At vise dem at der er godt i vente hvis de tager sig sammen og arbejder sammen med resten af verdenen i stedet for at aggression og isolering.
Flyysoulja at 2024-03-18 02:46:43+00:00 ID:
kvdj3jv
Hovedparten støtter rent faktisk Putin, en flok hjernevaskede spader.
MySocksSuck (OP) at 2024-03-18 06:10:59+00:00 ID:
kve4p3d
Det ved vi - som u/jonasnee helt rigtigt bemærker andetsteds - ikke så meget om. Men det er i hvert fald sandt, at kun få borgere i Rusland protesterer eller gør modstand.
De dominerende årsager til dét kan vi reelt kun gætte på. Om det er pga. enighed, misinformation/propaganda, frygt, ligegyldighed eller whatever.
Best_Jellyfish_8043 at 2024-03-18 12:09:17+00:00 ID:
kvez2c1
Nok fordi at det aldrig har gået så godt for Rusland internt, som efter at Putin har regeret.
Synes det er grinagtigt den måde vi klør os i håret? "Jamen han er jo vores fjende, han er ond - hvorfor gør de ikke noget"
Befolkningen må også være onde - de er allesammen onde!!!
Hvorfor støtter den russiske befolkning ikke Vesten? Selvom at Vestens politik skader den russiske befolkning - de må være onde og sindsforvirrede og så drømmer de sikkert om at overtage Danmark. Vi må hellere sende flere våben