Hej heste
Jeg har i dag haft fornøjelsen af at skulle bruge 3 timer, på en rejse som normalt tager lige over en time. Turen fra Fredericia til Svendborg skulle normalt tage en time og et kvarter, men grundet aflyst tog mellem Svendborg og Ringe skulle jeg vente 45 minutter på en togbus i Ringe. Alt i alt blev turen lige over halvanden time længere end forventet, og jeg missede værdifuld undervisning and my disappointment is immeasurable and my day is ruined, yaddah yaddah yaddah.
Det er mere eller mindre hverdag med aflyste tog, forsinkelser, pludselige driftsændinger eller sporarbejde, det ved vi alle sammen. Det kommer ikke engang bag på os. Og efter min erfaring er det alt for ofte grundet fejl på banen, sporene, signalerne osv. Altså ofte Banedanmarks afdeling, frem for DSB eller Arrivas.
Jeg er derfor nysgerrig på at høre fra en ansat i Banedanmark, eller én der ved mere end den almene, om hvad det er som de mener der skal til. Er det økonomien der er problemet? Er det mandskab? Er det dårlig ledelse? Hvad mener i er til baggrund for at vi har en jernbane som er så notorisk elendig at den går i stykker i tide og utide?
Hvad kan den almene dansker gøre for at vi i fremtiden kan få en mere stabil togdrift og velfungerende jernbanenetværk?
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!
The original was posted on /r/denmark by /u/FlaccidEgo967 at 2024-03-18 13:25:24+00:00.
j_emilos at 2024-03-18 14:04:42+00:00 ID:
kvfel60
Netop, og da gode gamle DSB blev delt op i DSB Banedanmark, og Arriva kom til verdenen, blev alle jernbane opgaver meget mere kompliceret, da alle parter skal samarbejde om alt.
Tak til EU for tvangsprivatiseringen af jernbanen.
Det er en af de få fordele for England efter Brexit, men især Corona, staten overtog alt jernbanedrift, og nu arbejder de op at reetablere National Rail, som både står for drift og vedligeholdelse af banerne. Ligesom DSB gjorde tidligere.
Offentlig transport er en offentlig service, offentlig transport bliver sjældent konkurrencedygtigt i sig selv, det skaber underskud, men stor værdi for landet og dets folke mobilitet.
BrutalDane at 2024-03-18 14:19:18+00:00 ID:
kvfguf9
Den engelske jernbane er dog ikke noget at råbe hurra for, operatørerne er privatiseret så det koster kassen at tage med toget i England. Det er i snit 4x så dyrt som resten af Europa. Du kan selvfølgelig få billigere billetter, men der følger væsentlige usikkerheder med og markant øget transporttid.
LJpzYv01YMuu-GO at 2024-03-18 14:22:46+00:00 ID:
kvfhe69
Mener du, at den britiske stat har overtaget al jernbanedrift inkl. togdrift eller udelukkende Banedanmarks område? For mig bekendt er der stadig privatdrevne togselskaber i UK - færre end tidligere, men stadig til stede.
Mortonwallmachine at 2024-03-18 14:52:58+00:00 ID:
kvfm9sg
Er det engelsk jernbane system ikke kendt for at være privatiseret?
Jeg tager tit toget derovre og det er alle mulige firmaer der står for de forskellige ruter
inabahare at 2024-03-18 15:23:10+00:00 ID:
kvfraf7
Privatiseret så konkurrencen slog in og gjorde den billigere og mere effektiv..
..i de konservatives drømmeverden. I hvirkeligheden blev den mange gange dyrere og værere
TheBendit at 2024-03-18 16:34:54+00:00 ID:
kvg3p0r
England er så tæt befolket at på trods af elendig service og urimelige priser, så fyldes togene alligevel.
inabahare at 2024-03-18 18:28:33+00:00 ID:
kvgnxj0
I USA betaler de hovedet ud af røved for lort internet som mange steder stadig gøres igennem monopoler. Fordi i sidste ende vil folk gerne have internet. Og England vil folk gerne tage toget
myresyre at 2024-03-18 21:46:29+00:00 ID:
kvhn22t
Mest fordi - folk i begge lande - ikke har andre alternativer.
Men kapitalismens usynlige hånd gør alt bedre og billigere fordi konkurrence og sårn. Det er noget, jeg har hørt. /s
fridapilot at 2024-03-18 21:16:45+00:00 ID:
kvhhvhw
Noget af en skævvridning du laver der. EU kræver at banerne skal være tilgængelige for fri konkurrence, hvorfor de skal drives af et separat foretagende. I England privatiserede man hele banestrækninger til private monopoler, de havde slet ikke konkurrence.
EUs model kan bedst ses i Spanien, Italien, Sverige og Frankrig hvor man allerede har rullet det ud. Baner der kan køres profitabelt har flere operatører der kører i konkurrence, med større og bedre udvalg af produkter til lavere priser. Uprofitable baner bliver lagt over til et udbud der kører med støtte. Det har været en kæmpe succes.
Det er omtrendt samme model der benyttes i luftfart, lufthavne og flyvekontrol er heller ikke ejet og drevet af flyselskaberne.
Vores regering har forøvrigt lige forlænget DSBs monopol i Danmark med 10 år få dage inden EUs krav om konkurrence-udlægning trådte i kraft, så held og lykke med at få noget konkurrence i Danmark før år 2034.
jb1rch at 2024-03-19 09:28:27+00:00 ID:
kvjzyfv
Det meste af det britiske jernbanenet værk har da ikke selskaber med monopol. Langt de fleste strækninger bliver lagt i udbud med nogle års mellemrum (tror det er 7 eller 8 år) og mange strækninger har mere end en enkelt operatør der kører dem. Det var meget i medierne at et par af de store strækninger var i udbud da jeg boede i England