this post was submitted on 19 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Solid_Sample4195 at 2024-03-19 07:47:49+00:00 ID:
kvjsc13
Man har sikkert mindst tjent et par millioner om året, og alligevel vælger han at begå underslæb.
Jeg tror snart grådighed må betragtes som en psykisk sygdom. Katolikkerne havde sgu fat i noget ved at udnævne grådighed til en særlig forfærdelig form for synd (men de havde jo også masser af erfaring med det selv).
IshouldDoMyHomework at 2024-03-19 08:42:05+00:00 ID:
kvjwekl
Grådighed er almindelig menneskelig natur. Det findes i alle mennesker i alle samfundslag.
Astroels at 2024-03-19 08:45:53+00:00 ID:
kvjwon8
Det findes i alle samfundslag. Det findes ikke i alle mennesker.
IshouldDoMyHomework at 2024-03-19 08:53:37+00:00 ID:
kvjx9xl
Men i rigtig rigtig mange. Hvorfor tror du vi har så meget sort arbejde, socialt bedrageri, etc etc.
Astroels at 2024-03-19 09:00:56+00:00 ID:
kvjxtpl
Fordi folk bilder sig selv ind, at det er menneskelig natur at være grådig.
Hvis det var forbundet med en større social straf ville færre gøre det.
IshouldDoMyHomework at 2024-03-19 09:29:59+00:00 ID:
kvk02u9
Så folk er ikke grådige, men bilder sig ind de er grådige, og gør derfor grådige ting.
Astroels at 2024-03-19 09:41:38+00:00 ID:
kvk10em
Nej.
Folk bilder sig selv ind, at andre er grådige pr natur - og tillader derfor mere antisocial adfærd end de ville, hvis de ikke led af en flertalsmisforståelse om omfanget af grådighed hos deres medmennesker.
Hvis du vil argumentere for at grådighed er nærmest naturgivent hos rigtig rigtig mange mennesker, så synes jeg også du bør understøtte det med bedre argumenter end omfanget af sort arbejde og socialt bedrageri.
På nuværende tidspunkt er socialt bedrageri vel også det at sove for meget hos en kæreste, hvis man modtager offentlige ydelser.
Edit: Uenigheden kan måske også bunde i en forskellig forståelse af, hvad grådighed er.
Mikkelet at 2024-03-19 09:25:12+00:00 ID:
kvjzp42
Grådighed og overlevelse er ikke det samme
IshouldDoMyHomework at 2024-03-19 09:28:41+00:00 ID:
kvjzz79
Ja, man kan ikke overleve uden at lave sort arbejde…
Mikkelet at 2024-03-19 09:32:05+00:00 ID:
kvk08u6
Jeg tror ikke de laver sort arbejde så de kan købe deres anden Ferrarri. Samfundet tager i forvejen meget fra arbejderklassen, og jeg under gerne håndværkerne at tjene lidt ekstra til deres eventuelle førtidspension
IshouldDoMyHomework at 2024-03-19 09:45:13+00:00 ID:
kvk1ari
Lol de stakkels håndværkere… De tjener fint og det er ren og skær grådighed at de laver sort arbejde. Og det samme for dem som betaler for det.
Mikkelet at 2024-03-19 09:50:20+00:00 ID:
kvk1pug
Okay, hvad med folkeskolelærere som laver lidt privatundervisning? Hvad med butiskassistenten som slår naboernes græs? Eller varavognschaufføren som hjælper folk med at flytte? De er vel allesammen i dine øjne nogle værre grådige samfundsnassere, ikke?
IshouldDoMyHomework at 2024-03-19 09:53:33+00:00 ID:
kvk1zio
Jo, sort arbejde er grådigt samfundsnassere. Nu er det ikke mit indtryk at folkeskolelærere laver så meget sort arbejde
Efficient-Ad-625 at 2024-03-19 14:37:34+00:00 ID:
kvl16ee
Ja, sikkert
a_green_smurf at 2024-03-19 08:48:14+00:00 ID:
kvjwv1d
Tyv tror hver mand stjæler?
IshouldDoMyHomework at 2024-03-19 08:52:57+00:00 ID:
kvjx858
Hver femte dansker har lavet sort arbejde, og der skal selvfølgelig også være købere af det sorte arbejde.
Det er sgu en stor del af den danske befolkning.
Men bliv du bare i din lille verden, hvor det kun er folk med jakkesæt på det stjæler.
Solid_Sample4195 at 2024-03-19 08:53:02+00:00 ID:
kvjx8db
Ja?
De er en følelse alle oplever. Det sygelige er at være slavebundet af det.
En person, der er slavebundet til sin hunger og derfor spiser sig dødelig overvægtig er også psykisk syg.
Efficient-Ad-625 at 2024-03-19 14:36:49+00:00 ID:
kvl11zd
helt korrekt, vi lever allerede med disse mennesker
ThePowerOf42 at 2024-03-19 08:49:54+00:00 ID:
kvjwzo3
Problemet (ved katolisme o.a af den slags religioner) Er at de tror det straffes EFTER døden, mens de i livet kan "tilgives" ved en eller anden lam "bodshandling" (1000 ave Maria, og måske en tur til Jerusalem eller sådan) Hvad nytter det at unævne noget til en synd, der ikke straffes mens gerningspersonen er i live