this post was submitted on 19 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
H3xH4v0c at 2024-03-20 04:33:28+00:00 ID:
kvoue78
Det handler slet ikke om ligestilling. Det handler om at kvinder ikke skal i krig, med mindre de frivilligt vil. Min kæreste flipper fuldstændigt ud hvis hun ser en edderkop, og kan ikke engang beslutte sig for hvad hun vil have til aftensmad. Hvordan skulle hun kunne håndtere at sidde i 6 måneder i en skyttegrav i -5 graders frost og slå andre mennesker ihjel, uden søvn og mad mens hendes kammerater ligger med afsprængte lemmer.
https://youtu.be/UXM3HjCuP7E
Oasx at 2024-03-20 05:56:21+00:00 ID:
kvp2a29
Jeg ville ikke kunne klare langt de fleste af de ting du nævner, betyder det at alle mænd er uegnet til at gå i krig?
H3xH4v0c at 2024-03-20 06:14:45+00:00 ID:
kvp3udg
Nej, vi er også vokset op i en tid hvor vi har haft det nemt. Virkeligheden er mere barsk end man kan forestille sig. Men i fronten skal du, hvis du er en mand og vi bliver angrebet. Det er ikke et valg. Det er en pligt du har som mand til at forsvare dit land.
KindlyInvestigator42 at 2024-03-20 06:38:51+00:00 ID:
kvp5u17
Nyder begge køn ikke lige godt af landet og dens velfærd, så har begge køn vel også lige stor pligt til at forsvare det.
Selvfølgelig skal den pligt enten være hos begge køn eller ingen køn, den skal ikke kun pålægges mænd.
H3xH4v0c at 2024-03-20 06:39:52+00:00 ID:
kvp5wxb
Jo, og helt enig. Men kvinder har andre vigtige funktioner end at kæmpe på en slagmark.
KindlyInvestigator42 at 2024-03-20 06:41:31+00:00 ID:
kvp61s9
At være i militæret er mere end at kæmpe på en slagmark, hvis det er det eneste du tror militæret indebærer, så er du godt nok uvidende.
Dog vil visse kvinder også bringe yderst vigtige kompetencer til slagmarken.
H3xH4v0c at 2024-03-20 17:28:18+00:00 ID:
kvrg0ly
Så er det jo godt at jeg aldrig har skrevet det.
KindlyInvestigator42 at 2024-03-20 17:38:45+00:00 ID:
kvrhxy5
Hvorfor så sige at kvinder ikke skal i værnepligt fordi de har andre vigtige funktioner end at kæmpe på en slagmark?
Det har mænd da også, men begge køn nyder godt af landet, så har begge køn også en pligt til at forsvare det
WolfeTones123 at 2024-03-20 06:21:01+00:00 ID:
kvp4dbn
Tror du nogensinde, at tvandsindskrevne soldater har syntes, det var fedt at være i krig?
H3xH4v0c at 2024-03-20 06:21:28+00:00 ID:
kvp4elk
Har jeg skrevet det?
WolfeTones123 at 2024-03-20 06:32:19+00:00 ID:
kvp5ai4
Du skriver, at vi også er vokset op i en tid, hvor vi har haft det nemt. Hvis samtalen handler om værnepligt og krig, og de pligter staten pålægger mænd, hvad er pointen så med at skrive det?
H3xH4v0c at 2024-03-20 06:35:39+00:00 ID:
kvp5kje
Oasx skriver at han ikke ville kunne klare det. Vi er opvokset i en tid uden krig og skavanker hvor individualismen er mere markant end nogensinde. Vi er ikke mentalt forberedt på det.
WolfeTones123 at 2024-03-20 06:57:22+00:00 ID:
kvp7bm7
Godt, så vi er enige om, at du prøver at udpege en forskel her? Så spørger jeg dig altså, om tvangsudskrevne soldater ville have været mere menfalt forberedte på krig i fortiden, fx for 50, 100 eller 200 år siden.
Oasx at 2024-03-20 06:35:09+00:00 ID:
kvp5iyo
Jeg forstår ikke helt din pointe, hvis Danmark bliver invaderet vil en kvinde der er i form og trænet være langt bedre egnet end mig til at bekæmpe fjenden. Hvis vi i det scenarie vælger ikke at træne kvinder, og vælger ikke at sende kvinder i kamp bare fordi de er kvinder så fortjener vi at tabe.
Tag ikke fejl, hvis det er så slemt at jeg kan gøre en forskel så gør jeg det gerne, men jeg håber ikke at mit land er så dybt idiotisk at vælge mig fremfor en mere egnet kvinde, bare fordi jeg er mand og man har en eller anden macho fantasi om at jeg automatisk er bedre.
H3xH4v0c at 2024-03-20 06:38:18+00:00 ID:
kvp5sh0
Det siger mere om dig end om emnet. Biologisk set er du bedre udrustet til det. Kvinder har historisk set haft vigtige roller i krigstiden. Men det foregår ikke på en slagmark. Hvem skal passe på børnene og de svage? Hvem skal tage sig af de sårede? Og mange andre ting…
Sofus123 at 2024-03-20 07:29:36+00:00 ID:
kvp9uow
Har du noget belæg for dette? Blot fordi du er stærkere, gør det dig ikke til en bedre soldat. Der er da helt bestemt dele i forsvaret, hvor ja, en mand står bedre grundet større fysisk kapacitet, men den menige soldats opgaver, kan de fleste trænes til. Alternativt, så skal der stadig uddannes folk til saniteten. Du mener ikke kvinder kan lave førstehjælp på slagmarken? Der skal også bringes forsyninger mv. At udelukke et helt køn, i en ekstremt kompleks situation er dumt. Krig er meget mere end blot at trykke på aftrækkeren. Størstedelen af alle opgaver under krig, er ikke at løbe på slagmarken. Der er det satme et selvmål, ikke at have uddannet kvinder og mænd til opgaverne, da de er i perifæren af det hele alligevel.
Mener du heller ikke at politikvinder skal være en del af plov-konceptet? Fordi de er en lige del. Hvis man ikke uddannede dem i dette, ville de stå meget dårligere, når de ender i en sådan situation.
Oasx at 2024-03-20 07:33:25+00:00 ID:
kvp9x91
Hvem er bedre til at passe de skadede og sårede? En mand der ikke er i form og ikke er trænet, eller en kvinde der er i form og trænet som soldat?
Sensivera at 2024-03-20 05:31:51+00:00 ID:
kvp03s5
Det mener du alle mænd bare lige klarer. Og Læs da lige det du svarer på.
H3xH4v0c at 2024-03-20 06:12:49+00:00 ID:
kvp3ofa
Ja, selvfølgelig gør de det. Det er deres pligt jf. loven. Alternativet er dessertering og 10 år i spjældet. Jeg har skal læst det der står, og jeg er helt enig.
Sensivera at 2024-03-20 06:54:21+00:00 ID:
kvp730c
Det er jo netop loven der diskuteres, så det er lidt omsonst at referere til den som et religiøst skrift. Mænd kan vel også flippe ud over en edderkop og lign, men så mener du de skal tvinges, mens kvinder ikke skal.
Du skriver jo i et tidligere indlæg at hvis man er bange for edderkopper og lign, skal man ikke til fronten. Denne beskrivelse er ret firkantet. Verden er ikke så enkel, men meget mere kompliceret. Nogle bliver faktisk hurtigt kureret for den slags frygt, mens andre ikke gør. Jeg regner med at forsvaret kan finde ud af at bruge folk, hvor de kan gøre mest gavn.