this post was submitted on 20 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Solid_Sample4195 at 2024-03-20 08:50:38+00:00 ID:
kvpfxzb
Nej. Staten skal absolut ikke have magten til at appropriere formuer fra folk, den ikke kan lide.
Det skal EU heller ikke.
yayacocojambo at 2024-03-20 08:58:06+00:00 ID:
kvpghyx
Jeg tænker også desuagtet den russiske situation, at man skal træde varsomt her
Det kan hurtigt blive til det første skridt på vejen til at slå EU og vesten af som centrum for finansverdenen; en åbenlyst meget magtfuld position
Specielt for EU, hvad er der så tilbage? Ekspertise i feel good fornemmelser, bureaukrati og regulativer?
Mortonwallmachine at 2024-03-20 10:26:35+00:00 ID:
kvpntjp
Det har den da allerede?
Er det ikke lidt fjollet bare at "den ikke kan lide" når det handler om noget helt andet meget mere seriøst her. Man kunne mere korrekt nok sige "Begår krigsforbrydelser"
Solid_Sample4195 at 2024-03-20 15:40:44+00:00 ID:
kvqw42n
Den har ret til at appropriere ejendom i et stærkt begrænset omfang, med fuld erstatningspligt.
Den har fandme ikke ret til bare at tage dine penge, hvis du ikke er dømt for noget ulovligt som svindel.
HitmanZeus at 2024-03-20 08:57:17+00:00 ID:
kvpgfth
Russerne har trods alt nationaliseret dansk ejendom, så hvorfor ikke give tilbage af samme mønt og vise at vi også kan spille det spil, de prøver?
EmpressIsa at 2024-03-20 09:03:57+00:00 ID:
kvpgxsg
Vi mener at vestlige værdier som privat ejendomsret er en god ting. Det står endda i grundlovens paragraf 73. Hvis rettigheder ikke gælder for dem som man ikke kan lide, så er der ingen der har dem.
Mathemagics15 at 2024-03-20 09:11:51+00:00 ID:
kvphjw0
Omvendt er det jo almindelig praksis at bryde folks rettigheder som straf for forbrydelser. Fx er bøder, beslaglægning osv. jo brud på den private ejendomsret.
Grundloven dækker ikke forbrydelser på geopolitisk skala, men de russiske rigmænd er medskyldige i det der sker i Ukraine nu. At fratage dem deres rigdom som straf er på ingen måde ensbetydende med at opgive den private ejendomsret. Det er så absolut i lovens ånd, hvis ikke i dens eksakte ordlyd.
EmpressIsa at 2024-03-20 09:14:39+00:00 ID:
kvphrq2
Det står der også at paragraf 73. :)
Det er ikke i sig selv en forbrydelse at være russisk statsborger og være rig. Hvis der skal tildeles bøde eller konfiskation af formue, så skal de dømmes efter gældende dansk lov.
Danieldkland at 2024-03-20 09:50:43+00:00 ID:
kvpkos9
Umiddelbart er det kun russere på sanktionslisten, altså med bevist tilknytning til krigen, der har fået deres midler indfrosset så vidt jeg da har forstået. Det er derfor man stadig udvider sanktionslisten, for at presse oligarkerne endnu mere. Ellers er det selve Ruslands reserver af internationale valutaer, der er blevet indefrosset, hvilket ikke har mere med private russere at gøre end andre statsrettede sanktioner
Mathemagics15 at 2024-03-20 09:24:41+00:00 ID:
kvpik0y
Altså, nu forestiller jeg mig da også at hvis det skulle ske ville det blive formuleret som konkret lovgivning. Der står jo for eksempel i artiklen:
Med andre ord - kan man finde et passende legalt argument for at gøre det. Og det kan da være, at de ikke kan finde et, og så får du din vilje.
Men du får det til at lyde som om, man af princip burde lade være, ellers underminerer man vores egne rettigheder. Det er jeg ikke enig i.
Det er ikke kontroversielt at rige russiske statsborgere er rige, fordi de støtter regimet - ellers har de tendens til at ryge ud af et vindue.
fjender at 2024-03-20 10:06:12+00:00 ID:
kvpm054
Problemet med den analyse er at den ikke tager forbehold for magtstrukturen i Rusland. Det er ikke et demokrati. Du bliver ikke rig i Rusland uden regimets tilladelse. Rusland er et oligarki og derfor er oligarkers formuer midler vi kan og bør beslaglægge.
Affectionate_Act7962 at 2024-03-20 21:40:54+00:00 ID:
kvsprcc
Det gør du heller ikke i Kina.
Skal vi også beslaglægge kinesiske penge for deres forbrydelser mod uyghurerne?
Eller hvad med rige saudere og deres forbrydelser i Yemen?
Affectionate_Act7962 at 2024-03-20 21:39:21+00:00 ID:
kvsphih
Hvorfor?
Er rige amerikanske jøder der donerer til Netanyahu så også medskyldige i folkemord?
KoldKartoffelsalat at 2024-03-20 09:51:33+00:00 ID:
kvpkrf5
Man kan jo bare give dem en stor nok bøde.
Og så sende pengene til Ukraine.
Mangler vi en lov, så laver vi bare en:
EmpressIsa at 2024-03-20 09:54:59+00:00 ID:
kvpl1ou
Så kantet du er.
n3r0s at 2024-03-20 09:12:01+00:00 ID:
kvphkc0
Hvad skal vi stille op med de lande, der er ligeglade med den gamle verdensorden, hvor regler var regler? Tænker IP rettigheder i Kina, Ruslands foragt for samme. Tror næppe, det er noget der vil ændre sig i vores levetid.
EmpressIsa at 2024-03-20 09:17:25+00:00 ID:
kvphzg9
IP rettigheder har man altid skulle søge fra land til land. Det er meget moderne at man kan nøjes med at søge om et EU patent fx.
Men hensyn til kopivarer og import, som jeg tror er det du hentyder til, så er handelskrig et helt andet værktøj end at konfiskere privatpersoners formue.
Danieldkland at 2024-03-20 09:59:04+00:00 ID:
kvple0t
Kina har et statssponsoreret virksomhedsspionageprogram, hvor specielt højteknologiske firmaer er mål - se evt. Vice's dokumentar om selv samme emne.
På et andet niveau har Kina generelt set meget stort på retsforfølgelse af krænkelser af ophavsret, i hvert fald på lokalt plan. Hvis du tror giganter som Disney ikke har prøvet alt for at stoppe salg af de kinesiske kopivarer, der undergraver deres image og overpriced merch...
EmpressIsa at 2024-03-20 10:00:18+00:00 ID:
kvplhsb
Det tror jeg ikke. Men hvordan er det relevant i denne sag?
Affectionate_Act7962 at 2024-03-20 21:41:55+00:00 ID:
kvspxrk
Ja og?
Har du hørt om Echelon?
Danieldkland at 2024-03-21 08:02:20+00:00 ID:
kvuy86v
Ja, diskussionen handler om at lande såsom Kina ikke følger reglerne. Overvågning er ikke nyt, men som Obamas aftale med Xi omkring lige akkurat virksomhedsspionage fremhæver, er det en særsag med Kina, der udpræget spionerer og giver informationer direkte til deres firmaer. Det gør USA fx ikke på samme måde - det er i hvert fald ikke dokumenteret i samme grad.
n3r0s at 2024-03-20 09:23:03+00:00 ID:
kvpifes
Jeg kan love dig for, at IP bliver stjålet. Det gælder også inden for bio og medtech, som er min sektor.
CouldYouBeMoreABot at 2024-03-20 09:11:24+00:00 ID:
kvphio2
Fordi man skaber accept for, at staten(erne) kan appropriere formuer og fordele dem - bare fordi vi ikke kan lide dem de tager det fra.
Så kan man råbe slippery slope alt det man vil, men det er kun et spørgsmål tid før staten så begynder at finde nye metoder og mål at ramme.
NKIB_chess at 2024-03-20 09:04:50+00:00 ID:
kvph0ak
Fordi vi er bedre end dem.
ThePowerOf42 at 2024-03-20 09:47:45+00:00 ID:
kvpkfhn
Vend den om, havde du ment det samme om Hitler regimente beslaglæggelse af jødernes ejendom, med argumentet " vi er bedre end dem"
Mortonwallmachine at 2024-03-20 10:27:15+00:00 ID:
kvpnvqf
Nazisternes ting i Danmark blev da beslaglagt af regeringen efter vi have smidt nazisterne ud?
pathmt at 2024-03-20 10:10:49+00:00 ID:
kvpmejc
Pak nu den stråmand væk.
joanoerting at 2024-03-20 09:19:23+00:00 ID:
kvpi4w3
Så kort kan det egentlig siges
roeder at 2024-03-20 09:31:01+00:00 ID:
kvpj22e
Men Rusland skal have lov til at invadere et uskyldigt land?
En despot som Putin forstår kun hårdt mod hårdt.
Affectionate_Act7962 at 2024-03-20 21:38:33+00:00 ID:
kvspcby
Er ret sikker på at det første skete efter sanktionerne og kun for de virksomheder der ville trække sig ud.
wcdk200 at 2024-03-20 10:15:37+00:00 ID:
kvpmtr1
Det bare en erstatning fra de tog Carlsberg.
Noget andet, fck de Rige. Især i Rusland, de er en af grundene til at Putin stadig har magten
Alcogel at 2024-03-20 09:28:58+00:00 ID:
kvpiw53
Så er det jo heldigt at ingen foreslår det. Alle der udtaler sig for i artiklen vil have undersøgt om det kan lade sig gøre inden for gældende ret.
Godt forsøgt ellers.
FARGlN at 2024-03-20 09:31:59+00:00 ID:
kvpj4w0
rusland nakkede Carlsberg 👁 for 👁