this post was submitted on 20 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
tango650 at 2024-03-20 09:10:09+00:00 ID:
kvpqfu2
Som en der har vokset op i en kønsfordelt kultur (på en fornuftig måde vil jeg sige, ikke i loven men i kulturen, dvs folk anerkender at mænd og kvinder har fårskellige mål, kompetencer og interesser i livet) og kun faktisk flyttet til Danmark for et par år siden, forstår jeg 100% hvad hun siger.
Danmark har ladt feminisme styre kulture isteden for at bruge den til at rætte på nogle få ting som måske var etableret for skævt i lovgivningen. Nu har mindst en generation vokset op overbevist at kvinder og mænd er lige gode til alt i livet så resultaten kan godt være den tænkegang forfatterpigen presenterer eftersom mænd kan tydelig nok ikke føde børn, mens alt det andet er kvinderne mindst lige gode til som mænd; siger fleste Danskerne.
Så ja, det er en del af det jeg desværre ser som en døende civilisation (det ser man i hele vestlige værden) - kvinder har det travelt med alt andet isteden for at have born og passe på dem, mens mænd er næsten tvunget på samfundsnivå (se f.ex. øremærket barsel) til at gøre ting de var ikke oprindeligt genetisk lavet for (f.ex. skifte bleer mindst lige ofte som moderen isted for at skaffe resurcer for familien).
Alle sammen kan se at det fører til færre og færre børn, men aligevel tror man at det er værd at grave hullet dybere og dybere i samme rætning.
Astroels at 2024-03-20 11:08:32+00:00 ID:
kvprwpe
Hvad er problemet i færre og færre børn, hvis det skyldes mere frie valg hos den enkelte?
tango650 at 2024-03-20 11:21:23+00:00 ID:
kvpt96d
Hvis man siger op sin arbejde og taber indtækt så på kort sigt giver det masse extra frihet i livet hos den enkelte. Men så snart der ikke er flere penge tilbage så står man tilbage med vesæntlig mindre frihed end i starten.
Det samme sker hvis man veksler ud born for frihed i en samfund. Det targer bare længere tid.
Astroels at 2024-03-20 11:28:09+00:00 ID:
kvptzd9
Hvordan sænker færre børn, det fremtidige frihedsniveau i samfundet?
tango650 at 2024-03-20 11:41:33+00:00 ID:
kvpvhe3
Samfundet endelig forsvinder og/eller pga små størrelse vil bliver erstattet af immigranter eller erobret af kulturer som ikke synes frihet er vigtig,
Aglais-io at 2024-03-20 13:19:08+00:00 ID:
kvq885a
Så vi skal simpelthen tilbage til et samfund, hvor kvinder ikke rigtig har frihed til andet end at gå hjemme og poppe børn ud, for at undgå at... en fremmed kultur skulle komme og påtvinge os... øh. Et samfund uden frihed. Det virker lidt som en lose-lose for kvinder.
tango650 at 2024-03-20 13:33:27+00:00 ID:
kvqaebj
Jæ men så lenge billedet vil blive tegnet på den måde så vil samfundet fortsætte i retning hvor den ikke egsisterer længere.
For flere tusind år har det tilgængeld virket sådan at folk både havde børn og var relativt ligt tilfreds med livet (eller ej) så hvad ellers har ændret sig end mentaliten på hvor sort man beskriver hvad det egentlig betyder at have en familie.
Og ja, kvinderne er den eneste køn som kan føde børn så de får den delen af ansvaret, men på den samme måde kan du beskrive mandens rolle at han bliver bare nødt til at arbejde sig ihjel for at skaffe resurser til familien hele sit liv så de ikke sulter.
Du kan også se på det som at de har begge nået frem til et meget tilfredstillende situation i livet med masser af børn og forhåbentligvis kærlighed, men sådan er det meget umoderne at se på tingerne disse dage.
Aglais-io at 2024-03-20 13:37:16+00:00 ID:
kvqazn3
Du kan slet ikke se forskellen på at have mulighed for at "vælge" kun ting: at få børn og gå hjemme med dem vs muligheden at vælge mellem flere forskellige ting at arbejde med?
Finder det også hysterisk morsomt at du, som ikke er fra Danmark, vil advare os om fremmede kulturer, der ville komme og påtvinge os deres ufrie levevis... The call is coming from inside the house.
tango650 at 2024-03-20 13:44:34+00:00 ID:
kvqc4o9
Du angriber mig og min baggrund istedet for argumentet. Det sker selvfølgelig hele tiden men er også tegn på manglende gode modargumenter.
Aglais-io at 2024-03-20 13:47:20+00:00 ID:
kvqckjy
Du blander dine følelser ind i det i stedet for at svare på spørgsmålet.
Og du bruger "skræmmende fremmede kulturer" som argument for, at vi skal lytte til dine postulater, men tåler ikke at det bruges som argument for ikke at lytte til dig?
lypmbm at 2024-03-20 11:36:33+00:00 ID:
kvpuwqf
Fordi de små generationer skal arbejde mere og betale mere i skat for at finansiere de ældres underhold.
AntagonizedDane at 2024-03-20 12:51:41+00:00 ID:
kvq4aku
Lad falde hvad ikke kan stå.
Astroels at 2024-03-20 11:44:26+00:00 ID:
kvpvt3i
Overvismanden i Politiken den 16/3-2024.
lypmbm at 2024-03-20 12:09:01+00:00 ID:
kvpypfx
Ja, men han udtaler sig om den generelle velstand, og ikke spørgsmålet om arbejde og arbejdskraft. Hvorfor tror du, man er så forhippet på at få flere i arbejde og få flere til at uddanne sig til velfærdsuddannelserne? Der bliver brug for mange flere sygeplejersker til at tage sig af de ældre, der kommer på sygehuset.
Astroels at 2024-03-20 13:06:47+00:00 ID:
kvq6f2w
Men vi diskuterede frihed. Det mener jeg velstand er en noget bedre indikator for, end mængden af arbejde og arbejdskraft.
Det er et valg vi har. Vi kunne "bare" beslutte os for at behandle færre på sygehusene.
Jeg tror man er så forhippet på ville have født flere, fordi vi er dårlige til at forestille os, hvordan vi vil tilpasse os til et samfund med færre mennesker i den arbejdsdygtige alder.
lypmbm at 2024-03-20 16:47:41+00:00 ID:
kvr8fod
Jo, men når arbejdskraften svinder ind, så kommer der flere prioriteringer. Fx mindre valgfrihed i uddannelse, færre muligheder for pensionering og skarpere prioritering inden for velfærd og services.
tango650 at 2024-03-20 12:03:03+00:00 ID:
kvpxzob
Det har sket absolut ingensteds i værden og aldrig i den kendte historie derfor ser jeg det som en del af den teoretiske virkelighed som folk vælger at tro på for at undgå at erkende at man har taget fejl og det er tid til at tage et skridt (eller flere) tilbage.
Astroels at 2024-03-20 13:09:02+00:00 ID:
kvq6quu
Hvad sker der aktuelt med velstandsniveauet for den typiske Bulgarer, Japaner eller Sydkoreaner?
tango650 at 2024-03-20 13:20:40+00:00 ID:
kvq8ggm
Umulig at sige pga mangel af definition på velstand. Tilgængeld tilfdredshed -> hvis du spørger den gennemsnitlig person i OECD verden så tror jeg fleste de fleste vil ikke sige at de har en bedre liv en deres foreldre.
Med det samme så synes jeg ikke vi snakker om det samme fordi de nævnte samfunde har kun begyndt at opleve den demografisk kallaps, resultanten kan ikke vurderes før en generation eller 2 har passeret, hvis de kommer overhovedet til at egsistere så længe.
therealdilbert at 2024-03-20 14:08:30+00:00 ID:
kvqg04c
det er den ene side af det, den anden side er at de ældre ikke holder op med at bruge services og infrastruktur bare fordi de går på pension, hvis ikke der er nok i den arbejdsdygtig alder til at lave og vedligeholde det, hjælper det ikke noget at kaste penge efter problemet uanset om det er fra dem der arbejder eller de ældre selv
lypmbm at 2024-03-20 16:43:43+00:00 ID:
kvr7p2c
Helt enig.