this post was submitted on 20 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
590ddd2c (OP) at 2024-03-20 18:46:27+00:00 ID:
kvru47m
Uden selv at bruge snusposer, så virker det da lidt overdrevet at de styre deres medarbejder så meget.
I min øjne er det jo ikke værre end folk tager sig en kop kaffe eller en energidrik.
I øverigt vildt at Venstre (og Konservative?) er medstiller. Så meget for Danmarks liberale parti.
EDIT: Mere dybtgående artikel fra Stiften: https://stiften.dk/aarhus/kommune-vil-forbyde-snus-for-de-ansatte-vores-medarbejdere-er-rollemodeller
WolfeTones123 at 2024-03-20 18:52:28+00:00 ID:
kvrv6p9
Jeg synes også, det er ret mærkeligt. Hvad er fx forskellen på at tage et stykke snus og tygge nikotintyggegummi? Med henblik på, at der tilbydes ryge- og snusstopkurser, så burde det da være oplagt at forklare.
nullenatr at 2024-03-20 20:57:50+00:00 ID:
kvsi4jz
Jeg er personligt fløjtende ligeglad med et forbud, men nikotintyggegummi er grundlæggende noget andet end snus/nikotinposer. Nikotintyggegummi er håndkøbsmedicin, som du må købe som 15-årig. Tænker ikke, at man kan forbyde håndkøbsmedicin.
GrapefruitDramatic93 at 2024-03-20 21:11:05+00:00 ID:
kvskhea
Hvordan er det grundlæggende anderledes andet end juridisk?
nullenatr at 2024-03-20 23:07:25+00:00 ID:
kvt4oqa
Hvordan et håndkøbsmedicin, som kan ordineres af en læge som rygestopmiddel, er anderledes end hvad der basalt er et rusmiddel?
Nu tager vi den lige et stort skridt længere, så hav lidt fantasi og bær over med mig, men hvad er forskellen på at en person med ADHD tager Elvanse (lisdexamfetamin) på arbejdspladsen, og en tilfældig person, som tager et amfetaminprodukt på arbejdspladsen for rusens skyld?
GrapefruitDramatic93 at 2024-03-20 23:14:15+00:00 ID:
kvt5tkf
så ikke andet end det juridiske?
nikotintyggegummi behøves ikke ordineres. Desuden er det aktive stof i tyggegummiet nikotin præcis ligesom i nikotin poser. Den eneste reelle forskel er st det ene er beregnet til at tygge i og det andet til at ligge under læben.
nullenatr at 2024-03-20 23:27:45+00:00 ID:
kvt81eo
Aha, ligesom at ADHD-medicins aktive stof er amfetamin? Skal vi forbyde folk der tager medicin mod ADHD så? Den eneste reelle forskel er at det hjælper den ene men stimulerer den anden. Min pointe er, at formålet med at tage det er anderledes. Selv hvis lægen havde ordineret dig snus, så skulle din arbejdsplads ikke forbyde dig det, fordi det tjener et rygestopsformål - men nu har vi jo nikotintyggegummi og -plastre, som tjener formålet bedre. Og selvfølgelig behøves det ikke at ordineres, men det kan. Se Aarhus Kommune forbyde dig i at tage din håndkøbsmedicin, som lægen har foreslået dig at tage.
VikingSlayer at 2024-03-21 00:11:29+00:00 ID:
kvtf3gu
Det er uanset en dårlig sammenligning, taget i betragtning af at amfetamin er strengt ulovligt når det ikke er et ordineret lægemiddel, mens nikotin er noget alle 18+ kan gå ud og købe frit. Der bør være en demonstrerbar årsag til at forbyde snus/nikotinposer på arbejdspladsen, i form af at det påvirker andres eller egen arbejdsevne negativt til en farlig grad. Ellers virker det som en nedladende og overbærende regel der antyder at arbejdsgiver ejer din krop, og derfor kan beslutte hvad du må gøre ved den.
nullenatr at 2024-03-21 06:46:46+00:00 ID:
kvus919
Ja, det er jeg enig i - og hvis du læser efter igen, så finder du heller ikke i denne tråd, at jeg har sagt at arbejdsgiveren gerne må det.
Jeg taler igen om, at nikotintyggegummi ikke er i samme båd som snus, som en bruger valgte at sige, fordi formålene med at bruge det var grundlæggende forskellige. Heraf sammenligningen med adhd-medicin, som man gerne må tage til det ene formål, men ikke det andet. Jeg taler ikke for at forbyde nogle af dem, men hvis man faktisk gør det, så er det idiotisk at forbyde rygestopmidlet.
GillianGIGANTOPENIS at 2024-03-21 01:12:39+00:00 ID:
kvtossi
Gider du lade være med at prøve at kloge dig i noget du tydeligvis ikke ved en skid om. Som ryger på en arbejdsplads hvor det ikke var tilladt gik jeg over til nikotinposer. Nu hvis det ikke er tilladt mere fordi vi skal jo bestemme alt når det kommer til voksne mennesker kan det da godt være tyggegummi eller spray bliver alternativet. Men det for mig ikke til at stoppe. Du kan ikke tvinge folk til at stoppe med noget medmindre de selv har en lyst til det.
nullenatr at 2024-03-21 06:39:09+00:00 ID:
kvurn0b
Som jeg ikke ved noget om? Det er jeg spændt på, hvordan du deducerer. Jeg er for ~3 år siden stoppet med både at ryge og bruge snus - som blandt andet blev hjulpet af nikotintyggegummi. Jeg er (for anden gang nu) flintrende ligeglad med et forbud eller ej. Jeg er ikke symbolliberalist, som vil kæmpe en kamp for hvad andre må og ikke må. Hele samtalen her handler om, at der er en grundlæggende forskel mellem et middel, som er lavet til at du bliver nikotinskæv og skide afhængig af, samt et præparat som du bruger til at stoppe med at bruge selvsamme produkter.
NielsHLN at 2024-03-20 22:33:38+00:00 ID:
kvsyylg
Haha, finder de 15-årige ud af det, så får Nicotinell kronede dage indtil aldersgrænsen bliver hævet. De ville nok egentlig foretrække tyggegummi, bare der er nikotin i det.
Teodo at 2024-03-20 18:55:15+00:00 ID:
kvrvojw
At snus stadig indeholder tobak og deraf bl.a. er kræftfremkaldende.
madsd12 at 2024-03-20 19:10:05+00:00 ID:
kvryvqh
Min arbejdsgiver skal da ikke blande sig i min sundhed, medmindre den er arbejdsgiver til last.
AK47DK at 2024-03-20 19:16:49+00:00 ID:
kvs02vn
Og? Det er også usundt at sove for lidt, drikke for meget kaffe, spise usundt osv. osv. Alt sammen noget som arbejdsgivere heller ikke burde blande sig i.
WolfeTones123 at 2024-03-20 19:04:21+00:00 ID:
kvrxuut
Joeh, men er det virkelig dét, der er årsag til forbuddet? Er det ikke mere hensyntagen til kollegerne?
theracecx at 2024-03-20 21:14:54+00:00 ID:
kvsl5fh
Hvilken hensyntagen er det? Kan ikke se på hvilken måde en person der har en lille hvid pose gemt bag læben skulle være belastende for andre?
WolfeTones123 at 2024-03-20 21:29:30+00:00 ID:
kvsnqm4
Jo, jeg er enig. Jeg snakker om rygeforbudet.
Sikkenogetmoeg at 2024-03-20 19:31:19+00:00 ID:
kvs2nao
Der er ikke tobak i nikotinposer.
LowerEntropy at 2024-03-20 19:42:16+00:00 ID:
kvs4l86
Er der ikke tale om nikotinposer uden tobak? Snustobak er ikke så populært i Danmark.
GrapefruitDramatic93 at 2024-03-20 21:12:08+00:00 ID:
kvsko1e
Mange nikotinposer, som er det folk tit kalder snus, indeholder ikke tobak.
Tumleren at 2024-03-20 20:41:07+00:00 ID:
kvsf4fc
Snus har ikke noget med nikotinposer at gøre
590ddd2c (OP) at 2024-03-20 18:55:21+00:00 ID:
kvrvp7r
Ja, lige præcis. Jeg kan måske se argumentet for cigratter eller e-cigratter, da det kræver nogen områder til folk for det ikke skal påvirke andre. Men at de begynder at trække det over på alle nikotin produkter er jo fjollet.
Rasmusboy100 at 2024-03-20 22:01:20+00:00 ID:
kvstdnp
Venstre er kun liberale i deres slogan
sylfeden at 2024-03-21 06:58:42+00:00 ID:
kvut86a
Jeg syntes at det er voldsomt. Det ser ud til at de bruger de konstruktioner som er til stede i samfundet hvor tatoveringer, alkohol og hår-farve-frisure eller tørklæde kan forbydes for medarbejdere. Det får de nok ikke de store problemmer ud af, men jeg er lidt nervøs for hvad det kan åbne op for.
Usund mad eller synlig høfeber kunne komme på listen. Der vil ikke blive gjort noget ved det her før svinekød bliver forbudt i arbejdstiden.
Asger1231 at 2024-03-21 07:12:19+00:00 ID:
kvuubjz
Og tatoveringer og hårfarve burde være fjernet fra den liste for længe siden - medmindre det er stødende tatoveringer.