this post was submitted on 21 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Fiske_Mogens at 2024-03-21 07:25:47+00:00 ID:
kvuvdq7
Du får sat det ret simpelt op. Løndumping kan blive et problem for andre lønmodtagere, der kan risikere at få en lavere løn, når nu en virksomhed er klar til at gøre arbejdet billigere
neuratio at 2024-03-21 07:31:52+00:00 ID:
kvuvumr
Har du læst op på historien om netop denne virksomhed? Ellers læs denne artikel: 3F-konflikt kan lukke Tina og kollegaernes arbejdsplads: 'Min verden vil krakelere'
Uagtet at 3F historisk sikkert har gjort en masse godt for lønmodtagere, så har der været flere mildest talt uheldige historier om deres ageren i de senere år. Desuden demonstrerer medarbejderne imod 3F i denne sag.
Fiske_Mogens at 2024-03-21 07:37:14+00:00 ID:
kvuw9z7
Du forholder dig ikke til det jeg siger? Når de ansatte i virksomheden arbejder til lavere betaling end overenskomst, så er det løndumping. Så må du forholde dig til det istedet for at sige at der er en vigtig historie jeg ikke kender, som du ikke engang kunne beskrive, istædet for at linke til den.
neuratio at 2024-03-21 07:39:17+00:00 ID:
kvuwfsj
Det er jeg simpelthen ikke enig i. Læs op på sagen.
Fiske_Mogens at 2024-03-21 07:44:40+00:00 ID:
kvuwuqu
Okay, tak for dit uddybende svar. Godt at se at du virkeligt bruger tid på at forholde dig til mine argumenter. Fra dit eget link:
Så kunne jeg jo tilsvarende argumentere ligeså nuanceret som dig og sige at loven skal håndhæves. Men hvad med at vi starter med at du forklarer, hvorfor du ikke mener at løndumping er et problem?
neuratio at 2024-03-21 08:14:30+00:00 ID:
kvuz6kg
3F kalder det løndumping. Medarbejderne ser det på en helt anden måde:
Virksomheden forsøger faktisk at gøre noget godt for de ansatte, og vil også gerne tegne en overenskomst. Men 3F er på ingen måde villige til at se udover deres egen kassetænkning og arbejde på en løsning.
Det hele er beskrevet i artiklen, hvorfor jeg ikke har tænkt mig at gå med på 3Fs præmis. De er ved at ødelægge tilværelsen for en masse fleksjobbere fordi de nægter at se skoven for bare træer.
Alternative_Error414 at 2024-03-21 13:06:13+00:00 ID:
kvvso3s
Der er rigtig mange chauffører der sælger 20-50kr i timen, for at kunne køre i en stor flot lastbil med masser af lygter og gejl. De er super tilfredse og bruger alle deres weekend på at pudse og polere vognmandens lastbil UDEN at få en krone for det… Og fred være med det, hvis ikke det var fordi min vognmand som betaler den rigtige løn, og overholder reglerne, skal konkurer med ham.. og tag ikke fejl, en garvet speditør skal ikke kikke på sådan en gejlet lastvogn i mange sek før han ved hvem han kan presse på prisen, og så må min vognmand lukke og jeg mister mit job…… fordi DU syntes det er fedt at have lygter på taget du kan blinke med..
Jeg har ikke lyst til at skulle dobbelt jobbe, gå på kompromis med min og andres sikkerhed hver dag for at kunne eksistere i Danmark
KarmusDK at 2024-03-21 13:48:48+00:00 ID:
kvvz4as
Virkelig godt sagt. Jeg får derimod bare lov at køre i en gammel bil som ikke overholder loven. Og som jeg ikke får lov at istandsætte på firmaets regning. Det er sådan min vognmand laver penge. ☹️
Alternative_Error414 at 2024-03-21 14:47:24+00:00 ID:
kvw8u0b
Puha karmus… den er ikke god🫤 Du ender jo med kæmpebøder og et mister kørekort, og i værste fald, køre nogen ned… Jeg kender din hverdag, håber du søger alt hvad du kan og snart finder ordentlig vognmand. Man bliver jo også idiot at at arbejde med grej der ikke virker.
KarmusDK at 2024-03-21 13:46:52+00:00 ID:
kvvyt9e
Nuååårhh!!! 🥹 Slaverne har medlidenhed med deres udbytter. Hvor sødt!! 💝
FortuneWilling9807 at 2024-03-21 07:43:02+00:00 ID:
kvuwq7i
Læs artiklen for fanden.
Virksomheden vil gerne indgå i overenskomst. EN overenskomst.
3f vil have et antal forskellige, og have at medarbejdere skal aflønnes efter forskellige overenskomster i løbet af en dag.
Det er jo en administrativ umulighed.
Fiske_Mogens at 2024-03-21 07:46:53+00:00 ID:
kvux10h
Det har jeg:
FortuneWilling9807 at 2024-03-21 07:53:30+00:00 ID:
kvuxjs0
Så det er ikke fordi virksomheden ikke vil tegne overenskomst. Problemet er at de ikke vil lege med 3f.
Ja, tænkt engang. Måske er der særlige forhold som gør sig gældende.
Det er i hvert fald enormt sejt at virksomheden hjælper med det her. Måske det sikkerhedsnet og støtte faktisk har en værdi for de ansatte?
Smiling_Wolf at 2024-03-21 08:13:51+00:00 ID:
kvuz4so
Kunne være du lige skulle læse resten af artiklen også
neuratio at 2024-03-21 08:31:25+00:00 ID:
kvv0h0s
Det er ikke en ærlig fremstilling af problematikken, artiklen slutter jo ikke der.
Man kunne argumentere for, at nogle af disse ting kan tælles med som del af den samlede lønpakke. Det giver stor værdi for medarbejderne. Hvis lønnen skal hæves udover dette, lukker virksomheden med stor konsekvens for de ansatte, hvoraf mange har kæmpet i årevis for at finde deres 'hylde'. Alternativet er at sende dem ind i systemet igen, med store menneskelige konsekvenser til følge for den enkelte.
Magistraten at 2024-03-21 10:14:27+00:00 ID:
kvv8uib
Ikke i løbet af en dag, nej. SC arbejder i flere forskellige brancher og sender folk ud til meget forskellige jobs. Det holder selvfølgeligt ikke at hente folk ind der arbejder på tjeneroverenskomst hvis de skal lave lagerarbejde (og omvendt), særligt når de samtidig presser lønnen.
Det der med at hver opgave i løbet af dagen kræver sin egen overenskomst er en gammel vinkel for arbejdsgivere at køre med når de angriber fagforeninger. I dette tilfælde er det åbenlyst en løgn.
FortuneWilling9807 at 2024-03-21 10:23:04+00:00 ID:
kvv9mo4
Hvordan er det åbenlys en løgn?
Artiklen beskriver
Det lyder for mig som om det er i løbet af en dag.
kallebanan60 at 2024-03-21 10:30:46+00:00 ID:
kvvacjo
De nævnte arbejdsopgaver kan sagtens rummes inden for samme overenskomst.
Magistraten at 2024-03-21 10:28:21+00:00 ID:
kvva4de
Ja, og det er løgn.
Artiklen beskriver ikke noget her. Det er en påstand fra en part i en fagkonflikt. Et gran salt er ikke nok, for det passer ganske enkelt ikke at man eksempelvis er på en overenskomst når man pakker og en anden når man sætter mærkater på.
FortuneWilling9807 at 2024-03-21 10:48:12+00:00 ID:
kvvc0mv
Jeg prøver at blive klogere.
Er dit argument at 3f ikke vil have der skal tegnes flere overenskomster eller at der ikke vil være flere i spil på en dag?
Magistraten at 2024-03-21 10:51:29+00:00 ID:
kvvccoq
At der ikke vil være flere i spil på en dag, med mindre de sender de samme folk ud til flere firmaer på en dag.
Alternative_Error414 at 2024-03-21 12:04:38+00:00 ID:
kvvkf8y
Jeg er overbevist om 3F gerne laver en OK, men sagen er nok at arbejdsgiver går efter den billigst mulige… for virksomheden…
Her er en 3F historie: En vognmand aflønner sine medarbejdere på eksport OK, på trods af chauffører alle køre indenrigs ( det er pisse hamrende ulovligt ). SKAT kommer så efter chaufførene med et skattesmæk i omegnen af 180.000 pr næse der var vist 14 mand ansat. Chaufførene går til 3F, som går i dialog med vognmand, og vognmand melder ret tidligt ud, at skal han efterbetale løn og rette op på det svindel han har lavet, så går han konkurs, for han har ikke råd.. 3F og vognmand indgår kompromis og hver chauffør får 50.000 ( de har stadig skattegælden ) 3F var iøvrigt ikke for RØDE eller fine, til også at sørge for de par stykker fra krifa også fik 50.000.
Det er sådan en historie som rigtig mange chauffører, kalder 3F ud på og råber og skriger om at 3F ikke gør en skid for sine medlemmer, men skulle 3F have lukket vognmanden..??
Så kan man jo begynde at spekulere i hvorfor chaufførene i første omgang accepterede vilkår, som endte med de fik et kæmpe skattesmæk.. KUNNE det tænkes at det efterhånden er blevet normen i transportbranchen at lade sig løntrykke og arbejde under elendige forhold hvis man vil have et job…?
KarmusDK at 2024-03-21 13:40:31+00:00 ID:
kvvxt91
Det er det! Min arbejdsgiver skælder mig ud hver gang jeg kører på værksted for at få skiftet lys. Han vil åbenbart gerne have at jeg får bøder for ukorrekt lygteføring før han lærer at man ikke kan spare sig til velstand!!
Det er 1 dask til mig og 2 dask til ham hver gang de finder noget ulovligt på lastbilen.
Alternative_Error414 at 2024-03-21 14:49:03+00:00 ID:
kvw93yk
Nu ved jeg ikke hvad du kører i…. Meen en pærer kan du vel for pokker skifte ;) med mindre det er de nye super forlygter
Magistraten at 2024-03-21 10:10:44+00:00 ID:
kvv8itn
Er der nogensinde en arbejdsgiver der har ment ANDET end at fagforeninger og ordentlige vilkår er en umulighed af X, Y og Z grund?
neuratio at 2024-03-21 10:24:45+00:00 ID:
kvv9s87
Øh, ja? Det er endda normen, vil jeg påstå.
Magistraten at 2024-03-21 10:30:25+00:00 ID:
kvvabc8
Sgu kun efter at vi har tvunget dem. Som gruppe er de stadig og pr definition modstandere af fagforeninger og arbejderrettigheder.
neuratio at 2024-03-21 10:41:11+00:00 ID:
kvvbc4u
Så arbejdsgiver = bad, fagforening = good? Det er enormt unuanceret.
Magistraten at 2024-03-21 10:46:00+00:00 ID:
kvvbsv5
Nej, det er fakta. Vi har kæmpet for de forhold vi har her i Danmark. Hvem tror du vi har kæmpet imod? Det er selvfølgeligt de folk der ville tjene flere penge hvis der ikke var regler for overarbejde, for sikkerhed, for sygdom, for graviditet. Hvorvidt du mener det er dårligt at arbejde imod almindelige medarbejderes vilkår er egentligt lidt ligemeget, det er i deres interesse og derfor de gør det. Tag et kig på usa hvis du vil vide hvordan det ender uden fagforeninger.
neuratio at 2024-03-21 10:51:14+00:00 ID:
kvvcbr5
Jeg underkender slet ikke fagforeningernes værdi, men at skære alle arbejdsgivere over en kam ud fra et historisk perspektiv er enormt unuanceret for at sige det pænt.
Magistraten at 2024-03-21 10:56:15+00:00 ID:
kvvcu12
Nej, det er sådan virkeligheden hænger sammen. De lever af at købe arbejdskraft, og har lige så meget interesse i dyr arbejdskraft som en smed har i dyrere metal.
Smiling_Wolf at 2024-03-21 08:13:02+00:00 ID:
kvuz2iy
Men det kan de jo ikke? Medarbejderne her arbejder i snit 7.5 time om ugen, og selv da har de brug for ekstra støtte, som der ikke skal faktureres ind hos en normal medarbejder. Dette kan 3F dog ikke forholde sig til, så derfor vil 3F tvinge folk med nedsat arbejdsevne til at konkurrere på samme vilkår soma alle andre: sagt med andre ord, 3F vil tvinge fleksjobbere ud af arbejdsmarkedet og holde dem uden for samfundet.
KarmusDK at 2024-03-21 13:36:55+00:00 ID:
kvvx8yp
Det er en sandhed med modifikationer. 3F ønsker at arbejdsgivere ansætter fleksjobbere i almindelighed. Ikke at én smart kapitalist ansætter dem alle sammen for at lege slavehandler og indkassere en grotesk fortjeneste på modregningen i deres sociale ydelser.
Kan godt forstå 3F kæmper for at sultelønninger til socialt udsatte ikke bliver almindelige i Danmark. Hun gør akkurat det modsatte af hvad hun prædiker at hun gør. Hun gør dem fattigere end hvis de gik derhjemme med ondt i selvværdet.
Hun er en gemen satan i fåreklæder! 👺