this post was submitted on 21 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
EntertainmentNo6274 at 2024-03-21 10:01:10+00:00 ID:
kvv4mpj
Når jeg hører jøder i Danmark fortælle omkring de forholdsregler de føler sig nødsaget til at tage i brug, så begynder historien at rime på Tyskland 1930'erne og det syntes jeg er skræmmende.
HitmanZeus (OP) at 2024-03-21 09:38:01+00:00 ID:
kvv5qm1
Rachel Riley skrev i går på Twitter/X om en jødisk dreng som have sin Kippa på, da han var på hospitalet for at få en blodtransfusion og blev smidt ud af sin seng.
FlatterFlat at 2024-03-21 10:24:48+00:00 ID:
kvv9sdt
Jøsses. Hvis denne historie er sand, så er der altså noget helt, helt galt.
justsomerandom3344 at 2024-03-21 10:51:18+00:00 ID:
kvvcc18
ja altså tænk nu hvis bare der var blevet advaret om de her ting igennem årtier, hvis nu man siden 90erne i danmark havde en skare af ikke-stuerene folk i danmark der havde advaret om hvad der ville ske med eksempelvis danmark hvis vi gjorde hvad man gjorde.
RIFLEGUNSANDAMERICA at 2024-03-21 13:44:24+00:00 ID:
kvvyf63
Det har jo intet med Danmark at gøre
foursidesofthecircle at 2024-03-21 14:48:34+00:00 ID:
kvw910c
Historien er muligvis sand, men Rachel Riley har efterhånden skreget ulv så mange gange, at man ikke ubetinget skal tro på alt, hvad hun påstår.
Obvious_Sun_1927 at 2024-03-21 14:18:28+00:00 ID:
kvw3y4t
En eller anden tilfældig person deler rygter om noget, som en anden tilfældig person har delt omkring noget en tredie tilfældig person angiveligt har oplevet... I England. Hvorfor falder bundniveauet i den her subreddit helt vildt hver gang der bliver snakket terror?
birdbirdskrt at 2024-03-21 14:45:43+00:00 ID:
kvw8juh
Reddit er ligeså stille ved at blive til Facebook. Niveauet er generelt faldet drastisk de seneste 5 år og stedet er fyldt med bots og shitty reposts. Ikke for at nævne at frygt åbenbart mindsker al kildekritik hos folk, eller også har den aldrig været super stærk blandt de folk, til at starte med.
Bambussen at 2024-03-21 10:23:07+00:00 ID:
kvv9mu8
Det er en absurd sammenligning, og gør intet for at beskytte herboende jøder.
Crazy_Ad_6865 at 2024-03-21 10:53:30+00:00 ID:
kvvck1n
Hvorfor er det en absurd sammenligning?
Bambussen at 2024-03-21 11:25:28+00:00 ID:
kvvfwd9
Du kan jo starte med at se hvem, der er en trussel for jøderne i Danmark og hvem, der var oi 1930'ernes Tyskland.
Derefter kan du også prøve at sammenligne hvordan den jødiske minoritet i Danmark omtales i fx medierne eller bare generelt i samfundet.
Sensivera at 2024-03-21 11:20:21+00:00 ID:
kvvfchs
Jøderne får vel ikke skylden for alt skidt der sker i landet, det var det der skete I Tyskland.
Anderopolis at 2024-03-21 12:39:19+00:00 ID:
kvvoweb
har du rent faktisk lyttet til hvad de her folk siger? Der er en grund til at der er bevæbnede vogtere hos synagogerne.
Sensivera at 2024-03-21 12:43:52+00:00 ID:
kvvpime
Ja, men de har slet ikke den magt Nazisterne havde. Tror du de vinder et folketingsvalg? Det kan godt være der er vagter, men det er stadig ikke på niveau med det der skete I Tyskland.
Det er ikke for at sige der ingen trussel er. Eller for at sige Jøder ikke føler sig truet. Men Nazisterne var bare farligere på alle måder.
EntertainmentNo6274 at 2024-03-21 16:07:11+00:00 ID:
kvwmtr1
Nu er det taget fra Mark Twain's
“History doesn't repeat itself, but it often rhymes.”
Er der jøder der i dag i Danmark ikke kan bosætte sig bestemte steder i Danmark af frygt for deres sikkerhed? Svaret er ja
Er der jøder der skal frygte at vise religiøse symboler på åben gade i Danmark? Svaret er ja
Skal jøder tage ekstra sikkerhedsforbehold når de mødes for at dyrke deres religion? Svaret er ja
Jeg siger ikke at Danmark 2024 = Tyskland 1933, men jeg siger bare at nogle ting er begyndt at rime, og den udvikling er skræmmende.
Bambussen at 2024-03-21 16:16:55+00:00 ID:
kvwok7j
Er himmel stadig blå? Svaret er ja.
Der er absolut intet af den statslige jødeforfølgelse som 1930’ernes Tyskland og NSDAP stod for, der kan sammenlignes med det som jøderne oplever i dag.
Indtil Berlingske laver “Der Angriff” som tillæg til søndagsavisen, så er sammenlignen fordummende og historieløs.
Express-Hunt-3922 at 2024-03-21 18:15:35+00:00 ID:
kvxaidn
Gælder det samme mon muslimer, lgbt og farvede??? Blot et eksempel. Pointen er at mennesker er klamme og årsag til had skal nok findes uagtet om det er fordi man er jøde, fck’er, kommunist
MaesterHannibal at 2024-03-21 15:24:15+00:00 ID:
kvwf6vl
Lidt voldsom sammenligning, eftersom Tyskland i 30’erne var et land hvor regeringen hadede jøder, og store dele af befolkningen også gjorde. Her er det et meget højrøstet minoritet af Danmark som hader jøder, og ikke hele regeringen - som er pro-jøder, modsat regeringen inden NSDAP, som højst var neutrale. Derudover tvivler jeg på at hele landet bliver anti-semitistisk, da de mest oplagte grupper hader muslimmer mere lol, og derfor vil have svært ved at hade den samme gruppe
Ok_Sheepherder_7178 at 2024-03-21 16:30:08+00:00 ID:
kvwqygh
Er det ikke ca. alle muslimer, der hader jøderne? Jeg er med på, at det primært er fundamentalisterne, der råber op om det, men resten er underlagt social kontrol i højere eller lavere grad.
Så det er vel ikke rigtigt en "minoritet", eftersom muslimer nu udgør ca. 5% af den danske befolkning.
MaesterHannibal at 2024-03-21 18:52:01+00:00 ID:
kvxh8hg
5% er en minoritet.
Men jeg kan ikke udtale mig on den første udtalelse, jeg ved det ikke. Tror langt størstedelen af muslimer i Danmark hader Israel og elsker Palæstina, men fra det til anti-semitisme er et spring. Et muligt spring, men jeg ved det sgu ikk, kender ikk alle af de næsten 300.000 muslimer som bor i Danmark
Ok_Sheepherder_7178 at 2024-03-21 19:25:11+00:00 ID:
kvxna8q
Måske har du ret - teknisk set er 5% en minoritet, men i realiteten synes jeg ikke muslimer lever som minoriteter. Altså, de bygger moskéer, praktiserer deres religion og lever som de ellers ville gøre i deres hjemlande.
Jøder, derimod, er i mine øjne en minoritet. Ikke kun i teknisk forstand, men også i praksis.
Arab-Jesus at 2024-03-21 17:01:27+00:00 ID:
kvwws1l
Nej, det er ikke alle muslimer der hader jøder
Nej, alle ikke-fundamentalistiske muslimer er ikke underlagt social kontrol af fundamentalisterne
Jo, 5% er faktisk en minoritet. Og en ret lille en, da majoriteten jo så må antages at være ca 95%.
AncientAstronaut__ at 2024-03-21 17:13:48+00:00 ID:
kvwz1qq
Nej, har haft emnet oppe med flere muslimer og de har som udgangspunkt ikke noget i mod jøder/jødedommen, men imod zionister, som smider dem ud af deres hjem.
Ok_Sheepherder_7178 at 2024-03-21 17:58:20+00:00 ID:
kvx7by6
Hvordan kender man forskel på jøder og zionister, og eksisterer begge dele i Danmark? Har du snakket med muslimer i Gaza, eller bliver herboende muslimer smidt ud af deres hjem af ditto zionister?
Express-Hunt-3922 at 2024-03-21 18:11:45+00:00 ID:
kvx9sw5
Hvis det er rigtig hvorfor synes du nazismen var et problem, det var jo i Tyskland… gudskelov er de fleste mere intelligente end dig og ser et problem uagtet hvor det foregår henne
Ok_Sheepherder_7178 at 2024-03-21 19:28:59+00:00 ID:
kvxnz7h
Det var hurigt, debatten blev trukket ned i personlige tilsvininger. Men ikke desto mindre forventligt.
AncientAstronaut__ at 2024-03-21 20:07:24+00:00 ID:
kvxuzfd
Spøjse spørgsmål, men ikke desto mindre får du dine svar.
Man kender sjovt nok forskel, ved at zionisten giver sine zionistiske holdninger til kende, hvordan ellers?
Sjovt du spørger, kan dog ikke se formålet med dit spørgsmål, men mødte én for 3-4 uger siden på en café. Han var flygtet fra Israels bomber i Gaza for cirka 3 måneder siden. Vores samtale foregik godt nok via Google translate.
Nej zionisterne har jo magten ikke i Danmark, skulle det ændre sig, er svaret nok anderledes. Men hvorfor er spørgsmålet interesant? Det er måske ‘okay’ at det sker for muslimerne i Palæstina men ikke i Danmark?
Skulle man få et mindre had, hvis det blot er ens familie der bliver smidt ud af sit hjem, i hjemlandet, samtidig med at ens (zionistiske) nabo i Danmark siger “ja det er sgu godt de er blevet smidt ud”.
EntertainmentNo6274 at 2024-03-21 15:59:53+00:00 ID:
kvwljey
Det ændrer ikke ved faktummet om at jøder tager enorme hensyn for ikke at vise deres religion udadtil i frygt for hvad der kunne ske med dem. Når de mødes sammen bliver de også nødt til at tage deres sikkerhed meget alvorligt. Dette er 1 til 1 nøjagtigt hvordan jøderne følte i 1930'erne i Tyskland, og det er dette der er mit sammenligningsgrundlag.
Peterrbt at 2024-03-22 04:04:06+00:00 ID:
kvzywxz
Hvor regeringen og store dele af befolkningen hader jøder? Dvs. i hele Mellemøsten? Vi har mange flere muslimske indvandrere end jøder her i landet, og nogle af dem har importeret den antisemitisme.
MaesterHannibal at 2024-03-22 05:10:00+00:00 ID:
kw06ans
Er Danmark er land i Mellemøsten? Nej, så er det ikke den samme situation som Nazi Tyskland
Ok_Sheepherder_7178 at 2024-03-21 16:33:36+00:00 ID:
kvwrl9g
Men det er jo fordi vi har en kæmpestor elefant rendende rundt i glassalen, dvs. muslimerne, som vel påviseligt er samfundets største racister.
dungeonmaster_booley at 2024-03-21 23:52:27+00:00 ID:
kvyxtlb
Dette er en joke, ikke?
EntertainmentNo6274 at 2024-03-22 06:32:22+00:00 ID:
kw0dxv7
Hvilket?