this post was submitted on 21 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Prudent-Mechanic4514 at 2024-03-21 09:24:31+00:00 ID:
kvv54dy
Fredens religion.
invisi1407 at 2024-03-21 10:42:46+00:00 ID:
kvvbhnm
Der findes ingen fredelige religioner.
orcaliciousthethird at 2024-03-21 11:03:40+00:00 ID:
kvvdkwk
Jainism
Danarca at 2024-03-21 11:09:09+00:00 ID:
kvve5kl
går i specielle sandaler for at mindske mængden af insekter de går på
Statement checks out!
invisi1407 at 2024-03-21 11:16:06+00:00 ID:
kvvevw9
Rettelse: Der findes ingen fredelige store religioner.
ExperimentalLain at 2024-03-21 13:27:24+00:00 ID:
kvvvsif
Satanisme er ganske fredeligt. Det er en religion der opfordrer dets følgere til at passe sig selv og lade være med at plage andre
invisi1407 at 2024-03-21 15:04:35+00:00 ID:
kvwbs1t
Rettelse: Der findes ingen fredelige, store, og gudsdyrkende religioner. 🫠
Det er velsagtens ofte gudsdyrkelsen og religionens tilhørende bibel der danner grundlag for konflikter og ikke så meget, at det er en religion.
idonteatunderwear at 2024-03-21 11:35:23+00:00 ID:
kvvgzrq
Korrekt. Men der findes et spektrum, hvor nogle religioner er mindre fredelige end andre, eller for at sige det helt korrekt: hvor religionens tilbedere har en større tilbøjelighed til at begå vold mod kritikere af dennes religion, men også i almindelighed.
alexanderls at 2024-03-21 12:02:08+00:00 ID:
kvvk471
Og her rangerer jødedom længst mod voldelig, hvis man tager alle religionernes tilbedere i betragtning.
Cicerato at 2024-03-21 13:45:41+00:00 ID:
kvvymfm
Det satme svært at finde belæg for hvilken religion der mest voldelig, men fra mit subjektive synspunkt virker det som om at flest er blevet dræbt i kristendommensnavn i gennem tiden imens i de sidste 50 år er flest blevet dræbt i islams navn
ForNOTcryingoutloud at 2024-03-21 14:47:57+00:00 ID:
kvw8xbx
Ville gætte på det nok har mere at gøre med hvor stor og magtfuld kristendommen har været gennem tiden.
idonteatunderwear at 2024-03-21 12:38:52+00:00 ID:
kvvou8d
Tja, sammen med islam. Islam værende endnu mere voldelig.
alexanderls at 2024-03-21 12:55:44+00:00 ID:
kvvr6t4
Du definerer en religions fredelighed eller voldelighed ud fra, hvorvidt dets tilbedere har større eller lavere tilbøjelighed til at begå vold i din OP. Israel, som lige nu er i gang med at massakrere en uskyldig civilbefolkning og forhindre nødhjælp til selv syge og børn, er ledt af en regering, som det israelske folk (som består af 3/4 jøder, ca. 7,2 mio) har valgt demokratisk. Hvilket muslimsk land bedriver statssanktioneret og folkeligt støttet folkedrab mod et andet lands befolkning?
Mattidh1 at 2024-03-21 16:02:41+00:00 ID:
kvwm0vh
Gjorde Palæstina ikke det, eller lader vi som om Hamas ikke var folkevalgt?
lavipeDK at 2024-03-21 22:55:27+00:00 ID:
kvyohb6
Under Iran - Irak krigen slog de 400.000 af hinanden ihjel. Tyrkiet og Iral slår Kurdere ihjel. Og nu er de jo ikke blege for st slå deres egne borgere ihjel hvis de ikke lige er Sunni'er eller Shia'er.
Anderopolis at 2024-03-21 12:40:38+00:00 ID:
kvvp2qg
Udefra hvilke tal?
Din tiktok feed?
alexanderls at 2024-03-21 12:47:10+00:00 ID:
kvvpyyk
Nej, jeg har ikke tiktok eller andre sociale medier. Jeg baserer min kommentar på det folkedrab, Israel, verdens eneste jødiske land, er ved at gennemføre mod en anden befolkning. Mange - ikke alle - jøder rundt omkring i verden støtter op om dette folkedrab.
Anderopolis at 2024-03-21 12:56:47+00:00 ID:
kvvrc1b
Ah selvfølgelig. Folkedrabet, der ikke er et, og med et størrelsorden færre døde end Syrien mod nord, Yemen i sydøst, eller Sudan i syd.
Faktisk har Azerbajian lige gennemført og ætnisk udrenset hele Nagorno- Karabakh.
Vildt nok er de alle muslimske, så med din logik, er det da bevist at de så må være mere voldelige.
alexanderls at 2024-03-21 15:04:24+00:00 ID:
kvwbr1p
Nej, det følger ikke min logik. Selvfølgelig er de eksempler, du kommer med, forfærdelige og voldelige. Men der findes mange flere muslimer end jøder, og derfor er der selvfølgelig mange flere tilfælde, hvor muslimer udover vold. Men hvad med alle de hundredmillioner af muslimer, der lever i fred rundt omkring i verden? Min pointe er, at muslimer hverken udøver eller støtter vold i højere grad end fx jøder.
Anderopolis at 2024-03-21 15:13:00+00:00 ID:
kvwd7vm
Vildt nok at sige uden nogle beviser overhovedet. Muslimer understøtter de her konflikter da i allerhøjeste grad, med gadefester etc.
I rundspørgsler er størstedelen af dem på globalt plan pro-sharia https://www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/
Så, hvis vi skal fordømme hele menneske grupper på nogle medlemmers handlinger er det ihvertfald ikke Jøder man skal efter.
Mindes ikke engang sidst der var et jødisk terrorangreb her til lands, måske vil du sende den hendelse der gør dig så bange for dem.
alexanderls at 2024-03-21 15:28:46+00:00 ID:
kvwfzlj
Jeg gentager lige min pointe, fordi den fes ikke ind første gang: Der er lige under 2 mia. muslimer i verden, mens der er lige under 16 mio. jøder. Selvfølgelig vil der være flere muslimer end jøder, der udøver vold. Ligesom der er flere muslimer end jøder, der får kræft, der vinder i lotto, og der er født farveblinde. Det er sådan statistik fungerer. Hvis vi skal drage konklusioner om, hvorvidt en religions tilbedere er mere eller mindre voldelige end andre, må vi kigge på andelen af religionens tilbedere, der udøver eller støtter vold. Israels demokratisk valgte regering (som huser lige under halvdelen af alle jøder i verden) slår hver dag uskyldige civile ihjel. Hvis vi skal fordømme hele menneskegrupper på baggrund af nogle medlemmers handling, den gruppe af jøder, der politisk repræsenterer verdens eneste jødiske land.
At være pro-sharia betyder i øvrigt ikke, at man er voldelig. Det er en fejlslutning.
invisi1407 at 2024-03-21 13:03:19+00:00 ID:
kvvs94n
Der er ingen grund til at relativisere det - der findes ingen fredelig, store religioner. Punktum.
Miki-E at 2024-03-21 14:53:45+00:00 ID:
kvw9x52
Hvorfor ikke?
invisi1407 at 2024-03-21 15:06:09+00:00 ID:
kvwc1nr
Fordi personen jeg svarede skrev:
Som om det kunne stå alene som ytvetydigt ubestemt ental; det er langt fra tilfældet.
spidsnarrehat at 2024-03-21 14:00:15+00:00 ID:
kvw0ysn
Quakers.
EntertainmentNo6274 at 2024-03-21 11:13:49+00:00 ID:
kvven8x
Flying Spaghetti monster enters the chat
GingerDane1 at 2024-03-22 07:17:18+00:00 ID:
kw0hpbi
Læs vurderingen. Det er ikke kun islamister som konflikten har påvirket.