this post was submitted on 21 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
AntagonizedDane at 2024-03-21 11:36:56+00:00 ID:
kvvh622
Vi havde på et tidspunkt en forholdsvis stærk velfærd hvor vi ydede mindre. Hvad skete der?
IHaveTwoOranges at 2024-03-21 11:49:38+00:00 ID:
kvvimjt
I fremtiden vil der være proportionalt flere ældre som behøver velfærd og en mindre arbejdsstyrke til at udøve og betale for denne velfærd.
AntagonizedDane at 2024-03-21 11:51:53+00:00 ID:
kvviw9a
Så må vi jo lade falde hvad ikke kan stå.
IHaveTwoOranges at 2024-03-21 12:06:20+00:00 ID:
kvvkmxm
Jeg mistænker at det sandsynligvis snarere kommer til at betyde længere arbejdsdage og/eller færre fridage. Siden det allerede er den vej det er gået.
Men der er der selvfølgelig grænser for hvor langt det værktøj kan række, og aldringen af befolkningen ser ikke ud til at vende lige forløbig.
TeratomaFanatic at 2024-03-21 12:08:37+00:00 ID:
kvvkx5j
Så det du siger er, at dem som er flere skal have mere, mens dem der er mindre skal lave lidt mere? Eller, med Mettes retorik, skal dem der er mindre lave lidt mere mere, så dem der er ældre, og kan arbejde mindre, skal arbejde mere mindre?
IHaveTwoOranges at 2024-03-21 12:13:49+00:00 ID:
kvvlkn6
Nej ikke helt.
Dem som er flere skal have det samme, som er mere fordi de er flerre, mens dem der er mindre skal lave mere til de flerre, fordi de er mindre mindre og de flerre er mere flerrer.
mymomsaysimbased at 2024-03-22 07:24:12+00:00 ID:
kw0i9kn
Lars, gå nu væk :(
TeratomaFanatic at 2024-03-22 08:12:21+00:00 ID:
kw0m3vy
stifter nyt parti
fjender at 2024-03-21 12:40:14+00:00 ID:
kvvp0ta
I fremtiden vil der også være færre ældre, når de nuværende ældre generationer dør ud.
IHaveTwoOranges at 2024-03-21 12:56:29+00:00 ID:
kvvraj8
Nøgleordet er proportionalt.
Når vi når til at antallet af ældre også kommer i skrump vil antallet af arbejdsstyrken blot være dalet endnu mere drastisk.
Forholdet mellem ældre og arbejdsdygtige kommer ikke til at blive bedre igen før vi som befolkning begynder og få som minimum de magiske 2,1 børn per kvinde i gennemsnit igen. Og det ser ikke ud til at komme til at ske lige forløbig.
Vi har været under det antal i godt og vej 40 år nu, og det er så nu vi begynder og mærke effekten af det på økonomien/arbejdsmarkedet.
mymomsaysimbased at 2024-03-22 07:24:40+00:00 ID:
kw0iayq
Redditors og misforstå proportioner - nævn en bedre duo
Sgubaba at 2024-03-21 13:13:35+00:00 ID:
kvvtq0u
Vi stoppede med at føde børn.
AppleDane at 2024-03-21 15:15:56+00:00 ID:
kvwdq7a
Jeg har ingen børn, så jeg er en del af problemet. På den anden side, ville jeg ikke have råd, så det, at jeg ingen børn har, vil nok i sidste ende være godt for samfundsøkonomien.
Det er de rige, der ikke får børn nok.
FuryQuaker at 2024-03-21 15:22:05+00:00 ID:
kvweswx
Du har ikke råd til børn? Jeg kører forbi Gellerupparken jævnligt, og der er fyldt med familier på overførselsindkomst, der har masser af børn.
AppleDane at 2024-03-21 16:34:45+00:00 ID:
kvwrt1g
Præcis.
herpington at 2024-03-21 17:48:17+00:00 ID:
kvx5gl1
Det understreger vel netop pointen.
MeagoDK at 2024-03-21 17:48:50+00:00 ID:
kvx5k76
Det er primært dem mellem 60 og 100 der ikke fik nok som det er lige nu. Det er først om 10 til 20 år er problemet skiftet til at være dem mellem 40 og 60 nu.
mymomsaysimbased at 2024-03-22 07:19:41+00:00 ID:
kw0hw87
Det er ligemeget om du har råd - børn må forstå at det at leve ikke skal være lystbetonet.
DoctorHat at 2024-03-21 15:26:21+00:00 ID:
kvwfk4d
Hmm, nå for satan, jamen jeg har økonomien til børn - nogen der melder sig frivilligt?
FuryQuaker at 2024-03-21 15:21:19+00:00 ID:
kvweo0b
Det er ikke forkert. En større og større ældrebyrde og færre unge mennesker er katastrofalt for alle samfund, men især for velfærdssamfund som vores.
Council-Member-13 at 2024-03-21 18:52:30+00:00 ID:
kvxhbsz
Folk lever længere. Det ville de også gøre selvom vi fødte flere børn. Og så ville der bare være flere ældre i næste generation der skulle brødfødes. Nej, det handler om at folk bliver ældre, samt at vi ikke.vil lade de rige betale for dem.
Secuter at 2024-03-21 19:53:26+00:00 ID:
kvxsfxa
Vi bør give vores personale bedre løn og vilkår, men vi er samtidig også for få i de nyere generationer. Det er ikke forkert, at det er et massivt problem for vores samfund, at folk ganske enkelt får for få børn.
Council-Member-13 at 2024-03-21 20:22:53+00:00 ID:
kvxxtte
Hvorfor skulle det være et massivt problem? Vi føder flere og tager imod tilstrækkeligt til at opretholde befolkningstallet.
Derudover er det på ingen måde den eneste løsning, når problemet kan løses ved at fordele resourcerne bedre.
Sidst men ikke mindst, så løser flere børn ikke problemer, som jeg nævnte. Flere børn giver bare flere ældre i fremtiden. Eller skal det forstås sådan at løsningen bare er at vi skal bliver flere og flere mennesker i verden, eksponentielt?
Sgubaba at 2024-03-21 21:44:12+00:00 ID:
kvycgnv
Det kommer an på hvad målet er. Men uanset hvad du måtte mene, så ændrer det ikke på at vi i en årrække har født for få børn, og vi kan se på de generationer som allerede er født, at vi bliver endnu færre fødte.
Problemet ligger mange steder, men at folk bliver ældre er ikke et problem alene, hvis bare der var født nok til at betale gildet.
Hvis målet er at stoppe befolkningstilvækst, så ja, så er det jo fint. Hvis målet er uendelig vækst, så skal der fødes nogle unger.
Council-Member-13 at 2024-03-22 07:35:05+00:00 ID:
kw0j53b
Jo. Det er lige præcis det det gør. Udsagnet "for få børn", gør sig en antagelse om at det er antallet af børn der er problemet.
Eftersom der er et andet problem der hedder resourceknaphed, kan man da i hvert fald stille spørgsmålet om vitterlig uendelig befolkningstilvækst ikke skaber flere problemer end det løser.
FuryQuaker at 2024-03-22 04:46:25+00:00 ID:
kw03quz
Det var da noget sludder. Altså hvis der var flere unge mennesker, ville vi have flere, der kunne blive sygeplejersker, læger, Sosu osv. Det er vel logik, synes jeg.
Ja, der ville være flere i næste generation, der skulle brødfødes, men det jo ikke et problem, så længe der i generationen under dem også er nok unge mennesker.
Alcogel at 2024-03-21 12:16:22+00:00 ID:
kvvlw6t
Folk fik ikke nok børn, så nu sluger ældrebyrden flere og flere velfærdsressourcer år for år.
Og det kommer til at fortsætte, for der bliver stadig født færre og færre børn, og øget indvandring som alternativ til flere børn er der meget lidt appetit på i samfundet.
Itsamesolairo at 2024-03-21 14:27:58+00:00 ID:
kvw5jrj
Det, og så lider mange af kernevelfærdsområderne under Baumols Prissyge. Produktiviteten per medarbejder i e.g hospitalsvæsenet kan (af gode grunde) ikke følge med produktiviteten e.g i IT- og pharma-sektoren, men førstnævnte har en forventning om at følge nogenlunde med sidstnævntes lønudvikling.
Det er et fundamentalt problem for alle lande med høj velstand og betyder at man selv for konstant ældrebyrde ville se støt stigende udgifter til samme velfærd over tid.
Lindylium at 2024-03-21 19:05:51+00:00 ID:
kvxjr5u
Tak! Utroligt så sjældendt jeg ser Baumol nævnt i der er de her tråde, utroligt nok, da det vel nærmest er problem numero uno.
Itsamesolairo at 2024-03-21 19:14:48+00:00 ID:
kvxldqu
Det undrer mig ikke, da det ikke rigtigt påtales i den offentlige debat.
Jeg antager det er fordi det hurtigt kommer til at lyde som en anklagende pegefinger rettet mod strukturelt produktivitetsbegrænsede fag, selv om det slet ikke er det.
Astroels at 2024-03-21 20:10:35+00:00 ID:
kvxvkdg
Hvorfor tale om et problem, som man ikke rigtig har en løsning på - og som måske ikke er så vildt et problem igen:
https://web.econ.ku.dk/ctk/Papers/AndersenKreiner_FinalVersion_Aug2016.pdf
Itsamesolairo at 2024-03-21 23:18:30+00:00 ID:
kvys9sj
Et super interessant paper, men som de selv påpeger:
så er det først og fremmest et teoretisk resultat behæftet med nogle væsentlige antagelser.
Haildrop at 2024-03-21 12:54:49+00:00 ID:
kvvr21b
Mette skal have international toppost
Precaseptica at 2024-03-21 12:58:39+00:00 ID:
kvvrlq3
Hjulene skulle køre hurtigere og hurtigere så allerede velstående mennesker kunne blive Thomas Pikettys værste mareridt. Det var essentielt at vi stoppede med at være tilfredse med vores liv som de var og i stedet blev tryllet om til fuldtidsforbrugere.
Martin8412 at 2024-03-21 16:04:26+00:00 ID:
kvwmbz9
De ældre sendte regningen videre. I stedet for at investere en del af skatteindtægten igennem arbejdslivet, så valgte man lade fremtidige generationer betale regningen. Det er jo som sådan fint nok hvis hver generation får flere børn end den tidligere, men ikke så fint hvis der er færre børn født.
De har reelt skabt et pyramide spil der kollapser på et tidspunkt.
funeflugt at 2024-03-21 13:06:56+00:00 ID:
kvvsrp1
Kapitel ejerene manglede et større stykke af kagen.
brwnx at 2024-03-21 18:11:12+00:00 ID:
kvx9p5w
Vores velfærd er blevet mere omfattende og mere dyr end den var i gamle i dage.
Et eksempel, i 80’erne “fandtes” der ikke ADHD derfor havde vi ingen udgifter til ADHD. Det er ikke for at pege på folk med ADHD, der findes tonsvis af andre eksempler
Council-Member-13 at 2024-03-21 18:55:28+00:00 ID:
kvxhv9t
Folk med ADHD kostede også penge tidligere, gennem bl.a. mistrivsel og misbrug. Så det er ikke det bedste eksempel.
brwnx at 2024-03-21 20:23:52+00:00 ID:
kvxy0aa
Flere biler på vejene så?
Woider at 2024-03-21 14:02:25+00:00 ID:
kvw1b5d
Det var dengang den unormalt brede baby-boomer generation var i arbejde. I dag er de på pension. Det vil sige vi har en større mængde ældre på offentlig forsørgelse, og en betydelig mindre mængde folk i arbejde til at forsørge dem.
eurocomments247 at 2024-03-21 20:39:24+00:00 ID:
kvy0ucs
Du mener da du havde 40 timers arbejdsuge?
AntagonizedDane at 2024-03-22 09:01:57+00:00 ID:
kw0pyro
Jeg har en 43 timers arbejdsuge på trods af at jeg bliver betalt for 37,5. Så Mette-Mor må jo fryde sig over sådan en som mig.
mobani at 2024-03-21 15:50:46+00:00 ID:
kvwjwab
Den offentlige sektor druknede i meningsløst bureaukrati.
jonasnee at 2024-03-21 16:05:23+00:00 ID:
kvwmi3o
Vi har aldrig haft så mange i den offentlige sektor som vi har nu.
Der er kommet flere roller at fylde og mere arbejde at lave for det offentlige. Dertil at priser på medicin osv. også bare blevet meget dyrere, det er skyggesiden af at kunne behandle folk bedre.
vikingweapon at 2024-03-21 18:37:19+00:00 ID:
kvxej5x
Djøf, samt en konstant faldende produktivitet
At påstå det handler om arbejdstid er idioti
iamalex_dk at 2024-03-22 08:57:30+00:00 ID:
kw0plzh
Der er sket en ret stor forskydning i forholdet mellem personer på overførselsindkomst og de, som finansierer det.