this post was submitted on 21 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Obstructionitist at 2024-03-21 23:18:50+00:00 ID:
kvysbqd
Det er især problematisk når de her ekstreme tosser, lykkedes med at påvirke helt almindelige naive danskere, til konstant at videredele fejlagtige påstande og misinformation. Som vi f.eks. så det i stor stil under coronapandemien, hvor vi så ualmindeligt meget misinformation blive spredt; ting som vi stadig mærker efterdønningerne af. Der sidder nogle "konspirationsteoretikere" derude som tjener styrtende på at sprede det her lort. Dem som reelt ikke tror på det, men har fundet en høne der lægger guldæg.
kjmajo at 2024-03-21 23:27:22+00:00 ID:
kvytq8n
Er helt enig i at coronapandemien er et godt eksempel fra en dansk kontekst, men hvordan konspirationsteoretikerne tjener penge på det er ikke klart for mig. Kan du uddybe?
MyMicconos at 2024-03-21 23:36:08+00:00 ID:
kvyv5v8
Well, du kan jo evt. kigge på hvordan en fyr som Alex Jones opererer. Han har tjent et tre-cifret million beløb (i $) på hans tv-show og på at sælge divs. produkter og merchandise fra hans hjemmeside...
Ok-Cow-1900 at 2024-03-22 11:12:15+00:00 ID:
kw11p03
Jones stinker så langt væk af CIA at det gør helt ondt.
Obstructionitist at 2024-03-21 23:43:57+00:00 ID:
kvywfuz
De har typisk mange forskellige kilder til indkomst. Under coronapandemien så vi f.eks. danske skeptikere som oprettede hjemmesider og tjente penge på reklamer derigennem, reklamer fra YouTube videoer, modtog donationer, fik honorar for foredrag og taler (f.eks. til corona/men-in-black demostrationer), solgte bøger, mv. Det er folk som Vibeke Manniche, Michael Kastis og Martin 'MD' Iversen (som dog stort set er forsvundet fra søgelyset nu) der tjener penge via de kilder. Der er sågar folk som f.eks. Flemming Blicher, som har skabt en politisk karriere ud af at sprede konspirationer. Der er også selve "kvaksalverne", som sælger krystaller, elektroniske devices, væg-paneler, mv. som bl.a. skal forhindre 5G stråling og overvågning. Metoderne går igen på tværs af alle de forskellige konspirationsteorier; de sælger bøger, foredrag, abonnementer og remedier.
kjmajo at 2024-03-22 13:42:10+00:00 ID:
kw1lm1g
Ja okay, fair nok. Selvom jeg personligt nok ville adskille New Age overtro med krystaller, tarotkort osv. fra konspirationsteorier, selvom der nok er nogle overlap. Men alt i alt er det vel kun ganske få personer der ender med rigtig at profitere af det, udover selvfølgelig store konspirationsinfluencere som Alex Jones, og til dels medier som Fox News. For mig virker det til at det der gør konspirationsteorier så farlige er at mange folk selv velvilligt spreder dem af forskellige grunde men uden profitmotiv.
Obstructionitist at 2024-03-22 13:52:39+00:00 ID:
kw1ncbu
Jeg har set folk købe krystaller som de hænger fra loftet i deres lejlighed, for at forhindre 5G stråling. Der er også folk der køber særlige phone-cases - sågar små klistermærker - som skulle forhindre overvågning.
Overlappet mellem det her overtro og konspirationsteorier, bliver større og større. Konspirationsteorierne bruges som argumentation for, hvorfor "the establishment" forsøger at "censurere" den her overtro. Det bruges til at give mere kredibilitet til deres løsninger, som f.eks. krystaller. "Skynd dig at købe det her hexagonale vand inden CIA lukker shoppen! CIA vil ikke have du skal lære hvordan hexagonalt vand kan få dig til at overleve når de aktiverer for 'the jab'!". Det bruges alt sammen til at sælge. :-)
Helt enig. Det er ikke profitmotivet i sig selv der gør det farligt. Men man kan ikke benægte, at dem der sidder øverst på de her konspirationsteorier, ofte udelukkende har et økonomisk motiv.
H3xH4v0c at 2024-03-22 04:40:14+00:00 ID:
kw032u8
Ja, TV2 havde et rekordoverskud i 2021.
Rough_Grapefruit_830 at 2024-03-22 05:28:05+00:00 ID:
kw083uh
Hvad mener du med ekstreme tosser tjener penge? Mener du dem som solgte vaccinen på frygt og misinformation? Eller dem der forsøgte at cancel enhver form på konstruktiv kritik (uanset om man var verdenskendt læge eller andet) blot fordi man var kritiske ift at tvangsvaccinere børn og unge - selvom der var masser af videnskabeligt evidens på, at det ikke var en god løsning
Eller Dansk Statistik, for at manipulere data og udelade bestemt data, hvis det gik mod agandaen
HotB123 at 2024-03-22 05:39:10+00:00 ID:
kw0961c
Benægter du, at millioner af mennesker døde af en virus?
Hvem blev tvangs-vaccineret?
Hvilken konstruktive kritik blev cancelled?
Rough_Grapefruit_830 at 2024-03-22 06:07:25+00:00 ID:
kw0brhj
Folk med kroniske sygdomme og gamle mennesker var udsatte. Ikke børn eller unge uden bagvedliggende sygdom
Immuniteten var tværtimod forlænget ved udsat for naturlig smitte, fremfor ved vaccine hvor man samtidig havde mulighed for at bære sygdommen latent.
Et eksempel på kritisk anerkendt læge, som pludselig bliver nedgraderet til "YouTuber" til trods for sin PH.D titel, John Campbell Pludselig skal man ikke lytte til hans misinformation
Folk der ville have et job eller en uddannelse, eller var afhængig af at rejse, blev indirekte tvangsvaccineret. Ligeledes med frygten for at blive udskammet
Ufatteligt der stadig sidder folk den dag idag og tænker, at det hele kørte helt efter bogen. Wakie wakie???!!?
HotB123 at 2024-03-22 06:12:02+00:00 ID:
kw0c64e
Og folk med kroniske sygdomme skal vi bare lade dø?
Hvad hed den læge?
Jeg fik job under corona - der var ingen, det tvang mig til at blive vaccineret.
Rough_Grapefruit_830 at 2024-03-22 06:14:18+00:00 ID:
kw0cdaq
Nej folk med kroniske sygdomme skal få en vaccine, sådan som man altid har gjort??
Han hed John Campbell bla. men der er mange
Så du er ikke blevet vaccineret?
lamelamelama at 2024-03-22 07:11:01+00:00 ID:
kw0h743
Den her John Campbell?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_Campbell_(YouTuber)
Rough_Grapefruit_830 at 2024-03-22 07:11:52+00:00 ID:
kw0h9ky
Yes sir
lamelamelama at 2024-03-22 07:41:49+00:00 ID:
kw0jobu
Men han er jo for det første sygeplejerske med en PHD, ikke læge. Han har taget en PHD i nursing, og er jo derfor ikke ekspert i covid. OG mange af hans påstande er jo blevet debunked af eksperter, herunder af de forskere, hvis forskning, han forvrænger. Forstår ikke helt hvorfor han skulle være et sandhedsvidne?
HotB123 at 2024-03-22 07:18:55+00:00 ID:
kw0htzh
Den her John Campbell?
Rough_Grapefruit_830 at 2024-03-22 07:22:47+00:00 ID:
kw0i5gn
jeg er en fornemmelse af, at du har mere travlt med at finde ud af hvorfor jeg er en løgner, end at tage et objektivt åbensindet kig på den pointe, jeg forsøger at give dig.
Er det sådan noget folk med skrøbeligt egoer gør?
Manden har en phd i sit fag, bare fordi du kan finde en enkelt artikel som en eller anden random jounalist har skrevet, betyder det ikke du af feje hele hans karriere af banen.
HotB123 at 2024-03-22 06:16:55+00:00 ID:
kw0clmf
Hvad er problemet så?
Jo, jeg har frivilligt fået vaccinen, men min arbejdsplads kunne ikke kræve det eller tvinge mig, så det er løgn, hvad du fyrer af.
Rough_Grapefruit_830 at 2024-03-22 06:18:56+00:00 ID:
kw0crxn
Du fik den "frivilligt" fordi at alternativet var, at du skulle lade dig teste hver eneste dag, for at måtte møde op på dit job eller uddannelsessted - til trods for, at folk der var vaccineret stadig kunne være smittespreder.
Hvorfor fik du den frivilligt? Hvad var formålet med vaccinen for dig?
Problemet er, at man indirekte forsøger at tvinge sunde mennesker til at lade sig vaccinere, fordi der sidder nogle et sted og tjener styrtende med penge på det.. Det var dét vi talte om, ikke? Profit på misinformation?
Desuden findes der mange mennesker, som måtte sige farvel til job, fordi de ikke ønskede en vaccine.
HotB123 at 2024-03-22 06:27:27+00:00 ID:
kw0diwb
Det er dårlig stil at redigere sine opslag, uden at gøre opmærksom på det.
Rough_Grapefruit_830 at 2024-03-22 06:28:45+00:00 ID:
kw0dmw4
Ja okay sorry, det var bare for at sende en mere oplyst besked.
Er ikke lige helt inde i reddit-reglerne
HotB123 at 2024-03-22 06:21:02+00:00 ID:
kw0cyru
Jeg fik den frivilligt, fordi jeg ikke ville blive syg eller smitte andre. Ligesom jeg også lader mig vaccinere mod influenza.
Igen, du lyver når du siger, at folk var nødt til at lade sig vaccinere for at få et job.
Rough_Grapefruit_830 at 2024-03-22 06:23:31+00:00 ID:
kw0d6oa
Okay så hvert eneste år vaccinerer du din krop mod influenza, for ikke at smitte andre? Det håber jeg virkelig ikke er sandt, hvis du som udgangspunkt er sund og rask?
Stop med at sige at jeg lyver, når du ikke kan finde et eneste konkret sted, hvor jeg har løjet?
https://dsr.dk/fag-og-udvikling/sygeplejersken/arkiv/sygeplejersken-argang-2021-nr-9/vaccinekrav-til-sygeplejersker-oeges-rundt-om-i-verden/
Vertebrae_Viking at 2024-03-22 06:25:05+00:00 ID:
kw0dbha
Det var helt frivilligt at tage imod vaccinen, og det er frivilligt at deltage i samfundet. Men hvis du ikke omfavner begge, så kan du ikke nyde de fordele, man får ud af at være en del af samfundet. Øv-bøv hva, træls at man ikke kan være en snylter på samfundet uden at tage nogen som helst form for ansvar.
Rough_Grapefruit_830 at 2024-03-22 06:26:42+00:00 ID:
kw0dgjf
"Det er frivilligt at tage imod vaccinen..." "Du bestemmer selv om du vil være en del af samfundet"... Hør dig selv, så er det jo ikke frivilligt, hvis man ikke må være en del af samfundet? Tænk dig nu om, inden du bruger stærke ord
Kan du være lidt mere konkret, jeg fatter ikke dit budskab?
Hvorfor er jeg en snylter og hvor mangler jeg at tage ansvar?