this post was submitted on 22 Mar 2024
1 points (100.0% liked)

/r/Denmark

153 readers
1 users here now

GÅ TIL FEDDIT.DK

Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.

founded 2 years ago
MODERATORS
 
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/KarmusDK at 2024-03-22 09:40:40+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (7 children)

KarmusDK (OP) at 2024-03-22 09:40:51+00:00 ID: kw0t3ro


Hvor liberal er man så??

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

TheBakedDane at 2024-03-22 09:57:13+00:00 ID: kw0uicc


Liberal Alliance eksisterer kun for at gøre de rigeste danskere rigere, de er ikke et liberalt parti.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Varsit4 at 2024-03-22 11:18:52+00:00 ID: kw12ehl


Hvis de fik deres politik igennem, ville mellemklassen også få mere, så ikke kun de rige

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Rich-Impress6837 at 2024-03-22 11:27:29+00:00 ID: kw13cdh


men intet i forhold til de rige. Den store mellemklassen (30-80% indkomst) glemmer oftest hvor meget velfærden i danmark går for at holde deres udgifter nede i form af uddannelse, sygehus, plejehjem etc. Specielt siden de er i en position hvor de bedre kan tilgå disse ressourcer ifht. de fattigeste. Så kan det godt være de kan få 5-10k mere mellem hænderne per år fra nogen skattelettelser, men når disse truer de andre ydelsere, ender det i den lange bane negativt for dem selv.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Delaware1618 at 2024-03-22 11:58:48+00:00 ID: kw16ysg


Mon ikke USA og Storbritannien har modbevist ideen om at middelklassen bliver rigere, når de rigeste får mere. Trickle-Down økonomien har skabt et større skel mellem rige og fattige i disse lande (se Gini-koefficienten for landene over en 30-årig periode) - og muligvis også i Danmark: I USA er middelklassen svundet ind til en så lille en gruppe at det er en parodi på en bred mellemklasse. Til gengæld har den rigeste 1% ophobet så store værdier, at det er næsten ufatteligt (søg selv på the one percent). Den næste der siger topskatte-lettelser kan ikke lide et velfungerende samfund.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

EmpressIsa at 2024-03-22 13:04:56+00:00 ID: kw1fujj


Kun onde tunger bruger trickle down som et seriøst argument.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

torridesttube69 at 2024-03-22 15:35:19+00:00 ID: kw2588z


Middelklassen i USA er dog rent faktisk rigere end i Danmark

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Rasmoss at 2024-03-22 17:19:53+00:00 ID: kw2o9nf


Det ville jeg meget gerne se bakket op af nogle tal. Især medregnet at de selv skal betale sygesikringsudgifter, udgift til college osv. 

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

torridesttube69 at 2024-03-22 17:56:52+00:00 ID: kw2v22d


Den mediane husstands "disposable income" i USA er 35-40% højere i USA end den er i Danmark (tjek definitionen for disposable income), mens gennemsnittet er 50% højere i USA

Disposable household and per capita income - Wikipedia

Den gennemsnitlige borger bruger ca. 8% af dette på healthcare Og opsparinger til universitet er mindre end 5%

CONSUMER EXPENDITURES--2022 - 2022 A01 Results (bls.gov)

Dette betyder selvfølgelig ikke nødvendigvis, at den mediane amerikaner har et federe liv. De arbejder mere , end vi gør i Danmark og de fattige i USA har et værre liv end de fattige i Danmark, så den gennemsnitlige borger oplever et større pres på arbejdet, da der er en større frygt for at blive fyret. Der er selvfølgelig også andre problemer med USA, men det er dog helt rigtigt, at den median borger (hvilket repræsenterer middelklassen meget godt) er rigere i USA end i Danmark

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Delaware1618 at 2024-03-22 16:13:57+00:00 ID: kw2c80q


Ja, det er en mareridtsudvikling. Færre og færre bliver rigere og rigere.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

torridesttube69 at 2024-03-22 16:16:37+00:00 ID: kw2cpkz


Taler om median-mennesket. De 50% rigeste i USA er rigere end de 50% rigeste i Danmark

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

TheAverageWonder at 2024-03-22 13:52:48+00:00 ID: kw1ndac


Jeg tror ikke engang at de fleste rige mennesker stemmer på dem, og hvis de gør er det i protest over Ventre

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

luka0954 at 2024-03-22 23:13:48+00:00 ID: kw4e0vf


Det var dog ubegrundet og ufornuftigt svar.

Hvis du bare havde brugt 5 minutter på at læse op på deres politik, vil du vide at de faktisk kæmper for at hæve det skattefrie frikort lige netop for at hjælpe de svage i samfundet.

Udover det forsøger at ville fjerne topskatten, hvilket de rigeste dansker ikke rigtig ville kunne mærke, siden deres penge enten står i Schweiz eller fordi de har så rigeligt. Til gengæld vil det de mange håndværkere og andre almindelige dansker som bliver ramt af det topskatteloft som ligger alt for lavt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Jevo_ at 2024-03-22 09:53:44+00:00 ID: kw0u7id


National konservativ alliance?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Frydendahl at 2024-03-22 10:26:44+00:00 ID: kw0x6k5


LA er jo blevet ærkekonservative med Alex i fronten. Manden omtaler jo for fanden også sig selv primært som konservativ fremfor liberal.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Council-Member-13 at 2024-03-22 17:03:54+00:00 ID: kw2lcsj


Konservative plejer ellers at være fan a socialt ansvar.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Gnaskefar at 2024-03-22 11:09:08+00:00 ID: kw11dfk


Lige så meget, som før.

Hvordan skal man ellers gøre det? Det liberale ville jo være, at have fuldt åbne grænser, og lade folk kommer hertil, hvis de kan købe deres eget hus, og leve af sig selv.

Det er ikke mere liberalt, eller overhovedet liberalt med en kæmpe velfærdsstat der betaler en masse ydelser til en masse fremmede, heller.

Hvad vil du have i forhold til liberalisme?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

jmhajek at 2024-03-22 11:54:18+00:00 ID: kw16f8o


Hvis han alligevel gerne vil ud af konventionerne, er der jo ingenting der hindrer ham i at lukke velfærdsstaten for udlændinge.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Gnaskefar at 2024-03-22 11:56:55+00:00 ID: kw16qka


Ja, men vi kommer jo ikke ud af konventionerne alligevel. Der sker ikke noget. Nu har vi snakket om det i mange år. Det sker ikke, og at LA positionerer sig -lidt- på det ændrer ingenting.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Secuter at 2024-03-23 00:22:56+00:00 ID: kw4opkq


Præcis. Politikerne taler gerne stolpe op og stolpe ned om, at de så gerne vil ud af konventionerne. I sidste ende er de selvfølgelig klar over, at det er umuligt, hvis Danmark vil forblive i alt fra handels aftaler, bibeholde diplomatiske forbindelser osv. Det er populisme, men det lyder selvfølgelig fedt bare at brøle noget ud - særligt når det oftest bare er gratis hensigtserklæringer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

icleanredditnice at 2024-03-22 13:56:18+00:00 ID: kw1nyam


"HVIS DU IKKE LADER VOLDTÆGTSFORBRYDERE BLIVE I DANMARK SÅ ER DU IKKE LIBERAAAAL"

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

MasterOfSubrogation at 2024-03-22 09:54:32+00:00 ID: kw0u9yz


Ikke specielt liberal, men det er også svært at være liberal i et socialistisk velfærdssamfund.

LA forsøgte sig med "Åbne grænser, lukkede kasser" men det er svært at føre den politik når det ikke kan lade sig gøre at lukke kasserne. De ville lukke hvem som helst ind, forudsat de forsørger sig selv. Men det er simpelthen ikke kompatibelt med vores velfærdssamfund.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

SendStoreMeloner at 2024-03-22 10:03:56+00:00 ID: kw0v3gh


Problemet er jo også i virkeligheden, at det er særligt personer fra bestemte lande og religioner som vi har dårlig erfaring med og ikke indvandring og flygtninge generelt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

IshayuG at 2024-03-22 10:27:17+00:00 ID: kw0x8g2


Mere specifikt fra nogle dele af verden som ikke er liberal og aldrig har været det. :)

Men der er en hel masse international lovtekst der, så vidt jeg forstår, ikke tillader os at udvælge på den måde, så vi laver et eller andet skørt og forchromet og tosset system der prøver på at udelukke dem på en masse faktorer som gør sig oftere gældende der end andre steder, og egentlig synes jeg det er en ret god ting at gøre da det tillader ordenlige mennesker der bor det forkerte sted at komme, men det har også en tendens til at ramme skævt i for mange tilfælde.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

icleanredditnice at 2024-03-22 19:13:22+00:00 ID: kw391g9


selvfølgelig kan vi vælge efter behov, der er sku da ikke nogensinde nogen der har skrevet under på det. Det er bare nogle idiotlogiske dommere som tror de skal bestemme

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

MasterOfSubrogation at 2024-03-22 10:08:05+00:00 ID: kw0vgx5


Ja, alle ved det men ingen tør lovgive ud fra det. Det er derfor vi får noget underligt makværk der ender med at vi deporterer lovlydige mønster-invandrere, mens klaner af kriminelle er fredet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SendStoreMeloner at 2024-03-22 10:09:42+00:00 ID: kw0vm4z


Vi kan ikke lovgive ud fra det, da det er i strid med menneskerettighederne og vores egne principper.

problemet er er jo bestemt heller ikke alle fra de områder og kun et mindretal, men det er nok til at det er et problem i sig selv.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

MasterOfSubrogation at 2024-03-22 10:12:52+00:00 ID: kw0vwfa


Der er masser af lande vi betragter som civiliserede lande der sagtens kan lovgive eller administrere sig ud af det. Tag bare Japan som eksempel. Jeg ser ikke en konstant shitstorm mod dem for at have "overtrådt menneskerettighederne" på trods af de praktisk talt ikke modtager indvandrere eller flygtninge fra MENA-lande.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SendStoreMeloner at 2024-03-22 10:18:34+00:00 ID: kw0wf6l


Jeg er ikke bekendt med om Japan har underskrevet De Europæiske Menneskerettigheder eller EUs Charter for Grundlæggende Rettigheder.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

feuwx at 2024-03-22 14:48:38+00:00 ID: kw1wxc0


Men hvad forhindrer os reelt i at sige “prø’li’å’hør venner, det var ikke det her vi forestillede os da vi indgik aftalen, og da virkeligheden nu er en anden kan i rende og oppe. Såfremt i ønsker at lave en ny og forbedret aftale så ringer i bare!”

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Bambussen at 2024-03-22 10:34:43+00:00 ID: kw0xxzi


Der er masser af lande vi betragter som civiliserede lande der sagtens kan lovgive eller administrere sig ud af det. 

Japan er et juridisk uland i sådan en grad at det nævnes i UMs rejsevejledning.

Det kan godt være at Japan på mange måder er et civiliseret land, men at vi ikke snakker mere om deres retsvæsen skyldes mest uvidenhed.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

type_reddit_type at 2024-03-22 11:40:29+00:00 ID: kw14spd


Uvidenhed - eller at vi i virkelighedens verden er fuldstændig ligeglade med Japans manglende ønske om indvandring.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Bambussen at 2024-03-22 12:43:30+00:00 ID: kw1cro6


Selvfølgelig er Japans holding til indvandring ualmindeligt langt væk fra den gennemsnitlige dansker.

Men den gennemsnitlige dansker har en blind vinkel når det kommer til det statslige Japan, fra deres horrible menneskelig forsøg og civile angreb med biologiske våben under anden verdenskrig og til deres nutidige kæmguru-domstole .

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

type_reddit_type at 2024-03-22 19:12:49+00:00 ID: kw38xv7


Har en gennemsnitlig dansker en blind vinkel for hvad der skete under anden verdenskrig i forhold til japans fremfærd? Tror du undervurder folk ganske kraftigt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

GOLDEN-SENSEI at 2024-03-22 11:38:47+00:00 ID: kw14lqf


Velfærdsstaten er liberalisme.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

MasterOfSubrogation at 2024-03-22 11:59:16+00:00 ID: kw170vm


Det ved jeg godt SF prøver at påstå, men der er grundlæggende ikke noget liberalt i at en stor del af vores privatøkonomi lige skal en tur ind forbi staten før vi så får pengene tilbage igen i form af de tilskud og services nogen andre har besluttet vi skal have.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

GOLDEN-SENSEI at 2024-03-22 12:38:55+00:00 ID: kw1c588


Hvorfor er det ikke liberalisme?

Liberalismen er ideologien, der har til mål at opretholde kapitalismen. Velfærdsstaten er født gennem indrømmelser til arbejderklassen, for at opretholde kapitalismen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

MasterOfSubrogation at 2024-03-22 12:56:44+00:00 ID: kw1enha


Fortæl mig du ikke ved noget om liberalisme, uden at fortælle mig du ikke noget om liberalisme. Det du skriver lyder mere som det kommunister tror liberalisme er.

Liberalisme handler grundlæggende om at den enkelte selv bestemmer mest muligt over sit eget liv. Uanset om det handler om deres økonomi, sexualitet eller alle mulige andre aspekter af hvordan man gerne vil leve. Det er ikke liberalt tankegods at andre skal bestemme over de ting.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

GOLDEN-SENSEI at 2024-03-22 13:03:30+00:00 ID: kw1fmwt


Det lyder virkelig diffust og ukonkret.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

MasterOfSubrogation at 2024-03-22 16:23:10+00:00 ID: kw2dwp1


Det er meget mere konkret end din misforståede soundbite

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Jkop123 at 2024-03-22 12:02:23+00:00 ID: kw17el5


Hvis man gerne vil have et de-facto liberalt Danmark så er full-stop for flygtninge fra MENAP en nødvendig betingelse.

Det var på tide, at de ideologiske skyklapper kom af.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Council-Member-13 at 2024-03-22 17:10:44+00:00 ID: kw2mlgj


Hvordan kan det være de facto liberalt når det ikke er en liberal handling/politik

Bliver dk også de facto mere liberalt hvis vi tvinger de 50% mindst liberale ud af landet?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Alternative_War5341 at 2024-03-22 17:25:29+00:00 ID: kw2pato


Hvis man gerne vil have et de-facto liberalt Danmark så er full-stop for flygtninge fra MENAP en nødvendig betingelse.

Aha, så det er det, dem der dumpede samfundsfag i folkeskolen, mener, når de taler om "hestesko-teorien". Så giver det jo pludselig meget mere mening

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Bambussen at 2024-03-22 12:55:08+00:00 ID: kw1ef2s


Hvorfor?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Jkop123 at 2024-03-22 14:03:41+00:00 ID: kw1p6he


Fordi det overvældende flertal af mennesker i den region er inkarnerede modstander af ca. alt hvad den klassiske liberalisme indebærer vedrørende menneskelige forhold. Upåagtet om vi taler økonomisk, religiøst eller individualistisk / kollektivistisk.

På sin vis ville det også være liberalt at lade 4 millioner venezuelanske “chavistas” komme til Danmark. De fleste kunne nok godt regne ud, at de(t) i længden ville gøre Danmark meget lidt liberalt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

grubalolaaaa at 2024-03-22 13:05:05+00:00 ID: kw1fvdu


Nok fordi den dominerende religion i MENAPT-regionen er fuldstændig moralsk og ideologisk inkompatibel med liberalisme.