Hej alle sammen.
Jeg er en gymnasie elev i 3.g som har igennem mit liv oplevet en masse vanskeligheder i forhold til læsning, tekstforståelse og bare basal grammatik. Jeg fik før i tiden taget en ordblindetest i ca. 5 klasse og blev konstateret ikke ordblind. dog oplevede jeg stadigvæk vanskeligheder i tekst og sprog, hvilket gjorde at jeg videregående beholdte min mistanke om at jeg var fejl bedømt de mange år siden. derfor overvejer jeg at prøve at få taget endnu en test igen. problemet er bare at jeg er bange for at blive konstateret ordblind. ved ikke hvorfor men jeg har en eller anden frygt for at diagnosen ville have en betydning for min fremtid ift. akademisk og karriere mæssigt.
Det er nok en dum tilgang jeg har til emnet men ville bare spørge hvordan det gik an så jeg endelig kunne tage "buskerne op" og "mande" mig op til at tage testen.
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!
The original was posted on /r/denmark by /u/Upset_Weird_8378 at 2024-03-22 18:06:25+00:00.
Upset_Weird_8378 (OP) at 2024-03-22 18:29:11+00:00 ID:
kw30zoz
Vil det sige at man er handicappet hvis man er ordblind?
mikk0384 at 2024-03-22 19:09:54+00:00 ID:
kw36f2r
Det er et handicap at det er svært at læse og skrive, men du skal nok ikke regne med at få et skilt til de gode p-pladser.
Om du har diagnosen eller ej ændrer ikke på problemet, men det gør at du får adgang til ting der kan hjælpe.
Jeg har kendt tre som var ordblinde. To fysik-lærere, og en svigerfar der var bygnings-ingeniør.
LilanKahn at 2024-03-22 18:37:41+00:00 ID:
kw32juz
Ja.
Peter34cph at 2024-03-22 18:36:14+00:00 ID:
kw32ac8
Nej, selvfølgelig ikke. "Handicappet" betyder jo altid, at man sidder i en rullestol.
peterlinddk at 2024-03-22 18:58:45+00:00 ID:
kw38p3u
Man er kategoriseret som "havende en funktionsnedsættelse" - altså at der er nogle ting man ikke fungerer lige så godt til, uden hjælpemidler.
Og det giver - ligesom andre funktionsnedsættelser (stammen, autisme, ADHD, angst, etc.) muligheder for at få ekstra tid til eksamener, specialpædagogisk støtte, mentor, og meget andet - forskellige uddannelser har lidt forskellige services, men som ordblind har man generelt ret gode hjælpemidler til rådighed (jeg har ikke holdt mig opdateret, men engang var der en såkaldt "it-rygsæk" med forskellige programmer og værktøjer til at hjælpe.
Jeg underviser på en gennemsnitlig videregående uddannelse, og omkring 7-8% af vores studerende er ordblinde, og lidt over 20% har andre "dokumenterede funktionsnedsættelser" - og det giver sjældent problemer. Tværtimod har studerende med en diagnose ofte langt lettere ved at klare udfordringerne, fordi de er blevet klar over hvor deres begrænsninger ligger, og at det ofte er koncentrationen, fokuseringsevnen, læsningen etc. der er svært for dem, og ikke selve den faglige forståelse.
Peter34cph at 2024-03-22 20:01:49+00:00 ID:
kw3hn5t
De ændrede eksamensvilkår afhænger af det handicap eleven har. En talehandicappet har f.eks. normal forberedelsestid til mundtlige eksamener, men dobbelt fremlæggelsestid, da det jo er det som er relevant. Og skriftlige eksamener er på normale vilkår.