this post was submitted on 24 Mar 2024
1 points (100.0% liked)

/r/Denmark

153 readers
1 users here now

GÅ TIL FEDDIT.DK

Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.

founded 2 years ago
MODERATORS
 
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/TheBakedDane at 2024-03-24 08:02:53+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (9 children)

Onefoldbrain at 2024-03-24 08:30:26+00:00 ID: kwbc4b7


I 2000 røg 30% dagligt.

I 2010 røg 20% dagligt.

I 2020 røg 13% dagligt.

Måske skulle man passe på med at forbyde alt man ikke selv kan li'? Det er jo ikke ligefrem hårde stoffer og færre og færre ryger alligevel. Jeg ryger ikke selv og har egentlig ikke lyst til at ryge, men det er da en bedre verden hvis jeg ved at muligheden er der.

Frihed til at være usund, politisk ukorrekt eller bare en idiot? Ja tak.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (6 children)

PrinsHamlet at 2024-03-24 09:09:08+00:00 ID: kwbf0zp


Det argument dør (!) en smule når man besøger en almindelig somatisk afdeling på et sygehus. Nikotin er meget mere afhængighedsskabende end heroin og er en brutal dræber. Og måske endda endnu værre er, at du ikke dør med det samme. Det tager årevis og din livskvalitet er voldsomt forringet, mens det står på.

Om forbud så er det rigtige - dine tal peger i en anden retning - ved jeg ikke. Men for mig er det en smule ukærligt ikke at interessere sig for, at rygere med meget stor sandsynlighed ender deres liv super grimt. Det er netop ikke “Leben und Leben Lassen”. Det synes jeg faktisk, samfundet - os allesammen i bred forstand - har en aktie i at gøre noget ved.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

movsuch3 at 2024-03-24 09:59:01+00:00 ID: kwbiwew


Du har tydeligvis aldrig prøvet heroin.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

-ALDRIG- at 2024-03-24 10:02:46+00:00 ID: kwbj70w


Eller sukker

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (12 children)

smugface_onassis at 2024-03-24 09:33:35+00:00 ID: kwbgw9o


For ikke at tale om den kausale sammenhæng mellem rygning og udvikling af skizofreni. Nikotin er uhyggelig og mere uhyggelig endnu, fordi flertallet anser det for at være harmløst ift. andre afhængighedsskabende substanser.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Nicolai01 at 2024-03-24 09:42:02+00:00 ID: kwbhjzx


kausale sammenhæng

Har du noget sovs på det? Kender godt til at der er et kæmpe sammenhæng, men har ikke hørt før at der er god bevis på at det er kausalt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Nicolai01 at 2024-03-24 10:15:57+00:00 ID: kwbk9jd


Det virker som om mange af de studier enten er inkonklusive og/eller opfordrer til flere studier på området med hensyn til kausalt sammenhæng.

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

smugface_onassis at 2024-03-24 11:15:49+00:00 ID: kwbpccc


Ja, tjek Sundhedsstyrelsens rapport om psykiatri og rygning fra 2022 (vistnok).

load more comments (11 replies)
load more comments (4 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Slibestenenen at 2024-03-24 10:06:41+00:00 ID: kwbjihr


Meget enig.

Passiv rygning er noget lort dog. Der kan man tale om at påføre andre direkte skade, som de ikke selv har valgt. Det er det, der gør tobakken lidt speciel. Jeg bliver ikke direkte udsat for passiv alkoholisme når min makker får en øl, eller passiv fedme, når min kollega spiser en basse.

Men jeg er tilhænger af at vi forsøger at regulere dette med regler for, hvor vi ikke vil acceptere tobaktsrøg, som vi gør i dag.

En lille løftet pegefinger kunne være, at nogle af jer der ryger måske burde blive bedre til at overholde de regler, hvis I ikke skal provokere folk til at blive mere yderliggående vedr. restriktioner mod rygning. Jeg ved godt at stå med en smøg og en "jeg er da ligeglad" attitude kan være meget cool. Men måske skyder I jer selv i foden på den lange bane.

Men jeg er ikke fortaler for, at staten skal forbyde, at man i et frit land går ned og køber et tobaksprodukt, og indtager dette på en måde, der ikke går ud over andre.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (5 children)

Cubrix at 2024-03-24 09:34:58+00:00 ID: kwbh05j


Friheden til at være usund er jeg enig i, men det ikke fair når det er noget der er afhængighedsdannende. Hvis de udviklede tobak der ikke var afhængighedsdannende så kæmpe thumbs up det skal der være plads til, men det andet er ikke fair for forbrugeren.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Nicolai01 at 2024-03-24 09:49:50+00:00 ID: kwbi658


Burde alkohol så også blive gjort ulovligt i din holdning?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Tiffana at 2024-03-24 09:52:25+00:00 ID: kwbidpg


Alkohol er ikke i nærheden af at være lige så afhængigsskabende

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

LetstryAgainJoeyjoe at 2024-03-24 10:56:02+00:00 ID: kwbnlwm


Du har tydeligvis ikke en rigtig alkoholiker i familien, vis vi skal forbyde alt, så skal alkohollen også med, den er så ødelæggende at intet er i nærheden, på nær sukker måske.

load more comments (2 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Nicolai01 at 2024-03-24 10:08:22+00:00 ID: kwbjnhs


Hvad er det baseret på? Jeg har ikke selv fundet nogle studier der rangerer kun efter afhængighed, men der er flere studier som konsekvent rangerer alkohol som det mest skadelig stof. I samme type studier findes det også at alkohol skader andre mennesker udover forbrugerne langt mere end tobak, nok pga. situationer som vold og færdselsuheld.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Tiffana at 2024-03-24 10:50:51+00:00 ID: kwbn5sy


Nu handlede det du svarede på om afhængighed.

Du kan jo stille dig selv følgende spørgsmål:

Hvor mange kender du der jævnligt har drukket eller drikker alkohol? Hvor mange alkoholikere kender du?

Hvor mange kender du, der har eller jævnligt ryger, uden at være afhængige?

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Fun_Mistake4299 at 2024-03-24 09:59:35+00:00 ID: kwbixzm


Så lad os droppe sukker, koffein, alkohol, smertestillende præparater, sødemidler og farvestoffer nu vi er i gang.

load more comments (2 replies)
load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

ThePowerOf42 at 2024-03-24 10:08:52+00:00 ID: kwbjowj


Betyder det så også lovliggørelse af f.eks cannabis, eller hårde stoffer Eller spise sig tyk og fed, så længe man selv betaler regningen?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (8 children)

WrongUserID at 2024-03-24 08:51:10+00:00 ID: kwbdo6u


I 2022 er der stadig 13% daglige rygere i DK, dvs. at det ikke er lykkedes af få antallet yderligere ned. Da rygere statistisk set dør tidligere end ikke rygere, må det betyde at afgangen af rygere og tilgangen af nye rygere er nogenlunde stabil.

Kræftens Bekæmpelse nævner at 19% af personerne i alderen 20-24 ryger og af disse ønsker 75% at stoppe.

Alle ved jo hvor sindssygt vanedannende rygning er og det kan derfor være hundesvært at stoppe. Så kan det måske være fornuftigt at overveje om der skal et lovmæssigt indgreb til.

https://www.cancer.dk/forebyg-kraeft/tobak-og-nikotin/fakta/hvor-mange-ryger/

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

PewPewhmm at 2024-03-24 09:00:53+00:00 ID: kwbeed2


Lovmæssigt indgreb, ja - forbud, nej. Et forbud vil ikke fjerne rygning, det vil skabe en minimal forbedring i antal samt åbne op for et illegalt, ureguleret marked. Man ved hvad der virker bedst. At ramme folk på pengepungen, især de unge så de ikke når at opbygge en afhængighed

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

WrongUserID at 2024-03-24 09:07:25+00:00 ID: kwbewhh


Enig. Jeg kender ikke løsningen, men jeg tror heller ikke et forbud er vejen frem, med mindre det er noget med de der røgfri generationer. Der ligger formodentligt et potentiale der, jeg ved bare ikke hvordan man rent politisk kan gøre det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

PewPewhmm at 2024-03-24 09:18:41+00:00 ID: kwbfqnr


New Zealand ville indføre forbud for de yngre generationer men det bliver vidst ikke til noget alligevel. Det kunne have været et spændende eksperiment

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/new-zealand-set-scrap-world-first-tobacco-ban-2024-02-27/

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

routes4you at 2024-03-24 10:22:49+00:00 ID: kwbku0s


Det samme ville den forrige regering - https://www.altinget.dk/artikel/regeringen-overvejer-livtidsforbud-mod-koeb-af-cigaretter-for-alle-foedt-efter-2010

Men det fik de selvfølgelig ikke lov til af tobakslobbyen.

load more comments (1 replies)
load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

The-Farting-Baboon at 2024-03-24 09:58:55+00:00 ID: kwbiw3b


Så må vennerne eller familie til at hjælpe. Eller så må man tage til AAA meetings for rygere.

Stop nu med jeres pis med at der skal forbydes eller laves indgreb fra staten...

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

WrongUserID at 2024-03-24 10:16:02+00:00 ID: kwbk9rs


Nej jeg vil ej.

I øvrigt var det da en god idé med et slags AA-møde for rygere. Det er jo vildt svært at stoppe.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

LetstryAgainJoeyjoe at 2024-03-24 10:53:14+00:00 ID: kwbnd9n


Du bliver ikke glad før du lever under kinesiske tilstande med social credits eller hvad? hvorfor hader så mange danskere frihed og evnen til selv at have ansvar for sig selv.

En flok voksenbørn.

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

hQjspaendingsHenning at 2024-03-24 09:04:57+00:00 ID: kwbepga


Det kunne også være interessant at kigge på nikotinprodukter som helhed. Jeg så aldrig en snusposd da jeg tog ungdomsuddannelse og nu bærer fortove og stier tydelig præg af at det er vundet frem.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (11 children)

movsuch3 at 2024-03-24 09:58:05+00:00 ID: kwbitn7


Har du overvejet at 13% er det laveste man kan komme til og at der i næsten alle tilfælde af et samfund vil være nogen der forsøger sig med det og det derfor faktisk kan ses positivt procenten fortsat er holdt så lavt?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

WrongUserID at 2024-03-24 10:14:50+00:00 ID: kwbk6cx


Ja, men da 13% relativt set er ret højt, så tror jeg godt det kan komme længere ned.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

movsuch3 at 2024-03-24 10:16:44+00:00 ID: kwbkbvr


Relativt til hvad er det højt? (Spørger oprigtigt, da jeg ikke ved hvad % vores nabolande har) 13% lyder som en fornuftigt lav mængde af folket

load more comments (3 replies)
load more comments (10 replies)
load more comments (4 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

jmh88dk at 2024-03-24 09:33:47+00:00 ID: kwbgwub


Nu vi er i gang med data, så vil 3 ud af 4 rygere gerne stoppe. Den mest effektive måde er at forhindre folk i overhovedet at starte.

Udover at de fleste rygere ikke selv kan lide det, så vil jeg også påstå, det skader andre. Svært for babyen i maven at undslippe den rygende gravide, svært for naturen at undslippe cigaretskodderne, osv.

Og jeg går ind for frihed. Men jeg har efterhånden mistet nogle familiemedlemmer til KOL og lungekræft. De levede alle med mottoet om, at de hellere røg og døde af dét, end at skulle undvære. De fortrød alle, for det er en forfærdelig måde at dø på og tilbringe sin sidste tid i øvrigt. Anekdotisk, I know - men jeg mener ikke, samfundet nødvendigvis altid skal lade folk dumme sig i frihedens navn, når der er løsninger.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

LegoMasterMason at 2024-03-24 11:10:08+00:00 ID: kwbouah


Og hvad er løsningen?

Ja. Lad os fortælle folk hvad de må og ikke må med deres egen krop i privaten.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

danskal at 2024-03-24 12:35:50+00:00 ID: kwbxivu


Man kunne lade det offentlige uddele cigaretter, på samme måde som stærke hovedpinepiller. Sørge for at de få som starter selv med det ved hvad de laver, og lade det være mindre nemt/oplagt at gå i gang med.

load more comments (2 replies)
load more comments (3 replies)