this post was submitted on 24 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
SurKaffe at 2024-03-24 08:18:41+00:00 ID:
kwbb8el
Det skal nok blive en succes. Ligesom den danske cannabis politik /s
RememberTFTC at 2024-03-24 08:22:12+00:00 ID:
kwbbi68
Jeg elsker det der med at forbyde det de andre bruger. Fordi. Fuck dem.
Jeg vil have forbud mod sukker i sodavand
... og Fastfood
Onanissen at 2024-03-24 08:40:50+00:00 ID:
kwbcwna
Der er ikke noget usundt ved sukker. Fastfood er der som sådan heller ikke noget usundt ved. Det hele handler om mængderne.
Ingen omkring dig tager skader af, at du indtager lidt kage eller spiser en burger.
Rygning derimod gør ingen godt. Derudover er der passiv-rygning, som beviseligt kan medvirke til sundhedsmæssige konsekvenser hos dem, som indånder røgen fra andre.
StramTobak at 2024-03-24 08:51:29+00:00 ID:
kwbdp48
Med samme logik er der jo som sådan heller ikke noget usundt ved indhalering af røg. Det hele handler om mængderne.
Desuden, hvis du virkelig går så meget op i sunheden af vores lunger, mon ikke man samtidigt burde fokusere på de kollosale mængder af bilos vi indånder all day every day?
Jeg synes det er helt fair at være imod rygning, men at argumentere for et lovmæssigt forbud på anden basis end "fordi jeg ikke kan lide det" og/eller "jeg vil gerne bestemme hvad andre må og ikke må", er både at lyve overfor sig selv og andre.
peterpaapan at 2024-03-24 08:52:51+00:00 ID:
kwbdsxi
Du fik skrevet mit reply,, men med et bedre ordvalg. Tak!
Onanissen at 2024-03-24 16:40:20+00:00 ID:
kwcxm3l
Nej. Det er ikke samme logik. Røg er ikke mad. Det kan ikke sammenlignes her. Mad- og kostvaner er en helt anden snak end rygning. Stråmand og dårlig sammenligning.
Og vi snakker ikke om bilos her. Artiklen vi alle skal forholde os til i kommentarfeltet omhandler rygning - ikke bilos. Det er en anden snak. Stråmand.
Din sidste pointe vil jeg ikke forholde mig til - jeg har ikke sagt, at jeg går ind for et forbud. Men nu vi er ved det, så skal rygere generelt vise meget mere hensyn generelt, synes jeg. Dels i forhold til andre mennesker men også for naturen og i bybilledet, hvor der stadig bliver smidt rigtig mange cigaretter. Her burde man som ryger anskaffe sig et bærbart askebæger, som man så selv kan tømme hjemme i sin egen personlige skraldespand, hvis altså der ikke er et askebæger tilgængeligt for en. - Og nej, jeg køber ikke forklaringen med, at det er vinden eller måger der får cigaretskodder til at havne i naturen.
RememberTFTC at 2024-03-24 08:58:07+00:00 ID:
kwbe6zq
Men dem der spiser for meget af det belaster vores sundhedsvæsen, og infrastruktur! Så må vi regulere det for dem, eller endnu bedre, hvis din BMI er for høj, må du ikke købe fed mad og sukker - kun grøntsager og fisk.
Forbud mod at eje en bil, hvis offentlig transport er en mulighed.
Forbud mod store biler, med mindre du kan påvise et behov.
movsuch3 at 2024-03-24 10:12:34+00:00 ID:
kwbjzp7
Ideen om større andel brugerbetaling på operationer af usunde individer ift sunde og raske kunne virke hvis ikke det så ofte var en fattigmandsport at negligere kroppen
RememberTFTC at 2024-03-24 10:13:32+00:00 ID:
kwbk2ky
Ja, det er også de dumme fattige!
Hvad med en skat på lav IQ?
movsuch3 at 2024-03-24 10:18:50+00:00 ID:
kwbki3t
Man skal ikke langt ind på Danmarks statistikker for at se en sammenhæng mellem lav indkomst og manglende interesse for fremgang af egen sundhed. Hell, tag en tur til Glostrup med mig og se
RememberTFTC at 2024-03-24 10:37:06+00:00 ID:
kwbm049
Præcis!
Som sagt, de fattige er dumme og bør, som følge deraf, betale dumme bøder til samfundet!
Er det noget du går ind for, eller hvad skal vi bruge statistikken til?
movsuch3 at 2024-03-24 10:49:42+00:00 ID:
kwbn2a9
Det er to separate emner der bliver blandet sammen. Dårlige socio økonomiske forhold giver mindre prioritetet til egen sundhed. Ikke grundet dumhed eller fattigdommen i sig selv, men fordi der er andet der prioriteres højere oftere i sådanne tilfælde. Tror ikke på begrebet dumme mennesker, bare alternative omstændigheder med anderledes fokuspunkter i livet. Statistikken bruges til at bekræfte sammenhængen mellem mindre fokus på sig selv ift rådighedsbeløb og placering (lokalkulturen)
RememberTFTC at 2024-03-24 11:18:02+00:00 ID:
kwbpji5
Du mener altså det er et bevist valg, at dem med de laveste indkomster dør tidligere?
movsuch3 at 2024-03-24 11:11:49+00:00 ID:
kwbozjj
Ingen flabede responser? Dårlige trolde i skoven de her dage
moyet at 2024-03-24 14:44:31+00:00 ID:
kwcewgh
Den har vi allerede. Den hedder Lotto
peterpaapan at 2024-03-24 08:50:55+00:00 ID:
kwbdnic
Så vil jeg have forbud mod at spise mere end 1 cheeseburger, og du må kun få en 33cl sodavand hver 3 dag så mængderne er passende.
Kage må også kun indtages hvis du lige inden har løbet en 5k. Så kunne det være vi sparede lidt på hospitalsvæsenet og fik færre indlagt med hjertekarsygdomme.
FlakaWokaFlamsk at 2024-03-24 09:04:57+00:00 ID:
kwbepey
Idiot
Mortonwallmachine at 2024-03-24 09:22:06+00:00 ID:
kwbg07u
Lad os tage alkohol med nu når vi er i gang. Tænk hvor sikkert vores natte og familieliv pludselig ville blive.
Icecream-is-too-cold at 2024-03-24 10:45:04+00:00 ID:
kwbmo1c
Jeg vil have et forbud mod aspartam!
Og sjov! Ja, et forbud mod at have det sjovt!
RememberTFTC at 2024-03-24 11:19:32+00:00 ID:
kwbpode
Possible humor: BANNED!
Corporal_Ginger at 2024-03-24 09:46:10+00:00 ID:
kwbhvpm
Har mange norske venner og kommer der tit.
Godt nok er der ikke forbud i Norge, men skatterne på tobak og alkohol er tårnhøje. Det har så forårsaget at mange af de smøger der bliver røget er smuglet ind og staten ikke får skatter af dem, samt politi og told skal spilde tid på det. Kender flere nordmænd der ikke har købt en pakke i butik i årevis.
Så, nej, tror ikke at forbud vil blive en success. Men skulle regeringen fået den idiotiske ide at forbyde slår jeg mig ned som tobaks pusher, lige nu kan vi købe frø på nettet uden problem og de kan holde i årevis.
Husgaard at 2024-03-24 10:05:44+00:00 ID:
kwbjfp5
Jeg har i årevis dyrket tobak i min have, og min foretrukne sort er virginia-tobakken. Ikke fordi jeg ryger planten, men fordi jeg kan lide at dyrke den. Det er en plante der er let at holde, og som bliver stor og flot. Og den er let at tage frø af, så man kan så den igen året efter.
Under anden verdenskrig, da tobak var rationeret, var der faktisk mange der dyrkede tobak i haven til eget forbrug.
Hvis vi forbyder tobak, skal vi så også forbyde dyrkning af planten, ligesom vi gør med cannabis?
Corporal_Ginger at 2024-03-24 10:09:40+00:00 ID:
kwbjr8f
Bare af nysgerrighed, har du prøvet at fermentere den selv?
Husgaard at 2024-03-24 10:50:20+00:00 ID:
kwbn45o
Nej, jeg ryger ikke længere. Men jeg har prøvet at brygge en te på bladene som jeg bruger som insektgift, og det er ret effektivt.
Corporal_Ginger at 2024-03-24 17:04:02+00:00 ID:
kwd1lun
Har jeg gerne villet i mange år. Lugter det det slemt? Og hvor meget tobak bruger du per liter vand?
SurKaffe at 2024-03-24 09:57:59+00:00 ID:
kwbitde
Helt enig! De har allerede været tæt på at gøre det i UK, men har indset at det ikke kan lade sig gøre pga. smuglere mm.
italiensksalat at 2024-03-24 09:22:20+00:00 ID:
kwbg0u5
Jeg er for at cannabis skal lovliggøres, men jeg synes din logik er lidt underlig, fordi hvis man følger dit argument - som man i øvrigt hører tit, så skulle INTET gøres ulovligt fordi folk alligevel bryder loven.
Existing-Cancel-6790 at 2024-03-25 02:18:44+00:00 ID:
kwfis8w
Nej, det er jo ikke argumentet. Du vender den lidt på hovedet, for det er jo regeringens argument. At gøre noget mere ulovligt så forsvinder det mere. Vi argumenterer med at der ikke er en lineær sammenhæng mellem hårdhed af straf og så tilfælde af misbrug. Måske kun i helt hårde lande med 0tolerance eller død. Og så at der er en høj pris ved ulovliggørelse.
Argumentet er flere-sidet men det er det er min krop og som voksen skal jeg kunne indtage hvad jeg har lyst til. Sukker, kage, tobak, alkohol, svampe, kokain.
At ting er ulovligt når det skader andre mennesker er jo en helt anden ting. Mord, vold, fartoverskridelser, tyveri, osv.
Argumentet forlænges så med at vi ikke bør kriminalisere folk der er afhængige. De har jo en slags sygdom, og skal have hjælp i stedet for at udstødes, og i forlængelse af det argumenteres det også at kvaliteten på det produkt man køber vil være bedre og vigtigst af alt mere sikkert da det ikke vil være alt muligt andet skrammel. Det er svært at reklamere og skrive på trustpilot om sin pusher. Det er en ting man tydeligt ser ved alle stoffer på markedet, dvs den manglende kontinuerlige kvalitet. Så er der mange jeg kender der siger, jo, men så kan man jo bare holde fingrene fra det - bevares, men det er jo det der så vil ske med et tobaks eller alkohol marked der er blevet illegalt. Det så man jo også under den amerikanske “prohibition” med moonshine.
italiensksalat at 2024-03-25 06:55:00+00:00 ID:
kwgcefp
Du tænker kun på at indtage ting.
Vi forbyder ting som kun påvirker enkeltpersoner. Det er forbudt at sælge sine egne organer, det er forbudt at køre uden sikkerehedssele, det er forbudt at køre uden styrthjelm på motorcykel o.s.v. Der er nogen mennesker i Danmark som synes at det er forkert at disse ting er ulovlige men det synes jeg ikke. Man er nødt til, til en vis grad at beskytte mennesket mod dem selv fordi de fleste er snotdumme. Af samme årsag giver det godt mening at visse hårde stoffer er forbudte.
Og så igen at der opstår sorte markede som folk deltager i synes jeg ikke er et argument for at vi så skal kaste håndklædet i ringen og give op.