1
Rederierne kan trække underskud fra i den i forvejen lempelige tonnageskat | Information
(www.information.dk)
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
TonyGaze (OP) at 2024-03-26 13:09:15+00:00 ID:
kwmx5na
Artiklen er bag betalingsvæg, her følger uddrag:
Landbruget er ikke det eneste område, hvor staten viser hvor godt den er villig til at samarbejde med kapitalen. Og som landbruget, er shipping-sektoren også en storsviner, når det kommer til udledninger og affald på havbunden: ”Nejnej, vi lader bare 20 containere med indhold ligge på bunden af Skagerrak.”
De store rederier er blandt nogle af dansk største kapitalister, og de har en enorm økonomisk magt. Og de vil ikke lade sig beskatte. I artiklen refereres der bl.a. til, hvordan at man fra rederiernes side pointerer, hvor nemt det er, at forlade landet, skulle de politiske omstændigheder ændre sig, ikke nødvendigvis til deres forhold.
Den indirekte statsstøtte til rederierne er enorm. Én ting er, hvordan at danske søfolk er fritaget fra at betale indkomstskat. Det synes jeg personligt egentlig er meget fint. Men at rederierne også kan slippe for endda at betale det, der misvisende er blevet kaldt en ”vægtafgift” for deres skibe? De danske rederier har rekordår efter rekordår; der har sjældent i verdenshistorien været så meget trafik på verdenshavene som der er i dag. Til trods for dette, betaler de en forsvindende lille del af dette overskud tilbage til fælleskassen i det samfund de, trods trusler om at forlade, fortsat befinder sig i. De vil gerne have hovedsæde i København, men kun fordi det er dem det belejligt. En rigtig ”dansk” succeshistorie vi har liggende der på Langelinie.
FlimsyAction at 2024-03-26 14:11:49+00:00 ID:
kwn6vjw
Synes du plejer at have seriøse indlæg men i denne omgang virker det lidt til din bias skinner meget igennem hvilket er synd for debatten
Det er ikke fordi rederierne ikke vil betale skat, de vil bare gerne have en skat der er sammenlignelig med det udenlandske rederier bliver beskattet. De mener der er skadeligt hvis danske rederier bliver beskattetanderledes(højere), så hvis vi skal skifte fra tonnage skat til alm skat så skal andre lande også.
Desuden skal vi huske tonnage skatten blev aftalt på et tidspunkt hvor markedet var usikkert og der ikke altid var overskud så det gav mening for staten at vælge tonnage modellen som andre lande også brugte.
Hvis ikke der er lige forhold kan de da blive nød til at forsøge at udligne den forskel på en måde for at kunne konkurerrer. Det er jo ikke en trussel, det er mere bare en observation
Det er vel fair nok at de synes markedet skal have lige forhold?
Det er så ikke helt retvisende. Undersøgelsen inkluderer de 2 corona år hvor alt gik amok i supply chain kæden og priserne derfor strøg op med rekord overskud til følge, men det er langt fra normalen og det kunne man se allerede i 2023 regnskabet for bl.a. maersk og 2024 ser ud til at blive et svært år også ned den overkapacitet der begynder at være.
Kilde: https://www.seatrade-maritime.com/containers/maersk-red-q4-2023-forecasts-breakeven-best-2024
TonyGaze (OP) at 2024-03-26 14:49:22+00:00 ID:
kwnd772
... hva'?
Jeg er glad for at du synes, at jeg normalt er "unbiased," hvad end det så betyder ... men så føler jeg, at jeg ikke har været klar nok i mælet overfor dig. Det har aldrig været min intention at være "unbiased," i den forstand, at det aldrig har været min intention ikke at lade mine egne holdninger skinne igennem, og jeg synes at jeg har været god til at gøre det klart, hele tiden ... Jeg er meget interesseret i, om du kan uddybe det her, for det forvirrer mig faktisk lidt.
Nå, det til side, så i kødet på kommentaren.
Det er stort af dig at tro, at rederierne gerne vil beskattes. Intet firma har nogen interesse i at betale skat. Det er også derfor vi ser så lave effektive skattesatser hos mange store firmaer, det er derfor vi ser skattely, det er derfor vi ser mærkelige konstruktioner af selskaber, osv. osv. Hvis Mærsk kunne slippe for at betale skat, så ville de gøre det (og de gør aktivt noget for at betale så lidt skat som muligt.
Dernæst, at rederierne gerne vil have en skattemodel der kommer dem mest til gode, tror jeg ikke at der er nogle som er overraskede over. Tvært imod. Men som argument er det relativt svagt. Det svarer til at lytte til Landbrug og Fødevarer, når der skal udarbejdes en CO2-afgift på landbruget. Selvfølgelig har Danske Rederier (som Landbrug og Fødevarer) nogle bestemte interesser de skal varetage, og de interesser er deres kapitalinteresser, ikke deres arbejderes interesser og ikke fællesskabets interesser. Så at de gerne vil have ens (læs: belejlige) skatteforhold, handler mest af alt om, at det er i deres interesse, ikke andet.
Tjah, men en bestemt skats historiske indførselsbaggrund er ikke nødvendigvis dens evige retfærdiggørelse. Hvis nu tonnageskatten faktisk fungerede, men det gør den ikke, så var det en anden sag. Det her er nogle af landets største firmaer, og de betaler minimalt i skat.
Det bliver lidt en trussel når man bare "observerer" at det er nemt at skifte til et bekvemmelighedsflag for at undgå at betale skat.
Det er fair nok at mene og synes alt muligt. Man kan bare godt være uenig i det de mener og synes.
Tjah, men samtidigt et år de virker til at være klar til at vejre, hvis man tager deres egne ord for gode vare. Og uanset hvor godt det går (og det går jo umiddelbart godt, de er trods alt et af verdens største shipping-firmaer fortsat,) så ændrer det ikke på, at man kan mene, at de bør betale deres skat.
FlimsyAction at 2024-03-26 15:48:29+00:00 ID:
kwnnm41
Tænk at du gør så meget ud af ordet bias når jeg blot prøvede at komme med en venlig kommentar om at jeg havde forventet et mere seriøst oplæg end det du fik skrevet i dette tilfælde
Anyways den dek gider jeg ikke diskutere yderligere
Selvføgelig vil alle helst slippe billigst muligt, men det jeg går efter at deres argumentation i artiklen. Der udtrykker de klart et ønske om at skattestrukturen er ens på tværs af lande da det ellers giver ulige vilkår
Jeg ser helst lige vilkår på tværs af lande, hvorfor ser du det som et svagt argument?
Det sagde jeg heller ikke noget om, jeg pointerede blot at tonnage skatten også har gavnet skatteindtægterne i de perioder hvor der der været underskud eller lavt overskud.
Hvis Danmark nu droppede tonnage skatten og et redderi skal betale 22% af deres overskud, og de samtdigt kan reducere det ved at give skiberne norsk eller tysk flag på.
Så er det vel korrekt observeret af branche foreningen at en del af deres medlemmer vil benytte den mulighed for at kunne konkurere med tysk/norske, osv redderier. Tonnage skatten er flagneutral så den har ikke samme problematik
Det ville da være dumt af dem at lade være og konkurerre på ulig vilkår?
Så hvad mener du, skal Danmark gå enegang og fjerne tonnage skatten?
Tja, de har da allerde måtte fyre nogle.
Hvilket de også gør, du kan bare ikke lide de har mulighed for at størrelsen afhænger af tonnage
FlimsyAction at 2024-03-26 15:57:39+00:00 ID:
kwnp9jw
Glemte at kommentere på denne:
Det err rigtigt at et skib sender meget Co2 ud, men for at sætte det lidt i perspektiv mod andre transportformer
Co2 udledning for at flytte 1 ton gods 1 km
Så længe vi forbrugere vil have varer produceret langt væk fra, så er shipping stadig den bedste transport form.
Kilde: https://gcaptain.com/worlds-largest-ship-triple-e-infographic/
Colonel_Cumpants at 2024-03-26 19:13:38+00:00 ID:
kwop205
Nu er der meget mere til forurening end bare CO2-ekvivalenter/drivhusgasser.
FlimsyAction at 2024-03-26 20:10:25+00:00 ID:
kwozgwo
Ja, men det er primært den der er fokus på.
Selv det til trods så påvirker skalaen hvorved varer kan flyttes også de andre former for forurening. Hvor mange fly skal du ikke have i luften, eller fyldte togstammer for at flytte hvad der svarer til 20k containere?
KarmusDK at 2024-03-26 14:04:06+00:00 ID:
kwn5lq6
Fuck Mærsk !
Astroels at 2024-03-26 16:17:50+00:00 ID:
kwnsuyi
Banger.