this post was submitted on 26 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
EmpressIsa at 2024-03-26 15:16:32+00:00 ID:
kwnggt5
Ytringer bør ikke være ulovlige. De eneste ytringer, der bør være ulovlige er trusler.
Det er langt bedre at den slags mennesker udstiller sig selv, i stedet for at de sidder og gemmer sig. Holdningerne forsvinder ikke bare fordi de er lukket inde med det. Tværtimod.
Fiske_Mogens at 2024-03-26 15:46:30+00:00 ID:
kwnn96z
Du mener på facebook eller reddit, hvor de kan sprede deres racistiske budskaber anonymt?
RememberTFTC at 2024-03-26 16:14:55+00:00 ID:
kwnsc7k
Men vi kan sgu da ikke forbyde religiøse ytringer på Facebook eller i det hele taget, hvor er vi så henne? Afskaffelse af religionsfriheden er nok ikke vejen frem.
Fiske_Mogens at 2024-03-26 16:44:11+00:00 ID:
kwnxolb
Jeg snakker ikke om religiøse ytringer, jeg snakker om racisme.
RememberTFTC at 2024-03-26 17:42:08+00:00 ID:
kwo8dbu
Så racisme er ok, det skal bare være religiøst funderet, eller hvordan skal det forstås?
Lord-Filip at 2024-03-26 16:53:26+00:00 ID:
kwnzeng
Hvis de religiøse ytringer opfordrer til vold mod visse grupper kan vi godt bandlyse dem.
RememberTFTC at 2024-03-26 17:40:48+00:00 ID:
kwo84ek
Så altså, forbud mod Biblen, Koranen, Toraen, osv? Eller bare de dele der indeholder hadfulde ytringer der opfordre til vold mod visse grupper?
Kunne du eventuelt se visse problemer i et sådant forbud?
Lord-Filip at 2024-03-26 17:42:19+00:00 ID:
kwo8eij
Bandlysning af den offentlige ytring af de specifikke passager.
Jeg er fuldstændig ligeglad. Hvis det skaber et problem må vi tackle det problem når vi når til det.
Worth_The_Squeeze at 2024-03-26 17:45:39+00:00 ID:
kwo90dr
Det har folk jo allerede sagt at de er enig med at det skal være ulovligt, så hvorfor blive ved med at gå tilbage til det?
Trusler har været ulovlige i årtier, lang tid før at "hadtale" eller "forhånende" tale er blevet ulovliggjort med disse "hate speech" love. Disse nye love har bevæget grænsen for ulovlige udtalelser betydeligt og derved indskrænket ytringsfriheden bemærkelsesværdigt. Det er kun et spørgsmål om tid før at vi får flere og flere af disse sager.
Lord-Filip at 2024-03-26 17:47:32+00:00 ID:
kwo9crs
Jeg argumenterer lige netop mod hvad folk siger.
Folk prøver at retfærdiggøre opfordringer til vold ved at sige "vi kan da ikke bandlyse religiøse ytringer"
Worth_The_Squeeze at 2024-03-26 18:43:43+00:00 ID:
kwojmnm
Jeg forstod det ikke som om at det handlede om trusler, men bare om "racistiske" udtalelser, hvilket er nævneværdigt forskellige. Det kan dog være at jeg har læst for hurtigt igennem tråden.
Lord-Filip at 2024-03-26 19:03:43+00:00 ID:
kwon9r1
Opfordringer til vold er ikke nødvendigvis trusler.
"Jeg dræber dig" er en trussel
"Jeg syntes vi skal dræbe X" er en opfordring til vold
Swedenbad_DkBASED at 2024-03-26 16:01:13+00:00 ID:
kwnpwlr
Denne gut ytringsfriheder. Den skal være absolut , udover trusler.
WolfeTones123 at 2024-03-26 19:57:45+00:00 ID:
kwox474
Hvad med injurier?
Swedenbad_DkBASED at 2024-03-26 21:02:55+00:00 ID:
kwp98d9
Kan ikke se det store problem i dem
WolfeTones123 at 2024-03-26 21:26:27+00:00 ID:
kwpdim9
Men du kan se problemet i en trussel af enhver art?
Hvis jeg fx offentligt lavede en smædekampagne imod dig baseret på falske rygter, så ville du ikke kunne se problemet i det?
LukasFT at 2024-03-27 07:00:56+00:00 ID:
kwrk84t
Hvad med ophavsret? Eller overgrebsmateriale med børn? Eller tavshedspligt for læger?
Sad-Firefighter-8235 at 2024-03-26 15:28:50+00:00 ID:
kwnk3c5
Ikke enig - ytringer, der opfordrer til vold eller fremmer/hædrer voldelige gerninger mv. bør også være ulovlige.
thewesternnadir at 2024-03-26 16:15:48+00:00 ID:
kwnshws
Jeg synes din ytring bør være ulovlig. Man skal ikke have lov at mene at der ikke skal være ytringsfrihed. Ville være rart hvis vi burede folk som dig inde i 40-60 år.
Sad-Firefighter-8235 at 2024-03-26 20:23:35+00:00 ID:
kwp1x9e
???
Fierydog at 2024-03-26 15:36:14+00:00 ID:
kwnlegt
Men var det ikke lige præcis det der var meningen med racismeparagraffen?
Det var for at stoppe ytringer der opfordrer til had og ikke folk der laver dårlige jokes.
Men alligevel sidder vi nu her og diskutere om man må lave jokes om andre grupper.
CodeMonkeeh at 2024-03-26 15:45:31+00:00 ID:
kwnn2tk
Har du set de pågældende jokes?
NyarlathotepHastur at 2024-03-26 17:23:37+00:00 ID:
kwo4xec
Det er jo ligegyldigt!
Det er jokes!
-ALDRIG- at 2024-03-26 19:49:53+00:00 ID:
kwovngi
... Jokes, det er ha ha for nogen, ikke ha ha for andre. Jokes
SilveredUndead at 2024-03-27 00:03:39+00:00 ID:
kwq460g
De har angivet den ene halvdel. Syntes du de er trusler eller opfordringer til vold?
Hvis det er de jokes jeg tror det er, som der starter på samme måde, så har mine bedsteforældre gjort brug af dem. De er dårlige og usmagelige jokes, men de er ikke opfordringer til vold.
Sad-Firefighter-8235 at 2024-03-26 16:11:56+00:00 ID:
kwnrt16
Pas - har ikke læst den
Hojabok at 2024-03-26 18:33:37+00:00 ID:
kwohs4d
Had er ikke vold. Folk kan sgu da hade hvad de vil.
Begrænsninger i ytringsfriheden skal kun være for at stoppe vold og trusler og andre ægte problemer som terror.
Lord-Filip at 2024-03-26 16:51:18+00:00 ID:
kwnz0o4
"Jeg syntes jøder skal udryddes"
"Det var bare en joke"
Afhængigt af hvad der bliver sagt kan man ikke gemme sig bare "joke" forsvaret.
factsforreal at 2024-03-26 20:05:57+00:00 ID:
kwoymrd
Det var måske det man påstod da man indførte paragraffen, men i praksis straffes en hel perlerække af ting, der på ingen måde opfordrer til vold.
Altruistic_Finger669 at 2024-03-27 09:59:02+00:00 ID:
kwry4rt
Specifikke ja.
Synes ikke generelle ting burde.
Altså. F.eks. hvis en eller anden åndsbolle skriver "sorte mennesker skulle fanme ha nogen på hovedet" så mener jeg ikke det skal være atrafbart. Det er for generelt.
Men konkrete trusler ja
Chiliconkarma at 2024-03-26 15:29:49+00:00 ID:
kwnk9i1
Listen over "ytringer" der har et offer og gør skade er større end blot "trusler". Svig er f.eks. også ret slemt under rette omstændigheder.
EmpressIsa at 2024-03-26 15:34:21+00:00 ID:
kwnl2h1
Svig skal naturligvis også være ulovligt, men jeg vil nok argumentere for at det er en handling og ikke en ytring. Det er lidt en kartoffel kartoffel situation.
Sad-Firefighter-8235 at 2024-03-27 08:52:17+00:00 ID:
kwrssl7
Hvad med falske påstande omhandlende alvorlige anklager?
Håber du ser fejlen i din første udtalelse..
-Percentage- at 2024-03-26 15:17:51+00:00 ID:
kwni55a
Nej præcis, man får bare en indebrændt gruppe der stiller sig på tværs i samfundet. Og når der er nok af dem... Nåja, men det er jo godt vi har brugt de sidste mange år på at omdanne vores lille Danmark til et overvågningssamfund :)
WolfeTones123 at 2024-03-26 19:56:48+00:00 ID:
kwowxv5
Okay, det er alligevel interessant. Må jeg fx gerne sprede ondsindede rygter om dig i så fald?
EmpressIsa at 2024-03-26 20:01:48+00:00 ID:
kwoxv7d
Ja.
WolfeTones123 at 2024-03-26 20:04:18+00:00 ID:
kwoybtx
Ja, jeg er sikker på, det ikke kan føre noget dårligt med sig, at man offentligt kan udhænge folk, man har et horn i siden på, for fx at være pædofil. Er den slags mindre skadeligt, end hvis jeg fx truer dig med at hælde barberskum i din postkasse?
FTG67 at 2024-03-26 21:18:36+00:00 ID:
kwpc3mg
Ja, selvfølgelig, for hvor går grænsen? Skal det være lovligt med lidt ondsindede rygter? - Det er jo en glidebane i retning af "man må ikke sige noget andre bliver kede af".
WolfeTones123 at 2024-03-26 21:25:38+00:00 ID:
kwpdd5m
Vi har rimeligt veletablerede love imod injurier i forvejen. Mener du, at de skaber en glidebane?
Omvendt kan man på samme måde kalde det en glidebane at forbyde trusler, for må man ikke true bare en lille smule? Hvad hvis man bare truer med noget ikke-dødeligt?
FTG67 at 2024-03-26 21:16:42+00:00 ID:
kwpbr5p
Plus lige dén der med at råbe "det brænder, det brænder" i et fyldt teater (Hvis det ikke brænder. Ellers må man godt).
NemID_ at 2024-03-26 15:28:50+00:00 ID:
kwrso99
Folk der er enige i denne kommentar, er enten uvidende omkring falske påstande (injurier) og hvordan disse kan ødelægge et menneske liv, eller oprigtig gerne vil leve i et samfund, hvor ytringer ingen grænser har, og hvor man dermed kan gå til de absolut ekstremer ift. hvad man kan tillade sig at sige…
Uagtet, håber jeg aldrig nogle af dem får politisk indflydelse.
FuryQuaker at 2024-03-27 08:50:43+00:00 ID:
kws9mm8
Og injurier.