this post was submitted on 27 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
riskage at 2024-03-27 08:14:59+00:00 ID:
kwrpynj
Hvorfor er det vores opgave at kortslutte andre landes strafudmåling? Dødsstraf er mig bekendt ikke, i modsætning til tortur, imod international lov.
Askefyr at 2024-03-27 08:38:56+00:00 ID:
kwrrs1e
Fordi man har besluttet at der er funktionelt meget lille forskel på at selv udmåle dødsstraf og på at give nogen til en fyr som man allerede godt ved har tænkt sig at gøre det.
riskage at 2024-03-27 08:48:43+00:00 ID:
kwrsipw
Det er jeg som sådan ikke uenig i. Men den standard er tydeligvis ikke universalt anvendt til lands så det er inkonsistent med vores adfærd på andre områder. Derudover er det at træde ind i andre landes affærer hvilket er at åbne Pandoras æske.
Askefyr at 2024-03-27 09:26:48+00:00 ID:
kwrvh5z
Næ. Vi siger ikke at de ikke må bruge dødsstraf. Vi siger bare, at vi ikke udleverer folk til lande, der gør det. Det er at passe vores egen butik.
riskage at 2024-03-27 09:39:44+00:00 ID:
kwrwin3
Og når landene beder dem udleveret så deres retsinstans kan få lov at arbejde på deres borgere?
Askefyr at 2024-03-27 09:43:01+00:00 ID:
kwrwscg
Nu er et lands statsborgere ikke deres ejendom - det er i hvert fald ikke den danske forståelse af det. Jeg ved godt at nogle lande f.eks kræver skatter af deres statsborgere selvom de bor i udlandet, men det gør vi ikke her.
Danmark har juridisk bestemmelsesret over mennesker, befinder sig i Danmark. Man er heller ikke undtaget fra vores love, bare fordi man har et andet pas.
Hvis alle er underlagt danske love, når de er i Danmark, så er det vel også kun rimeligt at alle er omfattet af danske retsbeskyttelser.
riskage at 2024-03-27 09:44:55+00:00 ID:
kwrwxz4
Prøv at svar på spørgsmålet. Jeg har aldrig påstået at mennesker er staters ejendom, ej heller i Danmark i modsætning til hvad du påstår her.
Askefyr at 2024-03-27 09:47:13+00:00 ID:
kwrx4wk
"Få lov at arbejde på deres borgere" får det til at lyde som om at det land, du er statsborger i, har en særlig ret til at få dig udleveret. Det siger jeg, at jeg ikke er enig i.
Hvis et land vil have nogen udleveret fra Danmark, så skal de enten garantere et hvis niveau af retsbeskyttelse, eller også så kan de rende og skide. Det synes jeg egentligt er glimrende.
riskage at 2024-03-27 09:56:25+00:00 ID:
kwrxwte
Jeg noterer du ikke ønsker at svare direkte på spørgsmålet.
Svaret er at da sætter Danmark tungen på vægtskålen med baggrund i andre landes interne affærer.
stringtoucher at 2024-03-27 08:48:26+00:00 ID:
kwrshyn
Fordi i mange af sådanne er det ikke for gemen kriminalitet folk risikere dødsstraf.
Den mest famøse sag jeg kender til, en libanesisk statsborger der vidst forsat er på tålt ophold, han har en dødsdom over hovedet for at samarbejde med Israel. Det altså ofte noget politisk relateret aktivitet eller som i den sag landsforræderi folk potentielt sendes ned til.
Så tror princippet er at vi har afskaffet dødsstraf og derfor ikke aktivt vil sende folk ned til en korrupt domsprocess hvor man kan være dømt til døden på forhånd.
qchisq at 2024-03-27 09:32:52+00:00 ID:
kwrvyry
Hvorfor skal vi indføre dødstraf for en lille gruppe mennesker?
riskage at 2024-03-27 09:40:15+00:00 ID:
kwrwk5f
Det skal vi ikke, hvordan konkluderer du det?
qchisq at 2024-03-27 15:02:21+00:00 ID:
kwt27i8
Hvis vi straffer folk med udvisning til et sted de er blevet idømt en dødsstraf, hvordan er det så ikke at genindføre dødsstraf i Danmark?
riskage at 2024-03-27 16:06:56+00:00 ID:
kwtdv37
Fordi dødsstraffen dømmes i et helt andet retssystem end Danmark.
Jeg forstår hvor du er på vej hen, men er det vores opgave at kortslutte andre landes retsprocesser og krav på at udmønte den mod egne borgere? Hvorfor lige nøjagtig med dødsstraf og ikke, skal vi sige abort? Skal vi nægte at udlevere retsforfulgte borgere til lande hvori abort er forbudt?