Drooling_Zombie at 2024-03-26 10:00:55+00:00 ID: kwmc3fn
Man må anderkender dit "game" med paint - damm det er gade det du har lavet!
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
Drooling_Zombie at 2024-03-26 10:00:55+00:00 ID: kwmc3fn
Man må anderkender dit "game" med paint - damm det er gade det du har lavet!
No-Regular-8338 at 2024-03-25 22:42:55+00:00 ID: kwk4e52
Har talt med politiet om netop denne situation og deres svar var:
Den venstresvingene bil har ALTID vigepligt.
KarmusDK at 2024-03-26 03:32:06+00:00 ID: kwlddu1
Det er også sådan jeg tolker det. For man kan ikke regne med at folk der svinger til højre ikke overskrider deres bane.
InterestingAir5628 at 2024-03-25 22:29:59+00:00 ID: kwk28wo
Nej, så laver du et vognbaneskift midt i det hele..
Chaneera at 2024-03-25 23:19:27+00:00 ID: kwkaepp
Der er ikke noget der hedder forkørselsret.
AntagonizedDane at 2024-03-25 21:17:22+00:00 ID: kwjploe
Vedkommende i den røde bil har vigepligt for dig uanset hvilken bane du lægger dig i. At det så ville være en bedre ide, at du først lagde dig i højre bane, inden du skifter til venstre er så noget andet.
asafeplaceofrest at 2024-03-25 21:20:41+00:00 ID: kwjq6w1
Er det fordi, den der drejer til venstre altid skal vige for dem, der kører ligeud eller drejer til højre? Jeg er udlænding og ville også gerne vide.
MasterOfSubrogation at 2024-03-25 21:26:14+00:00 ID: kwjr6f2
Ja, den venstresvingende krydser den modgående vejbane og har altid vigepligt overfor dem der kommer i den modgående vejbane, uanset om de så vil ligeud eller dreje til højre.
asafeplaceofrest at 2024-03-25 22:12:00+00:00 ID: kwjz73d
Tusind tak. Sådan er det, hvor jeg kom fra.
Alternative_Error414 at 2024-03-26 00:48:59+00:00 ID: kwkou9l
Hvor er du fra, hvis man må spørge…
Brønshøj vil være det virkelig sjove svar :)
WetSound at 2024-03-25 21:52:54+00:00 ID: kwjvw11
Ja, så hvis der kun er en kørebane er det let at finde ud at, men når der er to, som på billedet, så foretager den højresvingende et vognbaneskift hvis vedkommende svinger som grøn pil, og et vognbaneskift må kun foretages under hensyntagen til bagvedkørende.
apollo14dk at 2024-03-26 06:52:52+00:00 ID: kwlxdkw
Nej der kan ikke foretages et vognbaneskift, hvis man kommer fra en bane, og svinger over i to. Der er jo ingen streger rundt i svinget.
Dalixam at 2024-03-25 22:32:13+00:00 ID: kwk2mco
Det er sandt at rød har vigepligt - men grøn skal lave et så lille sving som muligt, så der er ikke noget i vejen for, at rød fortsætter sit sving.
Alternative_Error414 at 2024-03-26 00:47:46+00:00 ID: kwkon8y
Som grafik og forklaring er, så SKAL du tage højre bane efter sving, og derefter kan du skifte vognbane.. Er der så kort til næste kryds hvor OP skal til venstre at trafik han forhindre det, så vil der typisk være 2 højresvingsbaner og grøn pil eller repetions signal ( det der hvor der er x over den grønne, som betyder de modkørende har rødt ).. Tror så også at et sted hvor trafik kunne give problemer for OPs venstresving, der vil lysregulering være kodet så anden trafik bliver holdt tilbage så OP kan nå sit vognbaneskift inden venstresving.
CrateDane at 2024-03-25 21:19:32+00:00 ID: kwjpzjq
Jo, der er bare mange der enten ikke kender reglerne eller ikke ser sig for i trafikken. Eller forventer du lægger dig i højre bane, selv om du ikke har pligt til det.
WetSound at 2024-03-25 21:45:46+00:00 ID: kwjumth
Du foretager et vognbaneskift og det må du kun under hensyntagen til bagvedkørende
JoeThePoolGuy123 at 2024-03-25 22:29:50+00:00 ID: kwk27y5
Har aldrig tænkt på det på den måde. Men det giver god mening at den højre af de to baner reelt set er ens vognbane når man laver et højresving som vist i OP.
Anu_yousef at 2024-03-26 01:09:01+00:00 ID: kwks14f
Måske er du bare meget langsom om at dreje så os der ik vil vente på at rydder knægt blive konge begynder vores sving? Jeg har været rød bil de ventede på spaden i grøn bil lige vågner fra sin lur
FlimsyAction at 2024-03-26 00:42:39+00:00 ID: kwkntsp
Det er jer begge der fejler men alligevel mest dig.
For det første er der ikke noget det hedder forkørselsret, ingen har "ret" alle har pligter.
Du har pligt til at holde til højre og du har ikke noget at gøre i den venstre vejbane før du skal skifte ved næste kryds. At du bliver ved med at vælge den venstre bane bevidst gør dig til idioten
Den modkørende har dog stadig vigepligt for dig selvom du laver ovenstående fejl
Testthomsi at 2024-03-26 05:34:02+00:00 ID: kwlqnyk
This. At lave et vonbaneskift midt i et kryds(læs regler omhandlende unødig ulempe ved vonbaneskift). I forbindelse med uheld, så skal folk lærer at kende forskel på skyld og ansvar.
apollo14dk at 2024-03-26 06:48:57+00:00 ID: kwlx2dt
Det er ikke et vognbaneskift hvis der kun er en svingbane. Færdselsloven §16 stk 4
Og så læs lige svar nr. 2 på https://kurtmark.dk/sp%C3%B8rg-om-trafik-og-nye-regler/kurt%20marks%20trafikbrevkasse/generelle%20regler%20for%20k%C3%B8rende/vigepligt%2C%20svingning%20m.v.
debidut at 2024-03-25 22:02:30+00:00 ID: kwjxkqx
Rød bil har vigepligt over for grøn, uanset om grøn svinger til højre eller kører ligeud.
ragefaze at 2024-03-25 22:13:06+00:00 ID: kwjzds7
Næsten rigtigt, prøv igen.
Alternative_Error414 at 2024-03-26 00:52:37+00:00 ID: kwkpet1
Grøn må så ikke køre ligeud, da grøn har placeret sig i en højresvingsbane.. men du har ret i, er der kun 1 bane hvor venstre, Højre og ligeud kan være… så skal rød holde tilbage for højresving og ligeud.
djec at 2024-03-25 21:24:04+00:00 ID: kwjqsss
Stk. 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt. Ved svingning til venstre skal køretøjet føres så langt som muligt ind mod kørebanens midte eller, hvis kørebanen har ensrettet færdsel, mod kørebanens venstre kant. Svingningen skal foretages på en sådan måde, at køretøjet, når det forlader krydset, befinder sig til højre på den kørebane, det svinger ind på.
Stk. 4. Har den kørebane, som køretøjet efter svingningen føres ind på, to eller flere vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, skal svingningen uanset bestemmelserne i stk. 3 udføres på den måde, der under hensyn til den øvrige færdsel og den fortsatte kørsel er mest hensigtsmæssig.
Du skal svinge i den gule bane, og bør også gøre det for at gøre det mest hensigtsmæssigt for den røde bil
Big-Today6819 at 2024-03-25 21:31:13+00:00 ID: kwjs2co
Dette er svaret og du har normalt rigtig god tid til at komme til venstre før næste kryds, men jeg er mere nysgerrig om hvordan og hvem som får ansvaret ved uheld
MLicious at 2024-03-26 07:20:45+00:00 ID: kwlzkaz
Tilføjelse : Man må jo bare tænde blinklys, de fleste giver plads hvis man tænder blinklyset og trækker ud til kanten, især hvis der er et kryds længere fremme. Hvis du bare tænder blinklys, så sker der ingenting.
InvertReverse at 2024-03-25 21:59:05+00:00 ID: kwjwz82
Ansvar ved uheld er meget mere flydende end hvad der står i loven.
SilveredUndead at 2024-03-25 22:08:01+00:00 ID: kwjyiku
Ansvar ved uheld er et forsikringsspørgsmål, og de er fuldkommen ligeglade med loven. Du kan have gjort intet galt, den anden kan have brudt en lang række af love, og du kan stadig få delvis skyld af forsikringen.
Big-Today6819 at 2024-03-25 22:14:53+00:00 ID: kwjzoj8
Sker der et uheld her vil jeg forvente politiet tilkaldes og måske også undersøger grunden, er der sket en handling politiet mener er kriminel vil der måske være et klip?
SilveredUndead at 2024-03-25 22:47:08+00:00 ID: kwk532k
Sker klip ved små sammenstød? Ærligt spørgsmål, jeg har aldrig haft problemer med politiet hvad det her angår, men jeg forventede at det krævede noget lidt værre end lidt ridser på siden af bilen.
Politiet fordeler dog ikke ansvar, så meget ved jeg. De ser på om du har brudt loven på en måde der kræver en straf, uafhængigt af hvad andre omkring dig har gjort.
EmpressIsa at 2024-03-25 23:45:17+00:00 ID: kwkeksz
Det kommer lidt an på omstændighederne. Har du kørt ud ved fuld stop kan fx sagtens give et.
Alternative_Error414 at 2024-03-25 23:42:39+00:00 ID: kwke5nk
Ud fra grafik, hvis den røde rammer den grønne fordi den grønne køre direkte i venstre bane efter sving, så vil jeg men det er grøn der får regningen… MEN så kommer der jo: ord mod ord og rammer rød “hårdt” nok, så vil grøn jo blive skubbet ind i højre bane, og da alle biler efterhånden har ABS kan man ikke måle bremsespor feks….. og så er det ord mod ord, hvis grøn er en tåbe der ikke vil vedkende ansvar ( ikke dig OP, men den grønne bil :) )
Havde der derimod været 1 højresvingsbane og ligeud banen er en kombi af ligeud og højresving, så SKAL bilen i ligeud/højresvingsbanen tage venstre bane efter sving, og så er det den røde der skal holde tilbage…
Og ved godt det er noget af en påstand/udmelding i den danske trafik, lidt sund fornuft så skal vi nok alle komme hjem/på job
Numismatikeren at 2024-03-25 21:56:04+00:00 ID: kwjwg53
Kunne man ikke tolke den sidste del som at det er mest hensigtsmæssigt at placere sig i den grønne bane, hvis man skal være placeret i den bane ved det næste kryds? Ellers skal man skifte bane ret hurtigt efter svinget, hvilket kan være svært og uhensigtsmæssigt, hvis der er meget trafik og det næste kryds ikke er ret langt væk.
djec at 2024-03-25 21:56:59+00:00 ID: kwjwlv1
Det kommer an på hvor lang der går inden du skal til venstre i næste kryds, går der mere end et par meter så nej.
Numismatikeren at 2024-03-25 22:15:39+00:00 ID: kwjzt7p
Hvor har du det med et par meter fra?
Alternative_Error414 at 2024-03-26 01:01:37+00:00 ID: kwkqug0
Hvis der er meget trafikere i kryds og og kort til det næste kryds, så vil der typisk være taget højde for dette feks med feks 2 svingbaner, grøn pil og/eller forsinkelse på lyskryds, netop for at der ikke skal opstå farlige situationer og trafikkaos
meg_meg96 at 2024-03-26 05:22:10+00:00 ID: kwlpkfm
Elsker su skriver stk. 3 og 4 min intet om hvilken paragraf i færdselsloven😂
DymlingenRoede at 2024-03-26 00:00:37+00:00 ID: kwkh1hg
Så hvis der nu var tre vejbaner efter du drejede til venstre, så skulle den venstresvingende trafik vente indtil du var færdig med at dreje, hvis nu du valgte at lægge dig i den yderste bane?
Jeg syntes det er den grønne bil der køres idiotisk. Som u/djec or Stk. 3 skriver: "Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt.... Svingningen skal foretages på en sådan måde, at køretøjet, når det forlader krydset, befinder sig til højre på den kørebane, det svinger ind på."
Hillgrove at 2024-03-25 22:51:08+00:00 ID: kwk5r31
Læs færdselsloven igen
Mr_ZoomZoom at 2024-03-26 00:06:42+00:00 ID: kwki0d4
Der er højrekørsel i Danmark, så du skal placere dig i den inderste bane når du svinger. Hvis du har brug for at komme over i den anden bane, må det foregå efterfølgende. Du ville jo heller ikke gå efter at køre i den inderste bane, såfremt dit udgangspunkt havde mere end én svingbane og du lå i den yderste.
IN-DI-SKU-TA-BELT at 2024-03-25 21:42:00+00:00 ID: kwjtyod
Det har flere gange været ved at gå galt
Jamen så stop dog?!
Lazrthomsen (OP) at 2024-03-25 22:48:03+00:00 ID: kwk58jc
Da jeg jo, så vidt jeg ved, har forkørselsret, så bremser jeg jo ikke midt i krydset, for at finde ud af om modkørende har tænkt sig at fortsætte, da de i langt de fleste tilfælde holder tilbage for mig.
Floedekartofler at 2024-03-25 23:17:23+00:00 ID: kwka2e1
Kan du ikke bare svinge ind i den højre bane og lave dit vognbaneskift senere når det er sikkert?
Bare fordi det er lovligt, betyder det ikke at det er klogt at placere sig i situationer med risiko for sammestød. Det er heller ikke ulovligt at gå ud i et fodgængerfelt før man er sikker på at bilerne stopper, men det er ikke smart.
apollo14dk at 2024-03-26 06:50:58+00:00 ID: kwlx83y
Nej hvorfor dog det, hvis der holder en efter svinget, eller vognbane i højre side er spærret om 100 meter, så må grøn bil selv vælge bane. Den venstre svingende har ubetinget vigepligt. Ergo skal den bare blive holdende.