this post was submitted on 19 Jun 2025
24 points (100.0% liked)
Teknologi
344 readers
14 users here now
For debat og nyheder omkring teknologi af alle former.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Helt bestemt ikke, specielt ikke i undervisningssammenhænge. Vi uddanner som udgangspunkt kritiske tænkere i DK, og her erstatter vi kilde, kildekritik, og kritisk tænkning med en blackbox der er en blanding af RNG + predictive text. Som du jo også selv skriver.
En lommeregner er en anden ting - den leverer som udgangspunkt korrekte svar hvis du kan betjene den, det gør en LLM ikke. Der er altså tæt på ingen risiko ved at gå fra hovedregning eller kugleramme til at bruge en lommeregner. Der er enorme risici ved at forlade sig på en semi-pålidelig tekstgenerator med falsk "logik" under motorhjelmen.
Nu siger jeg også sat på spidsen.
Jeg er fra generationen hvor mathcad begyndte sit indtog. Der var også ret stor diskussion på htx omkring det dengang.
Jeg tog det hele i hånden og det samme til installatør-eksamen. Jeg er måske gammeldags, men jeg var enig med mig selv om at jeg ikke ville forstå hvad jeg lavede selv om jeg fik de rette resultater i mathcad, det er jeg ikke klog nok til 🙂 Og jeg lærer bedre når jeg skriver ting ned på papir.
Med hensyn til llm skal vi lære at håndtere det i skolen. For som studiet lidt peger på har de studerende næppe fattet noget som helst af det de har "skrevet" om.
Om vi så skal tilbage til håndskrevne afleveringer og eksamen uden hjælpemidler ved jeg ikke.
Omend en vigtig pointe, tegner du det lidt sort/hvidt op. Ja, forkert brug af teknologien kan fordumme - f.eks.: "Skriv mit essay for mig, Grok". Det er alt for nemt og et reelt problem.
- Anders Puck Nielsen, Bluesky
Og så må vi skabe nogle gennemtænkte rammer herom (f.eks. med tiltag som SkoleGPT)