this post was submitted on 19 Jun 2025
24 points (100.0% liked)
Teknologi
365 readers
30 users here now
For debat og nyheder omkring teknologi af alle former.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
De kan ikke citere dem fordi de ikke har skrevet dem, de har ikke gjort arbejdet, og derfor kan de naturligvis ikke huske hvad der står.
Jamen jeg siger ikke at vi ikke bliver "dummere."
Men hvis opgaven er løst så kan du vel egentlig være ret ligeglad med hvordan, du ved hvordan du får resultatet. (Sådan lidt sat på spidsen)
Det er bekvemt og hurtigt. Det bliver en ny måde at "tænke"
Det er vel i bund og grund ikke så meget anderledes end matematik, mine forældre er langt bedre til hovedregning end jeg er, jeg skal bruge en lommeregner til nærmest at regne 2+2 ud. Bad du mig udregne 33992/974,4 skal jeg ærligt sige at det ville tage mig ret så lang tid at gøre i hånden. Timer måske.
Der hvor jeg virkeligt ser problemet er at kildekritkken ved de her ting, for mig at se, bliver tæt på umuligt.
Helt bestemt ikke, specielt ikke i undervisningssammenhænge. Vi uddanner som udgangspunkt kritiske tænkere i DK, og her erstatter vi kilde, kildekritik, og kritisk tænkning med en blackbox der er en blanding af RNG + predictive text. Som du jo også selv skriver.
En lommeregner er en anden ting - den leverer som udgangspunkt korrekte svar hvis du kan betjene den, det gør en LLM ikke. Der er altså tæt på ingen risiko ved at gå fra hovedregning eller kugleramme til at bruge en lommeregner. Der er enorme risici ved at forlade sig på en semi-pålidelig tekstgenerator med falsk "logik" under motorhjelmen.
Omend en vigtig pointe, tegner du det lidt sort/hvidt op. Ja, forkert brug af teknologien kan fordumme - f.eks.: "Skriv mit essay for mig, Grok". Det er alt for nemt og et reelt problem.
- Anders Puck Nielsen, Bluesky
Og så må vi skabe nogle gennemtænkte rammer herom (f.eks. med tiltag som SkoleGPT)