routes4you at 2024-03-16 18:01:54+00:00 ID: kv62wwx
Det er ærgerligt politikere og medier tager udgangspunkt i den tyske "Deutschlandticket" herhjemme, for den kollektive transport er markant anderledes organiseret i Tyskland, hvor fjerntog er adskildt og kører på kommercielle vilkår. Deutschlandticket til 49€ om måneden gælder kun til regionaltog, busser, metro, sporvogne og andet lokal transport.
Det vil være meget mere relevant at kigge til Østrigs "Klimaticket" hvor målet er at indføre tre trin, som alle er årskort. Det skal koste 1€ om dagen (365€) for en by/delstat, 2€ om dagen (730€) for 2 delstater og 3€ om dagen for hele Østrig (1.095€). Indtil videre har man indført det der gælder til hele landet og det til 1€ om dagen i flere delstater, bl.a. Wien.
399 kr. for hele Danmark bliver for billigt for de lange ture og for dyrt for de korte ture og dermed for dyrt at implementere.
Alternative_Pear_538 at 2024-03-16 19:00:44+00:00 ID: kv6cey5
for dyrt for de korte ture
Hvis du tager S-toget 2 stop på arbejde dagligt, betaler du 820 kr om måneden med rejsekort. Så selv hvis det var det eneste du rejste, ville denne billet stadig være en fordel. Så det passer ikke at det er for dyrt til korte ture.
Peter34cph at 2024-03-16 19:19:19+00:00 ID: kv6fdbu
Du har ret, S-tog er inkluderet, men for mange både starter og slutter "den korte tur" med at man skal fra sin bolig og hen til en station, og så skal man fra stationen og til destimationen.
Og disse first mile og last mile-ture skal man stadig betale for selv, da de jo ofte foregår med bybus eller metro.
Okay, men HVIS man kun skal en kort tur med S-tog så er det halv pris ift. i dag. Og den økonomiske fordel bliver kun større jo længere man skal. Dette forslag, hvis vedtaget, vil give en stor økonomisk fordel til de mange mennesker der bor langs S-togslinjerne og som er afhængige af de relativt korte ture ind til byen.
Jeg forstår ikke helt hvorfor metro, bus og lokalbaner ikke er inkluderet i forslaget, og det vil selvfølgelig gå ud over nogen, især inde i byerne.
Læg mærke til at det kun er rejser til/fra hovedstaden der er inkluderet i Enhedslistens forslag. Som studerende i Esbjerg synes jeg ikke det er godt nok.
Så i dansk kontekst ville det svare til 2750 kr for én region, 5500 kr for to regioner (tæt på 12x400=4800), og 8250 kr for hele landet. Jeg tror da, det ville give fin mening for mange pendlere, det er jo reelt bare et billigere månedskort. Men hvis man ikke pendler, så er det altså mange busture, man skal have for at det giver mening. Mange ville nok også sige, hvorfor skal det være regionsinddelt - hvis man bor tæt på en regionsgrænse, så bliver det enten dyrt eller også bliver man "hegnet inde". Så var det måske bedre med en "zoneradius" eller noget i den dur.
routes4you at 2024-03-16 22:52:39+00:00 ID: kv7c63m
Men når det bliver så billigt, så kan det lige pludselig også være relevant at have kortet uden at være pendler, fordi man så bare kan hoppe på bussen eller toget uden at tænke videre over prisen eller køb af billet.
I Wien var der i 2022 928.000 personer med 365€ årskort hvilket er flere end de 852.300 der havde det i 2019 før pandemien.
I oktober 2023 var der i alt 1,5 millioner i Østrig der ejede et årskort til kollektiv trafik i en af de forskellige varianter. Det er imponerende i et land med 9 millioner indbyggere.
routes4you at 2024-03-16 18:01:54+00:00 ID:
kv62wwx
Det er ærgerligt politikere og medier tager udgangspunkt i den tyske "Deutschlandticket" herhjemme, for den kollektive transport er markant anderledes organiseret i Tyskland, hvor fjerntog er adskildt og kører på kommercielle vilkår. Deutschlandticket til 49€ om måneden gælder kun til regionaltog, busser, metro, sporvogne og andet lokal transport.
Det vil være meget mere relevant at kigge til Østrigs "Klimaticket" hvor målet er at indføre tre trin, som alle er årskort. Det skal koste 1€ om dagen (365€) for en by/delstat, 2€ om dagen (730€) for 2 delstater og 3€ om dagen for hele Østrig (1.095€). Indtil videre har man indført det der gælder til hele landet og det til 1€ om dagen i flere delstater, bl.a. Wien.
399 kr. for hele Danmark bliver for billigt for de lange ture og for dyrt for de korte ture og dermed for dyrt at implementere.
Alternative_Pear_538 at 2024-03-16 19:00:44+00:00 ID:
kv6cey5
Hvis du tager S-toget 2 stop på arbejde dagligt, betaler du 820 kr om måneden med rejsekort. Så selv hvis det var det eneste du rejste, ville denne billet stadig være en fordel. Så det passer ikke at det er for dyrt til korte ture.
Peter34cph at 2024-03-16 19:06:09+00:00 ID:
kv6d9uy
Rigtigt nok, men forslaget handler slet ikke om de korte ture. Dem dækker kortet ikke.
tahatmat at 2024-03-16 19:15:08+00:00 ID:
kv6ep8u
Hvad mener du med det? Som jeg læser forslaget er S-tog dækket, og jeg læser ikke noget om distancekrav.
Peter34cph at 2024-03-16 19:19:19+00:00 ID:
kv6fdbu
Du har ret, S-tog er inkluderet, men for mange både starter og slutter "den korte tur" med at man skal fra sin bolig og hen til en station, og så skal man fra stationen og til destimationen.
Og disse first mile og last mile-ture skal man stadig betale for selv, da de jo ofte foregår med bybus eller metro.
tahatmat at 2024-03-16 20:21:15+00:00 ID:
kv6p3yi
Okay, men HVIS man kun skal en kort tur med S-tog så er det halv pris ift. i dag. Og den økonomiske fordel bliver kun større jo længere man skal. Dette forslag, hvis vedtaget, vil give en stor økonomisk fordel til de mange mennesker der bor langs S-togslinjerne og som er afhængige af de relativt korte ture ind til byen.
Jeg forstår ikke helt hvorfor metro, bus og lokalbaner ikke er inkluderet i forslaget, og det vil selvfølgelig gå ud over nogen, især inde i byerne.
mikk0384 at 2024-03-16 20:29:57+00:00 ID:
kv6qgr0
Læg mærke til at det kun er rejser til/fra hovedstaden der er inkluderet i Enhedslistens forslag. Som studerende i Esbjerg synes jeg ikke det er godt nok.
Astroels at 2024-03-16 22:20:45+00:00 ID:
kv77h3f
Det er simpelthen forkert.
tanorbuf at 2024-03-16 19:27:05+00:00 ID:
kv6gm7q
Så i dansk kontekst ville det svare til 2750 kr for én region, 5500 kr for to regioner (tæt på 12x400=4800), og 8250 kr for hele landet. Jeg tror da, det ville give fin mening for mange pendlere, det er jo reelt bare et billigere månedskort. Men hvis man ikke pendler, så er det altså mange busture, man skal have for at det giver mening. Mange ville nok også sige, hvorfor skal det være regionsinddelt - hvis man bor tæt på en regionsgrænse, så bliver det enten dyrt eller også bliver man "hegnet inde". Så var det måske bedre med en "zoneradius" eller noget i den dur.
routes4you at 2024-03-16 22:52:39+00:00 ID:
kv7c63m
Men når det bliver så billigt, så kan det lige pludselig også være relevant at have kortet uden at være pendler, fordi man så bare kan hoppe på bussen eller toget uden at tænke videre over prisen eller køb af billet.
I Wien var der i 2022 928.000 personer med 365€ årskort hvilket er flere end de 852.300 der havde det i 2019 før pandemien.
Kortet i Wien blev indført i maj 2012 og udviklingen i antal årskort ses her: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/477369/umfrage/inhaber-von-jahreskarten-fuer-den-oeffentlichen-verkehr-in-wien/
I oktober 2023 var der i alt 1,5 millioner i Østrig der ejede et årskort til kollektiv trafik i en af de forskellige varianter. Det er imponerende i et land med 9 millioner indbyggere.
just_anotjer_anon at 2024-03-17 01:24:57+00:00 ID:
kv7yi83
Spørgsmålet er om 400 om måneden ikke alle rammer et punkt, hvor det er så billigt at de fleste (ihvertfald i hovedstadsområdet ) køber det?
Det er ihvertfald et skridt i den rigtige retning