this post was submitted on 19 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
dreng3 at 2024-03-19 11:17:53+00:00 ID:
kvk9qhj
Det er lidt billigt at tale om færre prøver uden faktisk at udspecificere hvilke der er tale om. Og de eneste man nok reelt kan fjerne uden at det virker helt latterligt er enten prøven i valgfag i 8. klasse eller de to udtræk som er et fag fra humanistisk pulje og et fag fra naturvidenskabspuljen. Man kunne nok også fjerne projektopgaven, men det er allerede valgfrit om man vil have den på afgangsbeviset.
Jeg er som sådan ikke imod at afskaffe nogle prøver, men noget tydelighed ville være godt.
Der hvor det gør ondt er juniormesterlæreren, især hvis man er en af de der underviser i samme fag på flere forskellige dage. Jeg har, f.eks. engelsk med en 8. klasse onsdag og torsdag. Jeg risikere på den måde at flere af mine elever faktisk ikke kan følge kontinuiteten i min undervisning hvis de skal være i mesterlære hver onsdag. Det er ikke uoverkommeligt, men det vil uden tvivl øge min forberedelsesbyrde samt forværre elevens chance for at deltage i folkeskolens afgangsprøver på lige vilkår med sine klassekammerater.
Det virker også lidt vanvittigt at teknologiforståelse skal på skemaet så hurtigt når der faktisk ikke er nogen der har en helt tydelig ide om hvad faget skal rumme.
Ellers ser det fint nok ud så længe vi kan ramme de nødvendige mål med fritidspædagoger.
thotzr at 2024-03-19 11:22:38+00:00 ID:
kvka8ms
Til din pointe omkring teknologiforståelse: Der er heller ingen lærere der er uddannet i at undervise i det. Det er jo ikke et fag vi kan vælge på uddannelsen lige pt.
Lanternestjerne at 2024-03-19 13:27:08+00:00 ID:
kvkpyro
Til gengæld har det i en årrække været forsøgsfag og der er både faghæfte, læreplan og læringsmål
dreng3 at 2024-03-19 11:24:13+00:00 ID:
kvkaei6
Præcis, og når det ender på skemaet for kommende skoleår volder det en del forvirring.
Lanternestjerne at 2024-03-19 13:30:30+00:00 ID:
kvkqguu
Men det ender jo ikke på skemaet med mindre man vælger det som valgfag. Som fag er det beskrevet.
I den daglige undervisning indgår det bare i de andre dag ligesom it
dreng3 at 2024-03-19 13:32:05+00:00 ID:
kvkqp6e
Vi skal udbyde det og derfor kunne undervise i det. Min arbejdsplads har det på fagfordelingen for 2024/2025.
Lanternestjerne at 2024-03-19 14:30:44+00:00 ID:
kvl01qj
Ja, som valgfag som alle andre, der bare tager faghæfte mv for forsøgsfaget fra UVM.
Som alle andre skoler.
Jeg har implementeret teknologiforståelse min naturfaglige undervisning i flere år.
dreng3 at 2024-03-19 14:32:01+00:00 ID:
kvl098b
Og det er så spørgsmålet om det er hvad UVM ender med at sige kravet er amn allerede er gået i gang med at planlægge og måske endda undervise.
Efficient-Ad-625 at 2024-03-19 14:40:57+00:00 ID:
kvl1qse
De skal gøre en ekstra indsats for at undervise deres børn. Jeg er enlig far efter mine børn kommer tilbage fra skole. Jeg gør også mit ved at undervise dem
th_smartguy at 2024-03-19 11:53:18+00:00 ID:
kvkdlqw
Tror du, at der kommer nogen kpi'er på antal elever i en folkeskoleårgang, som skal overtales til at deltage i juniormesterlæreren / børnearbejde sporet?
dreng3 at 2024-03-19 12:03:00+00:00 ID:
kvkeqv1
Ingen ide, men efter min erfaring bliver løsningen lige nu brugt mest af de elever der ikke magter skolen, enten på grund af faglige forudsætninger eller hjemlige-. Det er selvfølgelig anekdotisk og kan ikke bruges som hård data.
th_smartguy at 2024-03-19 12:08:33+00:00 ID:
kvkfes8
Jeg tænker bare, at det bliver 3-5 pct. Af forældrene, der vil lade deres barn tage en så markant beslutning så tidligt. Og når de tal tikker ind, så ser ordningen og ministeren latterlige ud.
Astroels (OP) at 2024-03-19 12:10:11+00:00 ID:
kvkflvm
Ministeren sagde på news at de forventede en elev i hver klasse.
th_smartguy at 2024-03-19 12:10:50+00:00 ID:
kvkfooe
Ok. Tak for info. Lyder meget realistisk så. Nvm me
dreng3 at 2024-03-19 12:11:35+00:00 ID:
kvkfryi
Klassedeling sker typisk ved 28 elever, så det passer nogenlunde med mellem 3-5%.
Astroels (OP) at 2024-03-19 11:55:43+00:00 ID:
kvkdvtl
Hos altinget er følgende skrevet i forhold til prøverne:
Edit: https://www.altinget.dk/artikel/overblik-her-er-de-33-punkter-i-den-nye-aftale-om-folkeskolen
dreng3 at 2024-03-19 12:01:39+00:00 ID:
kvkel2j
Allerede det at gøre mundtlig engelsk til udtræk slår mig som vanvittigt, men så at fjerne et udtræk virker lige så vanvittigt. På nuværende tidspunkt er udtræk opdelt i to kategorier hvor der trækkes et fag fra hver, det sikre at eleverne bliver prøvet i både det naturfaglige og det humanistiske, det ville helt klart give mere mening helt at afskaffe udtræk (tvivlen om hvilket fag der bliver trukket stresser eleverne) men så i stedet beholde mundtlig engelsk. På den måde skal undervisere heller ikke rende rundt og overveje om de ender med at skulle føre til prøve i et udtræksfag.
Lanternestjerne at 2024-03-19 13:36:40+00:00 ID:
kvkre3w
Som engelsklærer forventer jeg så at man laver eksamen helt om. For når udtræksfag meldes ud, vil de ikke have særlig meget tid til at lever op til den nuværende form.
Men naturligvis skal kristendomskundskab som eksamen beholdes.
dreng3 at 2024-03-19 13:38:39+00:00 ID:
kvkrp61
Jeg mener da ikke vi hørte snak om at fjerne mulige udtræksfag? Jeg mener personligt at kristendomskundskab kan være et meget givende fag, omend målene for faget nok burde justeres en kende.
Lanternestjerne at 2024-03-19 13:51:50+00:00 ID:
kvktqz4
Næ, men hvis man ved hvad den mundtlige engelsk eksamen inkluderer, så ved man også at det vil blive markant stramt hvis de nuværende krav skal opfyldes efter udtræksdato.
Kristendomskundskabseksanen er irrelevant.
Hvad er det præcis den giver, som har ændret samfundet i forhold til for 25 år siden?
Iøvrigt er det et fag man kan fritages fra.
dreng3 at 2024-03-19 13:55:48+00:00 ID:
kvkudch
Jeg ville netop mene at ting som etik og livsfilosofi bliver mere relevant i det moderne samfund og at der er nye områder der skal udforskes med den uundgåelige digitalisering og udviklingen af AI, dele af kristendomskundskab giver netop fundament for at forstå sådanne koncepter.
Desuden er der en meget solid sammenhæng mellem kristendomskundskab, historie og samfundsfag, nok til at jeg mener at man burde lave et samlet fag der indeholder de tre andre.
Og ja, prøven i engelsk er større, det siger jeg som en der underviser i begge fag, men nu får en engelsklærer jo faktisk også tre gange så mange timer om ugen, hvilket også gerne skulle udløse tre gange så meget forberedelse.
Lanternestjerne at 2024-03-19 14:18:06+00:00 ID:
kvkxybc
Der kan jeg så som ateist sige at det behøver man ikke kristendomskundskab som fundament for at forstå.
Vi har jo faktisk klaret og glimrende uden førhen og kristendomskundskab er ikke et krav til videregående uddannelser og der bør vel dryppe på degnen så at sige.
Forberedelse der gives er aldrig nok.
dreng3 at 2024-03-19 14:23:12+00:00 ID:
kvkyspg
Helt sikkert, men det er nu engang under faget kristendomskundskab at vi finder målene for etik og livsforståelse. Selv uden de elementer er en god kulturel forståelse, både for ens egen men også for andres, pænt relevant i et multikulturelt samfund.
At faget ikke skal være forkyndende diger jo sig selv, men det er jo så heller ikke en del af faget formål.
Og ja, forberedelse er ikke nok, men vi skal da ikke nedgøre vores kollegaer eller faglige entusiasme bare fordi vi selv har det hårdere end dem, se bare på hvor meget formalia der er i forbindelse med dansk opgivelser i forhold til engelsk, eller hvor besværligt det er for de kollegaer der skal føre op i FFF. Lærerne må være solidariske med hinanden, for vi kan ikke regne med at andre er det, hverken forældre eller politikere.
Lanternestjerne at 2024-03-19 13:24:21+00:00 ID:
kvkpjum
Projektopgaven ønskes fjernet i forslaget udover de 2 eksamener mindre.
Juniormesterlæren vil betyde specialspor på skolerne for de skal ikke følge en almen klasse. De elever vil du så sige farvel til mellem 7. og 8. Klasse Imo så vil det smadre eud området, der vil skulle optage elever uden naturfag og fremmedsprog udvikling siden 7. Klasse