this post was submitted on 19 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
zerokarse at 2024-03-19 13:12:21+00:00 ID:
kvkntld
Nej.
"I 1992 modtog Danmark 321 palæstinensiske flygtninge. I 2019 var 64% af dem dømt for kriminalitet. 34% af deres børn var også dømt for kriminalitet."
Det er de mest forfærdelige mennesker at få ind i et land ud af alle. Derfor der også bliver lukket lokalt i alle retninger. De må gerne få hjælp, men så bliver det på flydende hospitaler ud for kysten og så retur igen.
tmtyl_101 at 2024-03-19 13:25:39+00:00 ID:
kvkpqry
Nice, du citerer et tweet uden kildeangivelse fra Anders Vistisen...
Kilden er det her svar til Folketinget. Når vi taler om at 64% er "dømt for kriminalitet" er det måske værd lige at nævne, at en fartbøde også tæller med i de 64%
Til sammenligning er 44% af danskerne fra årgang 1972 (som altså var 20 år i 1992) også "dømt for kriminalitet".
Jeg siger ikke, at der ikke er problemer med asylansøgere fra Palæstina eller deres efterkommere. De er helt klart overrepræsenteret i kriminalitetsstatistikken. Men please - lad være med bare at poste et Anders Vistisen-tweet og tænk "haha, owned".
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/uui/spm/127/svar/1449662/1829337/index.htm
zerokarse at 2024-03-19 13:43:42+00:00 ID:
kvksh54
Er der noget forkert i tallene eller er det bare #whataboutism igen?
Important_Ant_Rant at 2024-03-19 21:17:56+00:00 ID:
kvn0a88
Jeg synes da hans kommentar giver god mening. Da jeg så det tænkte jeg at det danske tal var under 10%, fordi jeg ikke tænkte fartbøder mm. hørte under dette, så det er da rart at sætte det i perspektiv.
tmtyl_101 at 2024-03-19 14:18:18+00:00 ID:
kvkxzgy
Du vælger en definition af kriminalitet, som placerer halvdelen af den danske befolkning i kategorien "dømt for kriminalitet". Så er det altså ikke whataboutism at påpege, at det er et dårligt grundlag for en meningsfyldt diskussion.
zerokarse at 2024-03-19 14:24:46+00:00 ID:
kvkz1xv
Nej det gør jeg ikke og det ved du udemærket godt.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/nye-tal-indvandrere-og-efterkommere-fylder-i-statistikken
Det handler slet og ret om indeks, normalen er omkring 100, hvor ikke-vestlige efterkommere er på indeks 237(!)
Nej tak, de kan blive behandlet lokalt, så slipper vi både for øget kriminalitet og udgifter til forsørgelse for dem + deres efterkommere.
thebobrup at 2024-03-19 16:04:19+00:00 ID:
kvlg6jw
42% er sidst jeg tjekkede ikke halvdelen. Vi er stadig tættere på 60% af befolkningen som ikke havde begået kriminalitet i den årgang end 50%.
mshanne at 2024-03-19 13:45:09+00:00 ID:
kvkspcv
Der er pæn forskel på 44 og 64. Hvilken årgang taler Vistisen om?
zerokarse at 2024-03-19 13:48:59+00:00 ID:
kvktayy
https://da.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%A6stinenserloven der er nogle fine arkiver nede i kildeangivelsen som folk netop har rapporteret til webarchive, så du skal nok lige give dem nogle dage før de er på igen.
mshanne at 2024-03-19 13:49:34+00:00 ID:
kvkteb2
Så du ved det ikke? Men sammenligner alligevel?
zerokarse at 2024-03-19 13:56:19+00:00 ID:
kvkug9j
Udlændinge- og Integrationsministeriet har delt nogle fine stats over hele fadæsen fra 1992 og op gennem årene. Desværre fremgår de primært via Webarchive og der bliver de rapporteret af brugere herfra, må lige lede efter alternative kilder der ikke kan gemmes af vejen.
zerokarse at 2024-03-19 14:00:37+00:00 ID:
kvkv4rt
Desværre fra en lortekilde, men screenshots er gode nok:
321 af de palæstinensere, som fik ophold via en særlov i 1992, har været på kant med loven, og langt over halvdelen er på offentlig forsørgelse: https://ditoverblik.dk/frontend/uploads/2020/09/Saerlov-1993-voksne-1.jpg
BEMÆRK: Bøder på under 1.500 kr. indgår ikke som straf, hvorfor der er tale om større forseelser.
Mange på førtidspension:
https://ditoverblik.dk/frontend/uploads/2020/09/Saerlov-1993-voksne-2.jpg
Det er jo helt absurd at næsten 200 af de 321 er på offentlige ydelser.
Efterkommerne:
https://ditoverblik.dk/frontend/uploads/2020/09/Saerlov-1993-children-1.jpg
Og det samme med bødestørrelsen, under 1.500 kr. tæller ikke med.
tmtyl_101 at 2024-03-19 14:11:26+00:00 ID:
kvkwuyl
Den gruppe, som Vistisen omtaler, er mig bekendt ikke fra én årgang. Jeg tog bare udgangspunkt i en årgang af etniske danskere, som var 20 år på det tidspunkt, de 321 palestinænsere fik asyl.
mshanne at 2024-03-19 14:12:12+00:00 ID:
kvkwzj4
Det år var næppe det år, de foretog deres kriminalitet.
tmtyl_101 at 2024-03-19 14:48:49+00:00 ID:
kvl32tk
Nej. Statistikken er kummulerende, altså ser på én årgang, på tværs af årgange.
mshanne at 2024-03-19 14:52:07+00:00 ID:
kvl3myo
Det fatter jeg vist ikke. Du mener at alle født i fx 1972 har kriminalitet på 64 procent? Ud af 321 mennesker, som vel er født i andre år også? Eller?
tmtyl_101 at 2024-03-19 14:58:11+00:00 ID:
kvl4oc1
Nej. Jeg siger, at af alle etniske danskere født i 1972 har 44% på et tidspunkt i deres liv fået en eller anden 'dom' når man også inkluderer fx fartbøder.
Og så siger jeg, at tallet 64%, som er for de 321 palestinænsere, også inkluderer f.eks. fartbøder.
(men jeg er ikke bange for at indrømme, at når man fraregner den type 'småting' og ser på mere alvorlig kriminalitet, så er de 321 palestinænsere, som fik asyl i 1992, langt overrepræsenteret ift. etniske danskere)
mshanne at 2024-03-19 14:59:27+00:00 ID:
kvl4vzc
Ok. Så er vi enige. Men så virker det sgu også lidt søgt med fartbøderne.
tmtyl_101 at 2024-03-19 15:05:55+00:00 ID:
kvl5zgb
Det er mega-søgt. Det mest skøre er, at eksemplet med de 321 palestinænsere er ret godt i sig selv. Mere end 10% af dem har fået en fængselsdom, f.eks, hvilket er åndssvagt højt sammenlignet med etniske danskere.
Men "64% har fået en dom" lyder bare så sensationalistisk, at man hellere vil bruge et misvisende tal - og det gør mig træt.
jefutte at 2024-03-20 07:15:01+00:00 ID:
kvp8pp8
Nu er jeg nysgerrig - hvordan ser det ud for andre årgange af danskere?
beartigerhawk8383 at 2024-03-19 15:29:38+00:00 ID:
kvla28t
Man burde aldrig bruge statistik om mennesker på dem måde, medmindre man troller. Hvis 34% af børnene er kriminelle betyder det vel også, at flertallet ikke er. Og selv hvis 99.9% var kriminelle er det på ingen måde fair at skære den 0.1 % der ikke er kriminel over samme kam. Igen medmindre man troller.
zerokarse at 2024-03-19 15:45:35+00:00 ID:
kvlcunp
Det kan jeg da love dig for man skal, der er absolut ingen grund til de skal være 3 gange mere kriminelle end alle andre mennesker. Det er et valg de træffer i manglende respekt overfor landet og dets indbyggere, jeg vil da skide dem et stykke hvis så 51 ud af 49 ikke var kriminelle, det handler om at de er langt mere kriminelle end alle andre folkefærd og samtidig er de en gigantisk udgift for landet. Uanset hvordan du vender og drejer det.
beartigerhawk8383 at 2024-03-19 15:47:40+00:00 ID:
kvld7wq
Lol. Du vil simpelthen skære folk over samme kam fordi de er født inden for samme landegrænser. Skal vi så også antage, at alle der hedder Peter dræber journalister i ubåde eller deres koner? Du møder selvfølgelig hvert individ individuelt. Det er deres ret som mennesker. Det er ikke til diskussion.
Edit: Fint du blokerer mig, men det ændrer ikke på, at dit indlæg er racistisk, og du burde stoppe med den slags.
Ifølge ordborgen er det racistisk at tillægge grupper af mennesker fælles negative egenskaber på baggrund af deres ophav.
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=racisme
Racisme: “diskrimination eller fjendtlig holdning over for grupper af mennesker pga. deres etniske baggrund og fremmedartede udseende, kultur m.m. SPROGBRUG kendt fra ca. 1965”
zerokarse at 2024-03-19 15:49:34+00:00 ID:
kvldjze
Ja det vil jeg, deres mange landsmænd har siden 1992 vist os at lige præcis de her mennesker skal hjælpes lokalt. Lad nu være med at være så svensk-naiv.
Og så kan du jo passende give et svar på hvorfor ingen af deres nabolande har hjulpet dem, men i stedet bygget mure og afskærmet dem fra at søge ly.