this post was submitted on 19 Mar 2024
1 points (100.0% liked)

/r/Denmark

153 readers
1 users here now

GÅ TIL FEDDIT.DK

Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.

founded 2 years ago
MODERATORS
 
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/kaspar42 at 2024-03-19 12:59:40+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

tmtyl_101 at 2024-03-19 13:25:39+00:00 ID: kvkpqry


Nice, du citerer et tweet uden kildeangivelse fra Anders Vistisen...

Kilden er det her svar til Folketinget. Når vi taler om at 64% er "dømt for kriminalitet" er det måske værd lige at nævne, at en fartbøde også tæller med i de 64%

Til sammenligning er 44% af danskerne fra årgang 1972 (som altså var 20 år i 1992) også "dømt for kriminalitet".

Jeg siger ikke, at der ikke er problemer med asylansøgere fra Palæstina eller deres efterkommere. De er helt klart overrepræsenteret i kriminalitetsstatistikken. Men please - lad være med bare at poste et Anders Vistisen-tweet og tænk "haha, owned".

https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/uui/spm/127/svar/1449662/1829337/index.htm

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

zerokarse at 2024-03-19 13:43:42+00:00 ID: kvksh54


Er der noget forkert i tallene eller er det bare #whataboutism igen?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Important_Ant_Rant at 2024-03-19 21:17:56+00:00 ID: kvn0a88


Jeg synes da hans kommentar giver god mening. Da jeg så det tænkte jeg at det danske tal var under 10%, fordi jeg ikke tænkte fartbøder mm. hørte under dette, så det er da rart at sætte det i perspektiv.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

tmtyl_101 at 2024-03-19 14:18:18+00:00 ID: kvkxzgy


Du vælger en definition af kriminalitet, som placerer halvdelen af den danske befolkning i kategorien "dømt for kriminalitet". Så er det altså ikke whataboutism at påpege, at det er et dårligt grundlag for en meningsfyldt diskussion.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

zerokarse at 2024-03-19 14:24:46+00:00 ID: kvkz1xv


Nej det gør jeg ikke og det ved du udemærket godt.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/nye-tal-indvandrere-og-efterkommere-fylder-i-statistikken

Det handler slet og ret om indeks, normalen er omkring 100, hvor ikke-vestlige efterkommere er på indeks 237(!)

Nej tak, de kan blive behandlet lokalt, så slipper vi både for øget kriminalitet og udgifter til forsørgelse for dem + deres efterkommere.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

thebobrup at 2024-03-19 16:04:19+00:00 ID: kvlg6jw


42% er sidst jeg tjekkede ikke halvdelen. Vi er stadig tættere på 60% af befolkningen som ikke havde begået kriminalitet i den årgang end 50%.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

mshanne at 2024-03-19 13:45:09+00:00 ID: kvkspcv


Der er pæn forskel på 44 og 64. Hvilken årgang taler Vistisen om?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

zerokarse at 2024-03-19 13:48:59+00:00 ID: kvktayy


https://da.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%A6stinenserloven der er nogle fine arkiver nede i kildeangivelsen som folk netop har rapporteret til webarchive, så du skal nok lige give dem nogle dage før de er på igen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mshanne at 2024-03-19 13:49:34+00:00 ID: kvkteb2


Så du ved det ikke? Men sammenligner alligevel?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

zerokarse at 2024-03-19 13:56:19+00:00 ID: kvkug9j


Udlændinge- og Integrationsministeriet har delt nogle fine stats over hele fadæsen fra 1992 og op gennem årene. Desværre fremgår de primært via Webarchive og der bliver de rapporteret af brugere herfra, må lige lede efter alternative kilder der ikke kan gemmes af vejen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

zerokarse at 2024-03-19 14:00:37+00:00 ID: kvkv4rt


Desværre fra en lortekilde, men screenshots er gode nok:

321 af de palæstinensere, som fik ophold via en særlov i 1992, har været på kant med loven, og langt over halvdelen er på offentlig forsørgelse: https://ditoverblik.dk/frontend/uploads/2020/09/Saerlov-1993-voksne-1.jpg

BEMÆRK: Bøder på under 1.500 kr. indgår ikke som straf, hvorfor der er tale om større forseelser.

Mange på førtidspension:

https://ditoverblik.dk/frontend/uploads/2020/09/Saerlov-1993-voksne-2.jpg

Det er jo helt absurd at næsten 200 af de 321 er på offentlige ydelser.

Efterkommerne:

https://ditoverblik.dk/frontend/uploads/2020/09/Saerlov-1993-children-1.jpg

Og det samme med bødestørrelsen, under 1.500 kr. tæller ikke med.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

tmtyl_101 at 2024-03-19 14:11:26+00:00 ID: kvkwuyl


Den gruppe, som Vistisen omtaler, er mig bekendt ikke fra én årgang. Jeg tog bare udgangspunkt i en årgang af etniske danskere, som var 20 år på det tidspunkt, de 321 palestinænsere fik asyl.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mshanne at 2024-03-19 14:12:12+00:00 ID: kvkwzj4


Det år var næppe det år, de foretog deres kriminalitet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

tmtyl_101 at 2024-03-19 14:48:49+00:00 ID: kvl32tk


Nej. Statistikken er kummulerende, altså ser på én årgang, på tværs af årgange.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mshanne at 2024-03-19 14:52:07+00:00 ID: kvl3myo


Det fatter jeg vist ikke. Du mener at alle født i fx 1972 har kriminalitet på 64 procent? Ud af 321 mennesker, som vel er født i andre år også? Eller?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

tmtyl_101 at 2024-03-19 14:58:11+00:00 ID: kvl4oc1


Nej. Jeg siger, at af alle etniske danskere født i 1972 har 44% på et tidspunkt i deres liv fået en eller anden 'dom' når man også inkluderer fx fartbøder.

Og så siger jeg, at tallet 64%, som er for de 321 palestinænsere, også inkluderer f.eks. fartbøder.

(men jeg er ikke bange for at indrømme, at når man fraregner den type 'småting' og ser på mere alvorlig kriminalitet, så er de 321 palestinænsere, som fik asyl i 1992, langt overrepræsenteret ift. etniske danskere)

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

mshanne at 2024-03-19 14:59:27+00:00 ID: kvl4vzc


Ok. Så er vi enige. Men så virker det sgu også lidt søgt med fartbøderne.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

tmtyl_101 at 2024-03-19 15:05:55+00:00 ID: kvl5zgb


Det er mega-søgt. Det mest skøre er, at eksemplet med de 321 palestinænsere er ret godt i sig selv. Mere end 10% af dem har fået en fængselsdom, f.eks, hvilket er åndssvagt højt sammenlignet med etniske danskere.

Men "64% har fået en dom" lyder bare så sensationalistisk, at man hellere vil bruge et misvisende tal - og det gør mig træt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

jefutte at 2024-03-20 07:15:01+00:00 ID: kvp8pp8


Nu er jeg nysgerrig - hvordan ser det ud for andre årgange af danskere?