this post was submitted on 20 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
mshanne at 2024-03-20 13:00:43+00:00 ID:
kvq5juc
LA går ikke ind for værnepligt til mænd og kvinder.
pristineanvil at 2024-03-20 13:28:08+00:00 ID:
kvq9lei
LA er imod værnepligt. De mener vi skal have et 100% professionelt forsvar.
Orkan66 at 2024-03-20 13:38:25+00:00 ID:
kvqb640
Så deres proselytter kan slippe for at yde til samfundet.
Shot-Pie4999 at 2024-03-20 14:19:29+00:00 ID:
kvqhu5c
Hvorfor er det lig at man ikke yder til samfundet? Hvis vi får en kun frivilligt baseret værnepligt, øger vi kvaliteten , samt ikke tvinger nogen til noget de ikke har lyst til. Det er ikke den eneste måde at bidrage til samfundet og det er jo ikke ligefrem billigt (eller fornuftigt) at føre en socialdemokratisk politik. Mon ikke det ville være bedre at lade folk bestemme selv, og samtidig udnytte at folk er gode til forskellige ting.
jacobhamselv at 2024-03-20 14:28:13+00:00 ID:
kvqjc3m
Grundloven §81
h4nzir at 2024-03-20 14:27:12+00:00 ID:
kvqj5t4
Jeg tror problemet kan være, at ved et 100% professionelt forsvar, der vil de rige sidde derhjemme og have det trygt og godt.
Imens de mennesker med færre midler vil se sig nødsaget til at komme i militæret(med de risikofaktorer der følger med: død, handicap ptsd osv), for at få penge til at leve for/uddanne sig osv., selvom de hellere ville biddrage til samfundet på anden vis.
Orkan66 at 2024-03-20 14:40:12+00:00 ID:
kvqlem3
Du rammer hovedet på sømmet.
AntsAndThoreau at 2024-03-20 16:05:11+00:00 ID:
kvr0lbm
Den problematik eksisterer jo allerede, omend det nærmest ikke er et problem. Hvis du arbejder inden for forsvaret i en årrække, så kan du få løn under uddannelse.
Men:
Uddannelse er gratis i Danmark.
Man kan få SU i nogle år.
Man kan tage SU-lån.
Man kan arbejde ved siden af studiet.
Danmark har i forvejen en rimelig høj social mobilitet, og jeg har svært ved at se, hvordan afskaffelse af værnepligten ville ødelægge velfærdsstaten.
Ydermere, så er det et faktum, at størstedelen af den politiske magt i Danmark ikke tilhører de unge, men det ældre segment (lad os sige folk der er 25 år eller ældre) af befolkningen. Er det mere forsvarligt, at største delen af Danmark kan sidde derhjemme og have det trygt og godt, imens de bestemmer om hvorvidt unge mennesker skal blive udsat for de risici som du nævner? Unge mennesker, som ikke gør det grundet nød, men direkte grundet tvang? Jeg har meget svært ved at se hvordan det er mere etisk.
Orkan66 at 2024-03-20 14:35:16+00:00 ID:
kvqkjvx
Hvordan tror du at det svenske forsvar før i tiden i tilfælde af krig kunne mobilisere 800000 uddannede soldater? Hvordan kan det mon være at Finland i dag har 280000 soldater og 900000 i reserve? Med værnepligt og repetitionstjeneste. Der er ret og der er pligt. Selvfedme som i Saxo Bank-partiet er kvalmt.
frdrk at 2024-03-20 16:16:45+00:00 ID:
kvr2phc
Historieløs ønsketænkning :)
frdrk at 2024-03-20 16:15:01+00:00 ID:
kvr2dwt
Den nederen sandhed, du ikke tager højde for er, hvad gør du når du ikke har frivillige nok? At tvinge folk til at gøre noget de ikke har lyst til, er ærligt talt størstedelen af dit voksenliv. Det er et menneskeligt vilkår at gøre ting du ikke har lyst til. Ellers gik vi jo for fanden til grunde. Værnepligten, i den form den har nu, og i den form den havde dengang vi ikke havde størstedelen som frivillige er by and large bare en sikkerhedspolitisk investering i befolkningen, der så også bruges som rekrutteringsværktøj. Med ren frivillighed følger jo også en massiv investering i reklamer og kampagner for at sikre at man får nok folk, og en kæmpe ekstraudgift til lønstigninger når det viser sig der IKKE er nok. Så i forhold til idealet om en minimalstat, hvis man følger LA's generelle idealisme, er det med al sandsynlighed ikke en billigere løsning (se udgifterne til fuldtidsprofesionelle brandvæsner kontra frivillige/deltidsberedskaber). Så de offentlige udgifter stiger når man tænker tanken til ende.
Og til det personlige frihedsideals argument - er det ærligt talt så forfærdeligt at introducere borgere til begrebet samfundspligt i en ung alder?
CouldYouBeMoreABot at 2024-03-20 13:47:51+00:00 ID:
kvqcni4
Ved det LA foreslår, så kan alle slippe for at yde til samfundet. Det er efter egen lyst og vilje.
Og det er kun en god ting, at man ikke tvinger andre til at skulle yde.
GoldenBoobs at 2024-03-20 15:17:27+00:00 ID:
kvqrxbv
Hmm spørg lige folk på sygedagpenge og lign., hvorvidt LA's politisk tvinger dem til at yde. Man skal være ret begravet i den teoretiske del af principprogrammerne og blind for den reelle politik, hvis det argument du fører skal holde.
Orkan66 at 2024-03-20 13:51:52+00:00 ID:
kvqdav5
Se, det er jeg ikke enig i. Det er heller ikke frivilligt at betale skat.
Hans_H84 at 2024-03-20 16:06:14+00:00 ID:
kvr0s7v
Jo, det er da helt frivilligt om du vil tjene alle dine penge sort? Der kan så bare ske at være nogle konsekvenser ved det på et tidspunkt.
pristineanvil at 2024-03-20 14:07:18+00:00 ID:
kvqft1j
Det er opskriften på et dysfunktionelt samfund. Du kan ikke være en del af noget og så ikke yde dit. Det er en virkelig mærkelig holdning et et fællesskab.
WolfeTones123 at 2024-03-20 15:01:08+00:00 ID:
kvqp251
Er samfund uden værnepligt dysfunktionelle?
Smiling_Wolf at 2024-03-20 15:31:44+00:00 ID:
kvquhpt
Værnepligt er ikke den eneste form for at "yde" til samfundet.
WolfeTones123 at 2024-03-20 15:33:27+00:00 ID:
kvqusrh
Nej, men det er vel dét, vi snakker om her.
CptHair at 2024-03-20 15:40:47+00:00 ID:
kvqw4en
Det virker det ikke til.
pristineanvil at 2024-03-20 15:43:19+00:00 ID:
kvqwkys
Nej. Hvis du læser hvad han skriver så skriver han samfundet. Så jeg skriver om at det er et dysfunktionelt samfund hvor alle ikke yder til fællesskabet.
WolfeTones123 at 2024-03-20 15:47:28+00:00 ID:
kvqxc2y
Åbenlyst med udgangspunkt i, hvad LA foreslår, som altså drejer sig om værnepligten.
pristineanvil at 2024-03-20 15:50:23+00:00 ID:
kvqxvjz
Det er kun afsenderen der ved hvad de har skrevet. Både du og jeg tolker hvad de mener. -Og forstår det helt klart forskelligt.
NiuxeR at 2024-03-20 17:34:23+00:00 ID:
kvrh4sg
Gu er det da ej. Så jeg skal forså at sådan én som mig, der ikke vil i forsvaret, men taget uddannelse, og betaler til samfundet, donere, og generelt forsøger at være all around et ordenligt menneske. Vi vil ikke yde vores?
Der er nogle autoritære liderbukser på denne sub, må man forstå efter disse tråde.
GIGAR at 2024-03-20 13:41:14+00:00 ID:
kvqblq5
Ja, det er ikke mange finansfolk man ser på frontlinjen
37yearoldmanbaby at 2024-03-20 13:39:51+00:00 ID:
kvqbe3j
Men vil dog kun betale dem en lærlingeløn
Peter34cph at 2024-03-20 16:51:36+00:00 ID:
kvr96hi
Det at være soldat er jo lystbetonet. Et kald. Folk skal ikke gøre det for pengenes skyld.
Kanox89 at 2024-03-20 16:22:57+00:00 ID:
kvr3usw
Nu er værnepligt jo også bare militærets svar på en praktikplads
fjender at 2024-03-20 13:57:34+00:00 ID:
kvqe871
Og så er der vel også noget med at staten ikke bør tvinge borgere imod deres vilje.
LoopeeDK at 2024-03-20 14:16:18+00:00 ID:
kvqhaso
Du kan altid nægte
KroonRacing at 2024-03-20 15:19:14+00:00 ID:
kvqs8s6
LA går ind for den model, som vi i praksis har i dag. Dvs. ingen tvinges til at være i militæret. Alle er frivillige.
På den ene side har vi et militær, som består af personer, som har lyst til at være i militæret.
På den anden side har vi et militær, hvor en del af de værnepligtige er personer som absolut ikke har lyst til at være i militæret, men som var uheldige i den årlige lodtrækning.
Jeg ved godt hvilket militær jeg helst vil forsvares af. Og hvilket militær, jeg selv gerne vil være en del af.
pristineanvil at 2024-03-20 15:48:51+00:00 ID:
kvqxldw
Nej. De vil gerne afskaffe den. https://www.liberalalliance.dk/politik/forsvarspolitik/afskaf-vaernepligten/
De vil gerne have et professionelt forsvar. Det er der mange problematikker ved. Fx er værnepligten mere end bare forsvar, det øger samhørigheden og gør samfundet mere homogent.
vukster83 at 2024-03-20 15:56:30+00:00 ID:
kvqyzw9
Deres hensigter < det politisk mulige.
LA ønsker at være med i forsvars forligene, og dette indebærer en vis accept af værnepligten.
Den model der kører nu, hvor der indkaldes til 4 måneder, er de jure tvang, men de facto frivillig.
En model hvor der lægges op til 11 måneders værnepligt for begge køn, vil medføre at der er flere der vil skulle forrette tjeneste uden at være frivillige.
Det er LA imod.
DDs politik er nok præcist fanget af plakaten
Astroels at 2024-03-20 16:30:36+00:00 ID:
kvr59iq
De har indgået en aftale, hvor det sort på hvidt står at man vil forlænge perioden og antallet, velvidende at det kan mindske frivillighedsgraden.
De skal ikke slippe afsted med at ville fremføre en holdning om ingen værnepligt, når de med åbne øjne har indgået en aftale om mere værnepligt.
Sugriva84 at 2024-03-20 15:49:33+00:00 ID:
kvqxpzp
LA vil ikke have kvindelig værnepligt fordi mænd kan kaste håndgranater længere end kvinder og derfor er bedre soldater
mshanne at 2024-03-20 15:52:09+00:00 ID:
kvqy7av
Ævl. Vrøvl.
Astroels at 2024-03-20 16:31:38+00:00 ID:
kvr5g93
Vanopslaghs argument er at vi ikke ville sende kvinder i krig og at der er fysiologiske forskelle på mænd og kvinder.
mshanne at 2024-03-20 16:40:29+00:00 ID:
kvr73d5
Det finder jeg ikke, jeg finder kun modstand mod værnepligt begge køn.
“Ved at afskaffe værnepligten vil vi også forbedre ligestillingen i Danmark, da værnepligten er udtryk for en forældet og stereotyp opdeling af mænd og kvinder, som undergraver ligestillingen.”
https://www.liberalalliance.dk/politik/forsvarspolitik/afskaf-vaernepligten/
Sugriva84 at 2024-03-20 16:31:26+00:00 ID:
kvr5eyk
https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-orientering/p1-orientering-2024/p1-orientering-11802410121
mshanne at 2024-03-20 16:37:44+00:00 ID:
kvr6l2j
Nej, jeg bruger ikke en time på noget, hvor du laver et super dovent svar.
Sugriva84 at 2024-03-20 17:39:27+00:00 ID:
kvri2gf
Det er fair nok. Du kan gå ned på siden og starte det indslag direkte. Det hedder "LA: Mænd skal hellere sendes i krig end kvinder" og starter 23.19. Jeg har desværre ikke kunne finde nogle skriftlige kilder på det men Carsten Bach har efter sigende et opslag på Twitter også.