this post was submitted on 20 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Level_Tea at 2024-03-20 18:39:45+00:00 ID:
kvrsx99
Jamen jamen renten var høj i 80erne…. Og man fløj ikke på ferie
Ja far, men 1 det var inflation og rentefradrag også. Og 2 hvordan er det nu med 2 pct af et lån på 4mio ift 18pct af 300 når du også husker afdraget ? Ok. Luk røven far og husk så låneliberaliseringen primo 90erne og 0erne som var en skattefri omfordeling til jer
Nogenlunde sådan går diskussionen
Pedalos at 2024-03-20 19:25:30+00:00 ID:
kvs1lx8
Danskere havde det ikke fedt i 80erne, Danmark var dybt forgældet og på røven. Vi har været et af de mest sparsommelig lande i Europa lige siden og er nu en af de bedst polstrede med verdens bedste kreditværdighed. Der var måske mere fart på i start 00erne men vi har det helt sikkert bedre end vi havde det i 80erne.
Affectionate_Act7962 at 2024-03-21 02:31:03+00:00 ID:
kvu0nae
Du definerer have det bedre hvordan?
Når man når en hvis alder er man pænt ligeglad med tøj og Wolt, så vil man have en bolig og et hjem at kalde sit eget. Det er blevet meget sværere.
NyarlathotepHastur at 2024-03-20 19:48:18+00:00 ID:
kvs5o6c
Du har overhovedet ikke styr på din økonomiske historie, knægt
Level_Tea at 2024-03-20 20:07:32+00:00 ID:
kvs94e9
Jo det har jeg. Hvad er faktuelt forkert i det jeg skriver?
Level_Tea at 2024-03-20 20:15:21+00:00 ID:
kvsaidd
Jeg udelader realkreditloven fra 1988, men jeg henviser til 90erne og her tænker jeg primært på 93 tror jeg det var som satte gang i spekulative låneomlægninger som ikke var muligt før. Derudover så 3001 tror jeg det var hvor belåningsgrader og lånetyper. Svært at pege på større ændringer i intern dansk økonomi
Wuhaa at 2024-03-20 19:22:02+00:00 ID:
kvs0zse
Ahhhhh... Skal vi nu ik lige?
Jeg er i start 30'erne, og med små børn, så jeg ønsker på alle måder en bedre fremtid i dette land.
Meeeeeen... Mine forældre havde det altså ikke let dengang. De betalte absurde renter på deres huslån, og fik det knap til at løbe rundt. De var og er ikke millionærer, og har blot penge til at have en okay pension, men så heller ikke mere.
Det er altså langt fra hele den generation, som lever godt på, at have købt et hus i København til småpenge, for så at sælge for millioner inden pensionen.
PlasticVirtual6206 at 2024-03-20 19:54:52+00:00 ID:
kvs6um7
Heller ikke mine. Min mor var arbejdsløs der meste af 1980’erne, og min far var flere år om at sælge hans lejlighed i en forstad nord for København til den store sum af 300.000 kr, fordi folk ikke havde råd. Det var også længe før priserne stak af i Lyngby-Taarbæk.
kawaiifie at 2024-03-21 01:19:02+00:00 ID:
kvtpsbw
Og hvis de havde 2024's vilkår ville de have haft det endnu mindre let, de ville slet ikke kunne have taget et huslån til at begynde med, og deres pension ville være langt mindre end okay.
Håber ikke jeg er irriterende. Kan ikke sige dig imod at de ikke havde det let. Men de havde dog nogen meget bedre præmisser, end vi har i dag.
istasan at 2024-03-20 19:15:52+00:00 ID:
kvrzwtp
Den gennemsnitlige dansker var vel markant fattigere for 30-40 år siden?
bergsoe at 2024-03-20 19:34:42+00:00 ID:
kvs38r0
Tror jeg faktisk ikke. Den gennemsnitlige dansker har ikke råd til at købe det den gennemsnitlige dansker købte i 1980. Der er så nogle andre ting vi kan købe pga teknologi og globalisering, men ideen om vi er blevet rigere de sidste 50 år, tror jeg ikke på.
type_reddit_type at 2024-03-20 21:02:21+00:00 ID:
kvsixrh
Nej, ældre og sundere og flere muligheder har intet med rigdom at gøre!
istasan at 2024-03-20 20:53:43+00:00 ID:
kvshdxj
Altså bortset fra boliger i storbyer er det svært at finde noget som danskerne har mindre råd til nu.
Udlandsferier, kød hver dag, ny bil, nyt tøj var altså ting mange kun fik i begrænset omfang for 50 år siden.
bergsoe at 2024-03-20 20:57:15+00:00 ID:
kvsi0s8
Måske men hvad med generale services og danskproduceret produkter. Der er jeg ikke overbevist om at vi er blevet rigere.
Affectionate_Act7962 at 2024-03-21 02:29:36+00:00 ID:
kvu0ftv
Den gang kunne man købe varer der var i god kvalitet.
En vaskemaskine der kunne holde 20 år. En bil man kunne fikse selv. En cykel der var uopslidelig og i øvrigt ikke blev stjålet fordi vi ikke havde så mange tyve fra Østeuropa osv.
Jeg er også tilbøjelig til at tilføje bedre film, bedre musik, der ikke var fuldt af woke amerikansk pjat.
Folk var tyndere, så bedre ud, sjovere at gå i byen. Man måtte ryge, drikke, fyre den af.
istasan at 2024-03-21 09:59:25+00:00 ID:
kvv7jjh
Mange af de ting du nævner har intet med rådighedsbeløb at gøre.
Jeg argumenter ikke for at unge er lidt mindre lykkelige fordi de mangler penge. Tværtimod.
harbfrand at 2024-03-20 20:45:38+00:00 ID:
kvsfxht
Hold nu op. Ikke bare den gennemsnitlige dansker, men alle, selv de fattigste, er markant rigere i dag end for 30-40-50 år siden.
Se figur 3 i den her publikation med inflationskorrigeret udvikling i indkomst efter skat: https://www.ae.dk/tema/2023-07-ti-aars-indkomstfremgang-er-ujaevnt-fordelt
PartyExperience3718 at 2024-03-20 19:39:46+00:00 ID:
kvs4567
Gennemsnittet er ikke en god beskrivelse af rigdom/fattigdom, når diskussionen går på en skævvridning mellem generationer.
istasan at 2024-03-20 20:24:19+00:00 ID:
kvsc42g
En 20 årig i 1985 havde markant færre penge til forbrug og de fik også markant færre ting i barndommen. Ja, det er gennemsnit. Men det er gennemsnit af mennesker. Det er da absolut relevant.
type_reddit_type at 2024-03-20 21:03:19+00:00 ID:
kvsj3uc
Præcis - og hvor mange pizzaer (eller måske snarere kinamad) spiste en 25 årig pr måned i 1985? osv osv
Drooling_Zombie at 2024-03-21 07:42:47+00:00 ID:
kvuwpiy
Ikke det klogeste eksemple, men så et meme for nogle uger side, med løn/omk i 1911 hvor løn,hvad hus koste, benzin etc. Regnde ud af en person ville har råd til at gå i bio 6778 gnage om året hvis han ville - Jeg ville i 2024 ikke har råd til det
type_reddit_type at 2024-03-21 08:54:55+00:00 ID:
kvv2a6v
Tror du en person i 1911 havde råd til at gå ud 6778 gange om året? Kom meget gerne med dit regnestykke her
Drooling_Zombie at 2024-03-21 08:58:18+00:00 ID:
kvv2jk3
Nu var det som meme billede vil jeg sige, så tænker ikke vi skal ringe til national banken og sige vi skal lave regnemodelerne om - Men hukser det som årlig gem.snit løn var omkring 1700usd og en billet koster 25cent -> 1700/0,25 = 7000+-
type_reddit_type at 2024-03-21 09:19:10+00:00 ID:
kvv471s
Hvis du slår 1912 op har us en gennemsnitsindtægt på 750$ - kan ikke finde nogle højere. Mere interessant er vel også danske forhold nu vi taler om Dk?
Drooling_Zombie at 2024-03-21 10:59:21+00:00 ID:
kvvd58g
hi
fandt billede - https://www.reddit.com/r/pics/comments/91gdqn/cost_of_living_in_1938/ og det er for 1938 - om priserne er rigtig eller ej har jeg ikke brugt mere end 1 min på at kontroller.
Itsamesolairo at 2024-03-20 20:29:45+00:00 ID:
kvsd32r
Korrekt, den købekraftskorrigerede medianindkomst er steget med 25% siden 1990.
Formue er et andet spørgsmål, og her er problemet primært drevet af at man fra politisk side har været hjernedød nok til at lade boliger blive attraktive investeringsobjekter, og har ført en deraf afledt hjernedød boligpolitik mange steder i landet.
istasan at 2024-03-20 20:57:26+00:00 ID:
kvsi1zs
Enig. Men det er noget en fejlkalkule at tro, at de mennesker der nu er rige pga en villa i Hvidovre eller Aabyhøj også havde mange penge, da de var nygifte eller havde en opvækst med tilnærmelsesvis de materiale goder, børn og unge i dag har.
Den misforståelse trives en del i denne tråd.
Ikke at jeg tror det har meget med lykke at gøre. Så på den vis er hele denne tråd på vildspor.
Affectionate_Act7962 at 2024-03-21 02:26:29+00:00 ID:
kvtzzeo
Der er forskel på at have relativ høj evne til forbrug og så at have en relativ evne til at købe fast ejendom.
Der er sket en meget stor forskydning mellem de to.
Erdudk at 2024-03-20 19:17:12+00:00 ID:
kvs05ae
Samt fradraget på 70+% modsat vores på 25% :)