this post was submitted on 21 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
TonyGaze at 2024-03-21 19:07:46+00:00 ID:
kvxk3z4
Okay? Jamen, det er jo det jeg gør som kommunist. Jeg stiller mig ikke tilfreds med de nuværende omstændigheder, og mit kampråb er: Vogliamo Tutto!
Fedt! Træls at kapitalistiske ejerskabsformer, sociale forhold, systemets stumme og larmende tvang, osv. osv. forhindrer mig i det, ud fra alverdens begrænsninger! Jeg er helt enig, og det er den marxistisk psykolog Erich Fromm forresten også. Han mente at det var menneskets opgave at give fødsel til sig selv, at blive alt det, det potentielt er.
Joeh, altså, jo? Måske ikke bevidst, men materielle omstændigheder har gjort, at mennesket i lang, lang tid, levede i noget større balance med de planetære grænser og naturen, inden fossilkapitalismen slog igennem. Den måde moderne, kapitalistisk, industri og landbrug (som i sig selv også er industri, for den sags skyld,) ødelægger naturen, i higen efter profit, er en sociohistorisk specificitet. Ikke en norm.
Den må du tage med de liberale. Det er dem der prædiker for flade hierarkier. Marx og Engels kaldte, respektivt, lighed, "blot ordkunst" og "et ensidigt fransk koncept." Det, vi kommunister vil, er at ophæve og overkomme, de omstændigheder der trælbinder og udbytter os.
riskage at 2024-03-21 19:41:45+00:00 ID:
kvxqaqw
Jeg er lidt nysgerrig på dit postulat om at landbrugsproduktion skulle være mindre ødelæggende for miljøet under kommunismen. Er du bekendt med Aralsøen?
En af de største søer i verden, i dag væk, grundet deres planøkonomiske landbrugsproduktion.
Jeg er særligt interesseret i hvorfor du mener at et planøkonomisk eller cooperativt styret landbrug skulle skåne miljøet? Om noget har befolkningen og arbejderne endnu større incitament til at ødelægge miljøet da de selv lukrerer på deres medejerskab.
TonyGaze at 2024-03-21 19:48:21+00:00 ID:
kvxrhzd
Joeh, men nu er vi tilbage i den distinktion som /u/wolfetones123 startede med at problematisere. Taler vi om "kommunisme" som en form for postkapitalistisk samfund, eller taler vi "kommunisme" som en stat styret af et kommunistisk parti?
Fordi jeg er da enig med dig i, at Sovjets landbrugspolitikker på mange områder var kritisable og katastrofale. Men det er der, som du selv siger senere, jo intet iboende kommunistisk i. En kommunist kan være uenig med en anden kommunist (og særligt på landbrugsområdet var der meget dissens i Sovjet, inden Stalins udrensninger.)
Som du selv siger, så er der heller intet der garanterer, at en planøkonomisk tilgang, eller et landbrugskooperativ skulle have iboende kvaliteter der gør dem bæredygtige. Det er selvfølgelig derfor, at sådanne tiltag også må udformes politisk.
Pointen er her, at hvis vi bevæger os væk fra profitmotivet, og imod en planlægning af landbrugsproduktionen, der ikke skal tage hensyn til profit, så kan vi bedre end nuværende, f.eks. skære ned på kødproduktionen (modsat den intensivering vi ser globalt,) vi kan omlægge til mere plantekost, mindre foderproduktion, osv., selvom det måske ville være mindre profitabelt. Altså, at bevæge sig væk fra kapitallogikker, vil gøre det mere muligt at indordne landbruget under bevidste menneskelige principper.
riskage at 2024-03-21 20:06:24+00:00 ID:
kvxusu4
Tak for forklaringen, jeg forstår nuancerne bedre nu.
Min kritik er nu primært at hvad der defineres som bæredygtigt er sårbar overfor hvad folket mener på ethvert givet tidspunkt, sandsynligvis noget der tilgodeser dem og skader miljøet.
TonyGaze at 2024-03-21 20:36:27+00:00 ID:
kvy0avz
Til det kan man så svare, at er det ikke bedre, at et kollektiv så er i stand til at træffe beslutnigerne, og holde hinanden ansvarlige, end én, hvis mål er, at tjene penge?