this post was submitted on 22 Mar 2024
1 points (100.0% liked)
/r/Denmark
153 readers
1 users here now
GÅ TIL FEDDIT.DK
Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
Embarrassed_Ad_1141 at 2024-03-22 08:21:41+00:00 ID:
kw0mu9p
Tror det mest skadelige min eks gjorde, var ikke at forelske sig i en anden, og vælge mig fra, men at hun aldrig kunne håndtere eller rumme, når jeg viste stærke negative følelser.
Vrede eller at græde snot gjorde hende utryg og så skulle jeg tage vare på vores begges følelser.
Og nej, indtil videre har det ikke givet hår på brystet, det har nærmere svitset dem jeg i forvejen havde af. Det er der ingen der bliver stærkere af.
McArine at 2024-03-22 08:36:00+00:00 ID:
kw0ny1k
Relaterbart. Sørine og Anna Libak får meget røg for deres udtalelser, men gennem min egen empiri har jeg fundet, at det ikke er unormalt med kvinder, der har det svært med mænd, der viser sårbarhed.
Deres holdninger er ikke i tidens ånd, hvor man skal rumme alt og alle (heldigvis), men den har måske mere grobund i virkeligheden, end folk vil erkende.
TheGunde at 2024-03-22 12:53:08+00:00 ID:
kw1e4ro
Det kommer ret meget an på, hvad det er man tuder over.
Dødsfald, babyer, smuk kunst, dyr = helt ok.
Skænderi med konen, stress, økonomiske kvaler, at Insta er nede = ikke så hot
Andvari_Nidavellir at 2024-03-22 13:13:09+00:00 ID:
kw1h2ow
At miste sin HC char i Diablo er legitim tudeårsag.
SilveredUndead at 2024-03-22 15:02:56+00:00 ID:
kw1zgok
Jeg er nok lidt mere overbærende end de fleste, men jeg kan godt generelt se hvorfor du bryder grædende sammen. Det er ikke altid det bare var at “Insta er nede”, men det endte med at være fjeren der fik det hele til at falde sammen. Det kan jeg godt håndtere, og ikke lade det påvirke ret meget.
Hegelun at 2024-03-22 10:01:45+00:00 ID:
kw0uwhm
"Der er tale om anekdotisk evidens, når en personlig historie (en "anekdote") eller personlige observationer bruges som evidens for en videnskabelig hypotese. Udtrykket bruges som modsætning til gyldig videnskabelig evidens, såsom objektive observationer og statistisk evidens."
https://da.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_evidens
Det er helt legitimt at det er din oplevelse, men det er godt nok et stræk at ekstrapolere den til at være gældende for alle.
Personligt har jeg ikke oplevet det du beskriver, efter næsten 10 års parforhold og nu ægteskab.
kallakukku2 at 2024-03-22 10:05:49+00:00 ID:
kw0v9o2
"Empiri af græsk empeirikós = "erfaringsmæssig", afledt af empeiría = "erfaring"."
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Empiri
Sumonaut at 2024-03-22 10:08:57+00:00 ID:
kw0vjq4
Hvad er pointen her?
kallakukku2 at 2024-03-22 10:21:19+00:00 ID:
kw0wokf
Sig det til kommentaren over min, der kommenterer på brugen af ordet empiri. Den originale kommentar siger sådan set bare "efter min erfaring...", hvorfor der bliver givet en længere tale om anekdotisk evidens, som jeg føler satte den originale kommentar i dårligt lys, som om den ikke forstod betydningen af ordet "empiri", når de egentlig ikke selv gjorde.
"efter min erfaring..." er faktisk en ret direkte måde at påpege, at man taler om anekdotisk evidense, synes jeg.
Sumonaut at 2024-03-22 11:04:40+00:00 ID:
kw10wjt
Det er da bestemt og anekdotiske fortællinger, særligt når det drejer sig om egne og udelukkende egne erfaringer, er et endog meget ringe grundlag for at generalise noget som helst, hvilket var pointen jo.
type_reddit_type at 2024-03-22 11:37:43+00:00 ID:
kw14hfq
zzzz
Hegelun at 2024-03-22 10:29:50+00:00 ID:
kw0xh7c
Du skrev specifikt efter din egen "empiri", ikke erfaring. Og så lagde du op til at din virkelighed var gældende for alle, hvilket jeg gik i rette med.
Jeg sagde ikke at din oplevelse ikke var sand, bare at virkeligheden er mere nuanceret.
type_reddit_type at 2024-03-22 11:08:13+00:00 ID:
kw119z3
ja empiri er erfaring
kallakukku2 at 2024-03-22 10:34:21+00:00 ID:
kw0xwpd
Aggressive_Algae8936 at 2024-03-22 10:37:45+00:00 ID:
kw0y8f2
Empiri har en bestemt betydning i videnskabelig sammenhæng, og det er ikke korrekt at sætte lighedstegn mellem det og erfaringer
type_reddit_type at 2024-03-22 11:09:48+00:00 ID:
kw11fxx
han siger ikke noget med videnskabelig sammenhæng så i kan tale ligeså langt i vil om alt muligt andet, i lyder som første årsstuderende på videnskabsteori lol
LilanKahn at 2024-03-22 12:21:37+00:00 ID:
kw19ua5
Hvorfor er det ikke det? Feltstudie og dybde interviews er da om noget en anvendt metode til samle empiri til at undersøge en hypotese?
McArine at 2024-03-22 13:34:56+00:00 ID:
kw1kg7o
Jeg takker for opbakningen. Jeg troede, det fremgik tydeligt for alle, det var rent anekdotisk.
orangeknas at 2024-03-22 12:57:48+00:00 ID:
kw1et1i
Jeg tror pointen er at man er tydelig med sine kilder hvis man siger "min personlige empiri" fordi det tilsvarer at du siger "min personlige erfaring". Altså man lader ikke som om at man har lavet et større studie af empiri.
Drive_Shaft_sucks at 2024-03-22 10:41:05+00:00 ID:
kw0yjwn
Har oplevet præcist det modsatte ved at være totalt lavet af sten. Det gad de heller ikke.
KarmusDK at 2024-03-22 20:56:22+00:00 ID:
kw3r7kh
Det er mandens luder-madonna-kompleks.
IDontCheckMyMail at 2024-03-22 12:20:27+00:00 ID:
kw19owz
Man skal helst være en varm sten. Man skal bare sige/vise man er glad. Men man må helst ikke sige man har det dårligt.
mandelmanden at 2024-03-22 08:48:31+00:00 ID:
kw0owls
Min kæreste havde det meget svært med at jeg udviste kraftige følelser som vrede - det havde åbenbart altid været en art tabu for hende igennem familie og eks-kærester, og hun kunne blive i helt enormt dårligt humør en hel dag hvis jeg havde haft et kort vredesudbrud. Nu har hun så heldigvis efterhånden lært at hvis jeg råber op i hidsighed eller smækker med en dør eller noget over et eller andet, så er det overstået efter 5 minutter.
Derimod har hun ikke haft noget problem med de gange hvor jeg har givet udtryk for jeg var ked af det, igennem gråd eller anden nedtrykthed. Det er bare bedre at kunne udleve sine følelser end at gå og holde dem inde. Jo mere indestængt, jo kraftigere og værre bliver de.
Jeg tænker ikke at hun nogensinde har været bange og jeg har aldrig nogensinde set det som et svaghedstegn. Det er en sikkerhedsventil. En tryktank har altid en sikkerhedsventil.
MagicRabbitByte at 2024-03-22 11:02:58+00:00 ID:
kw10qao
Sorry, men det er altså heller ikke normalt at kommer så højt op i følelsesregistret over noget som alligevel er overstået på 5 minutter. F*ck om jeg gad at skulle "lære" at det er normalt..
kawaiifie at 2024-03-22 13:41:26+00:00 ID:
kw1lhpp
Ja ikke!? Stakkels kvinde.
🚩🚩🚩🚩🚩
mandelmanden at 2024-03-22 11:54:19+00:00 ID:
kw16f9o
Joh, det er nu ganske normalt. Fuck om jeg gider høre på hvad du finder normalt, er det ikke sådan man siger?
kawaiifie at 2024-03-22 13:38:25+00:00 ID:
kw1l0fq
Nej, det er på ingen måde normalt at fare op på den måde foran sin kæreste. Selvfølgelig bliver hun sgu da bange.
Det er en form for partnervold - se "materiel vold".
Det er ok at have stærke følelser. Men du skal lære at styre din vrede for selv gennem dine kommentarer her i tråden er det super tydeligt at du ingen tolerance har før du tænder af - "fuck om jeg gider høre hvad du finder normalt". Altså come on, se indad.
At smække med døren, råbe, osv., er absolut ikke okay som voksent menneske. Og nå ja, så gaslighter du hende også ved at forsøge at bilde hende ind at det er normalt.
Og nej, at styre dine følelser betyder ikke at du skal brænde inde med dem. At styre det betyder at have en sund måde at håndtere dem på.
mandelmanden at 2024-03-22 13:44:18+00:00 ID:
kw1lyec
Jeg tænker at du kan oprette en website som psykolog med dine fantastiske indsigter i hvordan verden er ud fra et ikke beskrivende indlæg på internettet.
kawaiifie at 2024-03-22 13:52:35+00:00 ID:
kw1nbzi
Lad mig så pointere at alle der har svaret dig er fuldstændigt uenige med dig. Men du benægter, benægter, benægter. Det her burde virkelig være et wake-up call til at se indad.
mandelmanden at 2024-03-22 14:02:07+00:00 ID:
kw1ox3n
Jeg tror at du, ligesom alle andre der kommenterer noget her, har en idé om at jeg går rundt og smækker døre en 4-5 gange om dagen mens jeg råber og skriger. Jeg tror i skal arbejde med jeres forudindtagenhed.
NielsHLN at 2024-03-22 12:25:46+00:00 ID:
kw1advb
Ja, men hendes krybdyrhjerne bliver sikkert stadig skræmt af den måske 30 kilo tungere primat i stuen, der i vrede kan kyle hende ud gennem vinduet, uden hun kan gøre det store ved det, hvis den rent faktisk mister selvkontrollen, så et godt råd fra en mand til en anden er, at se at vokse op mentalt og tilegn dig noget følelsesmæssig selvregulering, for hver eneste gang du lader din følelser af vrede boble op og retter dem mod din partner, så skader du dit forhold. Tag en cykeltur i stedet for at markere dig.
Edit: Søg nogle ressourcer til at hjælpe dig selv. Her kan du finde nogle nøgleord til at bruge i din informationssøgning: http://klartillaering.dk/media/6743663/Praktiske-opgaver-om-selvregulering-til-fagfolk.pdf
mandelmanden at 2024-03-22 12:53:11+00:00 ID:
kw1e50h
Jeg tænker at du kan kigge på dig selv hvis du har problemer med at råbe af din partner. Evt. også se på en diæt hvis du vejer 30kg mere end din partner. Jeg har aldrig råbt af min og kan ikke umiddelbart se mig i en situation hvor jeg kunne finde på at råbe af hende.
NielsHLN at 2024-03-22 12:59:27+00:00 ID:
kw1f1p2
Wow, du føler dig vist truffet. Tænk over det.
Edit:
Du skrev:
Og efterfølgende i svar til mig skriver du:
mandelmanden at 2024-03-22 13:05:14+00:00 ID:
kw1fw6l
lol nej, det gør jeg ikke, men jeg tænker at vægten tynger dig. Og vist også evnen til at læse og forstå.
PathansOG at 2024-03-22 17:19:54+00:00 ID:
kw2o9s6
"Råber op i hidsighed"
Vedkommende skriver ikke råber af sin partner.
alex_fist at 2024-03-22 13:31:22+00:00 ID:
kw1jw0i
Lol, han har jo ret. Hvorfor skal din kæreste vænne sig til at du råber og smækker med døren som et lille barn, fremfor at du bare finder et andet outlet for dine vredesudbrud? Det lyder jo fuldstændigt vanvittigt især når du selv erkender at det vækker ubehag i hende pga. tidligere oplevelser
mandelmanden at 2024-03-22 13:36:01+00:00 ID:
kw1kmhv
Du taler præcis som du har forstand til :( Ikke så godt.
alex_fist at 2024-03-22 13:50:31+00:00 ID:
kw1mzcl
dine døre kan vidst se frem til en nydelig weekend ud fra måden du reagere herinde 🤣
mandelmanden at 2024-03-22 14:01:05+00:00 ID:
kw1oqu0
Jeg tror ikke jeg kan huske sidst jeg har smækket med en :) men jeg tænker at du måske skulle gøre noget ved din forudindtagethed overfor andre.
Sure-Ask7775 at 2024-03-22 12:37:05+00:00 ID:
kw1jmyq
Selvføligelig har sådan en opførelse en effekt på andre, især hvis man ikke er opvokset i et miljø hvor det er normalt. Jeg tvivler på det er særlig sundt for den anden part at skulle leve med det.
Har selv været i lignende situation, det gjorde min kæreste bange og det vil jeg jo selvfølgelig ikke have, og det har jeg så siden fået ændret på. Jeg kan stadig blive vred og jeg kan godt komme til at vrisse og generelt være lidt irritabel men det er bedre end at skræmme hende, og selv det kan jeg nok godt få gjort noget ved ved at bare forklare at jeg er i et dårligt humør og vil helst sidde i mine egne tanker.
Det er godt men jeg ville nu alligevel spørge hende om det er noget hun bliver utryk over for du ved det reelt ikke før du gør.
mandelmanden at 2024-03-22 13:32:25+00:00 ID:
kw1k1vz
Jeg tænker du reagerer på en uhensigtsmæssig måde hvis du gør nogen bange. Jeg har aldrig råbt eller vrisset af min kæreste. Hun har aldrig gjort mig vred, allerhøjest lidt specielt irriteret.
Jeg tænker at hvis folk går rundt og råber og skriger konstant så er der noget galt med dem. I modsætning til at have et udfald over et eller andet måske en gang i måneden.
Sure-Ask7775 at 2024-03-22 13:41:42+00:00 ID:
kw1ljb4
Og den eneste grund til at jeg ved det er fordi hun fortalte det til mig, ellers ville jeg næsten også tror hun bare var i dårlig humør hele dagen. Du skriver jo at din kæreste også reagere på din vrede.
Det ikke for at skyde skylden på dig, måske bliver hun ikke bange men mon ikke det er en god ide at få snakket om hvorfor hun kommer i et dårligt humør resten af dagen efter du har været vred? Der er jo sikkert en god grund og så er der måske en løsning eller kompromis der gør at i begge har det godt i jeres hjem, selv når den ene part er vred.
Exo_Sax at 2024-03-22 11:02:58+00:00 ID:
kw2ty8v
Hvis du går rundt og reagerer på vrede ved at reagere udad og smække med døre, råbe op eller kaste med ting, så lyder det lidt som om, at du trænger til en eller anden form for aflastning. Jeg vil varmt anbefale at tage til lægen og undersøge mulighederne for at få noget hjælp til at håndtere de følelser mere konstruktivt; at vise følelser er godt og sundt, men det skal naturligvis gøres på en hensigtsmæssig måde. Selv som mand har jeg ikke noget til overs for at være sammen med andre mænd, der skal slå på eller smække med ting for at vise følelser. Det vidner for mig om, at du nok ikke kommer ud med alt det, du tror, at du gør.
Sensivera at 2024-03-22 08:33:46+00:00 ID:
kw0nruf
Amen 🙏
Brrrrmmm42 at 2024-03-22 08:57:46+00:00 ID:
kw0pmr5
Åh ja, når man har trukket den lidt for længe og man endelig tager sig sammen og fortæller sin kæreste om at man har det dårlig og hun på 10 sek får vendt den over på hende selv. Så sidder man og har det lige så dårligt som før OG man skal agere forstående og trøste hende.
Så er det sgu lettere bare at lade være i første omgang
JesC at 2024-03-22 11:23:31+00:00 ID:
kw12wrz
Ja, og du bliver straks efter beskyldt for ikke at vise dine følelser og at din følelsesmæssig intelligens er for lav. Been there done that
GroundedSpaceTourist at 2024-03-22 09:55:31+00:00 ID:
kw0ud1n
Som en ikke-følelsesmæssigt afstumpet mand kan jeg relatere.
Hightechlies at 2024-03-22 10:26:49+00:00 ID:
kw0x6tt
Du kunne godt lige have givet en trigger-warning, til os andre afstumpet mandspersoner.
TKAAZ at 2024-03-22 12:29:27+00:00 ID:
kw1avl7
Sådan var min eks også. Hun rullede med øjnene i foragt eller gik hvis jeg var ked af noget, også hvis det var urelateret til vores relation. Det var røv, for jeg er ellers meget god til at tale om mine følelser.
SilveredUndead at 2024-03-22 15:05:39+00:00 ID:
kw1zxxq
“vrede” er lidt løst. Jeg syntes meget nemt det går for langt. Det er ikke at vise følelser at blive destruktiv, råbe og skrige, og generelt voldelig. Vrede bør heller aldrig universel. Du kan godt være vred på nogen eller noget, men det bør ikke gå direkte ud over kæresten.
Jeg har sjældent hørt om nogen være imod mænd der er vrede generelt. Men jeg har hørt mange droppe mænd der havde en dårlig tendens til at rette deres vrede imod kæresten, børn, eller ligeud at smadre ting. Jeg har også selv overværet mine forældre være sådan. Det er ikke en sund måde at vise følelser på. Hverken for en selv eller for ens nærmeste.