this post was submitted on 25 Mar 2024
1 points (100.0% liked)

/r/Denmark

153 readers
1 users here now

GÅ TIL FEDDIT.DK

Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.

founded 2 years ago
MODERATORS
 
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/Landsby at 2024-03-25 08:06:04+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (12 children)

lypmbm at 2024-03-25 08:21:38+00:00 ID: kwgj41p


Det er ikke det mest bemærkelsesværdige. Kritikken af SU-systemet har været tiltagende i flere år. Ikke mindst fordi ingen andre lande giver så meget i studiestøtte - heller ikke Sverige og Norge. Nej, det mest bemærkelsesværdige er den massive støtte til de ældre: “Pensionister og seniorer får et mærkbart løft med over 30 milliarder kroner. Ældreplejen styrkes med ekstra 6,5 milliarder kroner årligt til værdig ældrepleje.”

DF satser benhårdt på at være partiet for de gamle. Der er ingen ambitioner for, hvordan danskheden kan udvikle sig i fremtiden, selvom partiet hævder at repræsentere det danske.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Big-Today6819 at 2024-03-25 08:50:52+00:00 ID: kwglatt


Det mest spændende bliver at pension ikke findes når vi skal bruge den, men de vil spare noget mere SU væk, det er helt sindsygt, det at bryde social arv skal støttes langt mere og man skulle kigge godt på skolerne som taber alt for mange børn alt for tidligt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

lypmbm at 2024-03-25 08:59:45+00:00 ID: kwglz1j


Jeg tror heller ikke, at folkepensionen findes om 20-30 år. Dem der blev født i 1960’erne og 1970’erne når lige at få alle fordelene af velfærdsstaten med. De næste generationer; knap så meget :)

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (4 children)

factsforreal at 2024-03-25 09:28:32+00:00 ID: kwgo7hh


SU’en gør ikke det store ift. den sociale arv, hvilket man kan se af at Danmark ikke er bedre til at bryde den end andre lande uden SU. 

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Big-Today6819 at 2024-03-25 10:21:25+00:00 ID: kwgr6uy


Hvad skal vi så gøre, fjerne su og give mere i pension?? Helt sikkert på det vil virke til at bryde den sociale arv? Vi kunne også overveje at støtte skolerne bedre?

Datidens kan ikke redde vores samfund, det skal fremtiden.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

HaiMyBelovedFriends at 2024-03-25 10:04:58+00:00 ID: kwgr18m


Det er der vitterligt intet som understøtter.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Karlhansen25 at 2024-03-25 10:03:07+00:00 ID: kwgrysi


Kilde?

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

AgXrn1 at 2024-03-25 10:30:13+00:00 ID: kwgtefz


Kritikken af SU-systemet har været tiltagende i flere år. Ikke mindst fordi ingen andre lande giver så meget i studiestøtte - heller ikke Sverige og Norge.

Sverige har så heller ikke samme system på deres bachelor og kandidatuddannelser - bl.a. er de noget mere lempelige i forhold til eksamensforsøg for at bestå et kursus.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Auditing_Powerlifter at 2024-03-25 10:14:09+00:00 ID: kwgrzhi


De satser benhårdt på dem, der kan give dem mandat til at lave mere protektionistisk sludder.

Boomernes tid er over os..eller fortsætter vel

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

EqualShallot1151 at 2024-03-25 09:02:12+00:00 ID: kwgm5pg


De danske dagpenge er ca dobbelt så høje som dagpenge i Sverige, så følger man denne vej er der mange steder at skære ned.

Men SUens historie virker til at være sammenfaldende med demografiske bevægelser. Pudsigt nok virker det som om ønsket om at ændre den er omvendt med den samlede omkostning. De perioder hvor der er mange studerende indføres/hæves den og de perioder hvor der bliver færre studerende sker der forringelser af den… men studerende er jo også vælgere.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (7 children)

WolfeTones123 at 2024-03-25 08:27:40+00:00 ID: kwgjk8z


Og man kan tænke, om ikke det lidt er at pisse i bukserne for at holde varmen? På et tidspunkt dør deres kernevælgere, og så skal man til at slås om en pulje af mennesker, som man politisk set har taget i røven, eller i det mindste forsøgt på det, i flere årtier.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Danskoesterreich at 2024-03-25 08:59:35+00:00 ID: kwglyn7


Jeg har dårlige nyheder til dig. Andelen af folk >65 kommer til at stige markant de næste 15 år. Sundhedsvæsenet vil også ændre sig signifikant. Lige nu diskuterer jeg stadigvæk med pårørende hvorvidt deres 85årig dement mor skal indlægges i akutmodtagelsen til IV antibiotisk behandling. Om 15 år kommer plejehjemsbeboere ikke længere I betragtning for hospitals behandling gætter jeg på. 

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Available-Square602 at 2024-03-25 11:29:56+00:00 ID: kwgz70e


Folk er dumme, i det sekund de selv bliver ældre. Så stemmer de lystigt på DF på trods af hvordan de har behandlet dem alle årene før.

I bund og grund er folk bare super egoistiske

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

lypmbm at 2024-03-25 08:33:53+00:00 ID: kwgk0ld


Der kommer kun flere ældre i de kommende årtier på grund af den demografiske udvikling, så jeg anser det for mere sandsynligt, at de andre partier vil bevæge sig i samme retning, hvor man gennemgående vil prioritere de ældre fremfor de unge. De unge som vælgergruppe vil have meget lidt at sige i fremtiden.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

FrederikVI at 2024-03-25 08:54:32+00:00 ID: kwglkzl


Der kommer kun flere ældre i de kommende årtier på grund af den demografiske udvikling,

Ja, surprise, de unge mennesker bliver også gamle en dag. Men mon ikke, at de generationer kan huske, at de er blevet taget noget så grusomt i r*ven, da de var unge, og så lader være med at stemme på DF og lignende?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

GfxJG at 2024-03-25 08:57:18+00:00 ID: kwglsfp


Ja, men til den tid er de nuværende politikere jo længe pensioneret eller døde, så det er de da fuldstændig ligeglade med, om deres parti er populært til den tid.

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

norsemaniacr at 2024-03-25 09:54:37+00:00 ID: kwgqbvp


Du undervurderer kraftigt den næststørste faktor for hvor folk sætter deres kryds: Hvor de selv får mest. Foruden alle "jeg stemmer hvad jeg / mine forældre altid har stemt" så stemmer folk ud fra 'egoistiske' præferencer, så dem der i dag bliver tørret af DF; når de engang er gamle, hvis DF så er dem der kæmper mest for gamle, så stemmer de på dem til den tid.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

CPTRetardo at 2024-03-25 10:43:04+00:00 ID: kwguk36


Min gamle far er stor fortaler for stemmeret, der bortfalder når man lader sig “folkepensionere” - lige der hvor “fuck you I got mine”-mentaliteten for alvor sætter ind hos de fleste i hans generation siger han.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Chiliconkarma at 2024-03-25 14:28:06+00:00 ID: kwhnldm


Jeg gad godt et demokrati der var mere rettet imod ungdommen, men det holder ikke at smide folk ud.

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Altruistic_Finger669 at 2024-03-25 11:36:12+00:00 ID: kwgzv1j


Hvor demokratisk af ham

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

MeagoDK at 2024-03-25 12:18:47+00:00 ID: kwh4t62


Demokrati er flertalsstyre med mindretalsbeskyttelse. Det giver fin mening at begrænse stemmeretten til dem mellem 18 og 66 år. Er man over 66 år så har man ofte børn og børnebørn som bekrymre sig. Er man under 18 år har man ofte forældre der bekrymrer sig.

På den måde opnår man en befolking som oftest tænker mere langsigtet.

load more comments (1 replies)
load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Goozilla85 at 2024-03-25 08:55:46+00:00 ID: kwglob8


Præcis! Som barn af 80'erne forbereder jeg mig på at blive taget hårdt og dybt i røven af demografien ihvertfald i de næste 20-30 år. Det giver ganske enkelt ikke mening populistisk set at lefle for mig eller de årgange, der omgiver min.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

SendStoreMeloner at 2024-03-25 08:59:26+00:00 ID: kwgly89


Husk nu. Til den tid er det vores tur til at gøre det samme.

load more comments (2 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Drooling_Zombie at 2024-03-25 09:37:23+00:00 ID: kwgox4j


Men der er ikke de nuværende DF problem - så det er som deres politik, næste generation problem

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (9 children)

cmd_commando at 2024-03-25 09:07:26+00:00 ID: kwgmk6b


De sidste ti år insulin ædt medicinbudgetterne langtlangtlangt hurtigere end midler er blevet tilført

Det er ikke kun de gamle, men også wegovy og insulin vælgerne, to udgifter vi ikke har råd til, uanset hvor meget vi skære i de øvrige udgifter…

Nu kommer wegovy som er endnu værre

Samtidig er indlæggelser af overvægtige langt dyre end folk med almindelig bmi, simpelthen fordi de er tunge og store

Kort sagt, vi har ikke råd til overvægtige, men den svinger ikke så godt som SU besparelser hos vælgerne

load more comments (9 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (6 children)

QueefMcQueefyballs at 2024-03-25 08:36:33+00:00 ID: kwgk7xh


Ikke mindst fordi ingen andre lande giver så meget i studiestøtte

Kan ikke se, hvordan det er et argument? Er det en global SU-konformitet? Er vi bange for at gå forrest? Skal alle lande have de samme love og regler? Er det galt at gøre noget, ingen andre gør? Sådan rent logisk, argumentationsteknisk, så kan jeg virkelig ikke se, at det er noget argument overhovedet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

WolfeTones123 at 2024-03-25 08:39:42+00:00 ID: kwgkgem


Nej, den giver nemlig ikke mening at bruge, men den bruges dog tit politisk, især når noget skal ~~forringes~~, undskyld reformeres. Følger man logikken til dørs, så er der bare ikke nogen nedre grænse for, hvad vi kan sammenligne os med, og så kan man pludselig få det rigtigt skidt herhjemme, for sådan har de det jo også ude i verden!

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (5 children)

lypmbm at 2024-03-25 08:53:13+00:00 ID: kwglhg6


Som medlem af EU så bliver vores love og regler generelt justeret, så det passer bedre med EU’s standarder. Et problem med SUen har været, at alle unge fra et EU-land har adgang til SUen på præcis samme vilkår som danske unge. Mange europæiske unge optager eksempelvis SU-lån, men når de europæiske unge flytter væk fra Danmark igen, så er det enormt svært at få dem til at betale SU-gælden tilbage. Derudover har det været en dominerende tendens i mange år, at politikere og erhvervsorganisationer ser det som en unødvendig luksus og ikke en investering, hvis et land har særligt høje sociale ydelser på et eller andet område sammenlignet med andre lande. Oveni har EU i høj grad skubbet til den reformpolitik, der handler om at øge arbejdsudbuddet og forhøje pensionsalderen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

mshanne at 2024-03-25 09:05:05+00:00 ID: kwgmdhu


Så har det også været fremme, at det er omfordeling fra fattig til rig.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

lypmbm at 2024-03-25 09:11:29+00:00 ID: kwgmvbp


Ja, det kører LA meget på. Så med al den kritik, så ender det jo nok med, at SUen på kandidaten bliver lånebaseret på et eller andet tidspunkt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Smiling_Wolf at 2024-03-25 11:41:30+00:00 ID: kwh0g61


En kommission af professorer mener at pengene ikke skal gives til studerende, men i stedet til professorer, farv mig overrasket. Og dumper man og står med en kæmpe gæld og uden arbejde, ja så kan man jo blot hoppe ud fra en bro, så der er faktisk overhovedet ingen problemer med dette forslag.

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

danubis2 at 2024-03-25 10:09:22+00:00 ID: kwgrkoc


Det giver så bare ikke rigtig mening, da det suverænt er studerende fra de lavere sociale lag som får mest ud af SU'en. Det kan godt være at studerende fra akademikerfamilier er overrepræsenteret på universiteterne, men den situation ville jo kun blive forværret af, en afskaffelse af SU'en.

load more comments (4 replies)
load more comments (4 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Altruistic_Finger669 at 2024-03-25 11:10:58+00:00 ID: kwgx99s


Med en kæreste der arbejder I ældre plejen så er der fanme heller ikke mange steder hvor der er mere behov for mere støtte.

Er ikke tilhænger af forringelse af SU men stop med at gøre det herctil en generations krig

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Deathstrokecph at 2024-03-25 08:35:37+00:00 ID: kwgk5fq


DF satser benhårdt på at være partiet for de gamle

Ved ikke om jeg vil kalde det et "sats", for sådan har det da altid været, så ikke noget nyt der.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

lypmbm at 2024-03-25 08:40:03+00:00 ID: kwgkhbc


Linjen har altid været der, men nu er det mere entydigt et parti for gamle.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

iAmHidingHere at 2024-03-25 08:43:56+00:00 ID: kwgkro9


Der er jo også langt flere 'gamle' nu end for 20 år siden, så det er jo logisk nok.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (7 children)

lypmbm at 2024-03-25 08:55:45+00:00 ID: kwglo9y


Helt sikkert, men det er også kortsigtet. Der er ingen fremtid i at ende som Sydkorea, der nærmest er igang med at udslette sig selv.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

iAmHidingHere at 2024-03-25 10:34:58+00:00 ID: kwgttl6


Det er desværre sjældent at politikere tænker meget længere end 4 år efterhånden.

load more comments (6 replies)
load more comments (1 replies)
load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (6 children)

Commercial_Can_6922 at 2024-03-25 11:04:13+00:00 ID: kwgwl0l


Problemet med norsk studiestøtte er at det ikke lenger er nok til å leve på uten en jobb ved siden av, med mindre man har foreldre som kan supplementere. Det fører bare til enda større klasseforskjeller hvor oss vanlige studenter er på jobb, mens de rikes barn studerer mer, knytter muligheter gjennom frivillighet og internships osv.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

CrateDane at 2024-03-25 11:50:25+00:00 ID: kwh1gjw


Man har de seneste mange år heller ikke kunnet leve kun af SU i Danmark - i hvert fald når det gælder København og Aarhus, de største studiebyer (og de dyreste byer at bo i).

load more comments (1 replies)
load more comments (5 replies)
load more comments (2 replies)