this post was submitted on 25 Mar 2024
1 points (100.0% liked)

/r/Denmark

153 readers
1 users here now

GÅ TIL FEDDIT.DK

Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.

founded 2 years ago
MODERATORS
 
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/Landsby at 2024-03-25 08:06:04+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (6 children)

WolfeTones123 at 2024-03-25 08:27:40+00:00 ID: kwgjk8z


Og man kan tænke, om ikke det lidt er at pisse i bukserne for at holde varmen? På et tidspunkt dør deres kernevælgere, og så skal man til at slås om en pulje af mennesker, som man politisk set har taget i røven, eller i det mindste forsøgt på det, i flere årtier.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Danskoesterreich at 2024-03-25 08:59:35+00:00 ID: kwglyn7


Jeg har dårlige nyheder til dig. Andelen af folk >65 kommer til at stige markant de næste 15 år. Sundhedsvæsenet vil også ændre sig signifikant. Lige nu diskuterer jeg stadigvæk med pårørende hvorvidt deres 85årig dement mor skal indlægges i akutmodtagelsen til IV antibiotisk behandling. Om 15 år kommer plejehjemsbeboere ikke længere I betragtning for hospitals behandling gætter jeg på. 

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ok_Sheepherder_7178 at 2024-03-25 09:25:46+00:00 ID: kwgnzqb


Mon ikke man er forberedt på dette, f.eks. ved at invitere flere migranter til at arbejde i Danmark? De får jo også stemmeret en dag.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Available-Square602 at 2024-03-25 11:29:56+00:00 ID: kwgz70e


Folk er dumme, i det sekund de selv bliver ældre. Så stemmer de lystigt på DF på trods af hvordan de har behandlet dem alle årene før.

I bund og grund er folk bare super egoistiske

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

lypmbm at 2024-03-25 08:33:53+00:00 ID: kwgk0ld


Der kommer kun flere ældre i de kommende årtier på grund af den demografiske udvikling, så jeg anser det for mere sandsynligt, at de andre partier vil bevæge sig i samme retning, hvor man gennemgående vil prioritere de ældre fremfor de unge. De unge som vælgergruppe vil have meget lidt at sige i fremtiden.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

FrederikVI at 2024-03-25 08:54:32+00:00 ID: kwglkzl


Der kommer kun flere ældre i de kommende årtier på grund af den demografiske udvikling,

Ja, surprise, de unge mennesker bliver også gamle en dag. Men mon ikke, at de generationer kan huske, at de er blevet taget noget så grusomt i r*ven, da de var unge, og så lader være med at stemme på DF og lignende?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

GfxJG at 2024-03-25 08:57:18+00:00 ID: kwglsfp


Ja, men til den tid er de nuværende politikere jo længe pensioneret eller døde, så det er de da fuldstændig ligeglade med, om deres parti er populært til den tid.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Jottor at 2024-03-25 18:41:21+00:00 ID: kwixd93


Ifølge kalenderen er jeg 3 år ældre end Morten Knivsmed... Mentalt er jeg nok 40-50 år yngre.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

norsemaniacr at 2024-03-25 09:54:37+00:00 ID: kwgqbvp


Du undervurderer kraftigt den næststørste faktor for hvor folk sætter deres kryds: Hvor de selv får mest. Foruden alle "jeg stemmer hvad jeg / mine forældre altid har stemt" så stemmer folk ud fra 'egoistiske' præferencer, så dem der i dag bliver tørret af DF; når de engang er gamle, hvis DF så er dem der kæmper mest for gamle, så stemmer de på dem til den tid.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

CPTRetardo at 2024-03-25 10:43:04+00:00 ID: kwguk36


Min gamle far er stor fortaler for stemmeret, der bortfalder når man lader sig “folkepensionere” - lige der hvor “fuck you I got mine”-mentaliteten for alvor sætter ind hos de fleste i hans generation siger han.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Chiliconkarma at 2024-03-25 14:28:06+00:00 ID: kwhnldm


Jeg gad godt et demokrati der var mere rettet imod ungdommen, men det holder ikke at smide folk ud.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

CPTRetardo at 2024-03-25 14:43:07+00:00 ID: kwhq3tv


Jeg tror bestemt ikke min far vil kalde forslaget for demokrati, - nok mere en slags aldersbestemt meritokrati.

Den samme mand mener, at alle ældre bør modtage en kapsel cyanid så de selv kan vælge hvornår de vil tage billetten. Måske meget fint, at han er langt fra tinge.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Chiliconkarma at 2024-03-25 14:58:32+00:00 ID: kwhsqsy


Jeg kan godt forstå noget af galden.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Teldarion at 2024-03-26 05:08:31+00:00 ID: kwlo9pp


Jeg stemmer på din far hvis han stiller op

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Altruistic_Finger669 at 2024-03-25 11:36:12+00:00 ID: kwgzv1j


Hvor demokratisk af ham

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

MeagoDK at 2024-03-25 12:18:47+00:00 ID: kwh4t62


Demokrati er flertalsstyre med mindretalsbeskyttelse. Det giver fin mening at begrænse stemmeretten til dem mellem 18 og 66 år. Er man over 66 år så har man ofte børn og børnebørn som bekrymre sig. Er man under 18 år har man ofte forældre der bekrymrer sig.

På den måde opnår man en befolking som oftest tænker mere langsigtet.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Chiliconkarma at 2024-03-25 14:24:34+00:00 ID: kwhn09x


Hvad vil de tænke langsigtet omkring? Folk over 66? Hvor ville beskyttelsen være for de ældre?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Surv1ver at 2024-03-25 16:04:34+00:00 ID: kwi4bgx


Jeg vil nu argumentere for at “fuck you I got mine”-mentaliteten starter væsenligt tidligere end folkepensionsalderen. Grunden til at de ældre er den største vælgergruppe er jo et resultat af fødselstallene i de sidste mange generationer aldrig har nået op på et bæredygtige minimums niveau. 

Europa besluttede at slagte en stor del af deres unge mænd i begyndelsen af det 1900 tallet, i en fuldstændig hjernedød verdenskrig. Efter blodbadet var overstået, begynde bekymringerne for konsekvenserne for den kollektive arvemassen, men igen satte man ego over fornuft og besluttede at løsningen var at tynde endnu mere ud i gen. pølen takket være den pseudovidenskabelige eugeniske bevægelse. 

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Goozilla85 at 2024-03-25 08:55:46+00:00 ID: kwglob8


Præcis! Som barn af 80'erne forbereder jeg mig på at blive taget hårdt og dybt i røven af demografien ihvertfald i de næste 20-30 år. Det giver ganske enkelt ikke mening populistisk set at lefle for mig eller de årgange, der omgiver min.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SendStoreMeloner at 2024-03-25 08:59:26+00:00 ID: kwgly89


Husk nu. Til den tid er det vores tur til at gøre det samme.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Goozilla85 at 2024-03-25 09:23:13+00:00 ID: kwgnsl0


Næh, selv hvis vi havde ambitioner om at holde os for gode til den slags, så er realiteten at både de forudgående og efterfølgende generationer er større end vores.

Men altså... Vi kommer nok ikke til at døje så meget med arbejdsløshed.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

SendStoreMeloner at 2024-03-25 09:47:05+00:00 ID: kwgppg7


Det var en joke.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Drooling_Zombie at 2024-03-25 09:37:23+00:00 ID: kwgox4j


Men der er ikke de nuværende DF problem - så det er som deres politik, næste generation problem

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Chiliconkarma at 2024-03-25 14:20:40+00:00 ID: kwhmd4q


Ekstrabladet har også en skodniche, men de har overlevet. Man kan regne med laveste fællesnævner.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

idkwhocaresaboutname at 2024-03-26 00:47:27+00:00 ID: kwkolfi


Ja men folk ændrer standpunkt. De fleste bliver nok mere fornuftige end de var da de var studerende og indser at unge mennesker i deres livs peak nok er bedre stillet til at arbejde end rolf på 68, så hellere bruge pengene på at holde pensionsalderen fra at stikke helt af, eller sørge for vi ikke skal sidde i vores egen afføring når vi er gamle. Jeg tror de eneste der ser værdien i SU er dem der får dem udbetalt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

WolfeTones123 at 2024-03-26 06:17:11+00:00 ID: kwlugrs


Jeg tror de eneste der ser værdien i SU er dem der får dem udbetalt.

Det kan man sige om enhver social ydelse. Det bliver det ikke nødvendigvis rigtigt af.