this post was submitted on 25 Mar 2024
1 points (100.0% liked)

/r/Denmark

153 readers
1 users here now

GÅ TIL FEDDIT.DK

Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.

founded 2 years ago
MODERATORS
 
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/retarderetpensionist at 2024-03-25 10:16:19+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (21 children)

retarderetpensionist (OP) at 2024-03-25 10:17:54+00:00 ID: kwgsb9l


I dag starter eleverne med engelsk i 1. klasse og tysk/fransk i 5. klasse.

~~Regeringen~~ Forligspartierne har sneget ind i den nye skoleaftale, at disse fag fremover skal starte i hhv. 2. og 6. klasse.

Desuden vil der blive fjernet timer fra idræt (90 timer), engelsk (30 timer), billedkunst (30 timer), håndværk og design (30 timer) samt natur/teknik (60 timer). Alt sammen for at skaffe timer til valgfag.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Astroels at 2024-03-25 10:19:09+00:00 ID: kwgsf3o


Regeringen har sneget ind i den nye skoleaftale, at disse fag fremover skal starte i hhv. 2. og 6. klasse.

Det nytter ikke noget, at vi kun kritiserer regeringen, når der er forligspartier udover S, V og M.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

retarderetpensionist (OP) at 2024-03-25 10:19:36+00:00 ID: kwgsglj


Hvem mere var med i aftalen?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Astroels at 2024-03-25 10:24:48+00:00 ID: kwgsxbr


Bag aftalen står foruden regeringen også Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Konservative.

Fra DR.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

TonyGaze at 2024-03-25 10:23:27+00:00 ID: kwgst0i


Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti. Så alle de borgerlige, med undtagelse af Danmarksdemokraterne.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Exo_Sax at 2024-03-25 11:45:00+00:00 ID: kwh0u8u


med undtagelse af Danmarksdemokraterne.

Dagens løftede øjenbryn.

Har de sagt noget om hvorfor?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

TonyGaze at 2024-03-25 11:50:49+00:00 ID: kwh1i6z


Jeg tænker at det er rent praktiske årsager. Danmarksdemokraterne er ikke en del af forligskredsen, da de ikke fandtes da forliget blev indgået. Men jeg kan tage fejl.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Exo_Sax at 2024-03-25 11:56:58+00:00 ID: kwh27vw


As good of a reason as any. De har vel som sådan heller ikke noget at tabe ved at blande sig udenom. Så er der jo ingen grund til at gøre noget væsen af sig.

load more comments (2 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (19 children)

acronymopolis at 2024-03-25 11:48:17+00:00 ID: kwh17ok


…men ingen fra kristendom?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

JakobSejer at 2024-03-25 11:53:44+00:00 ID: kwh1ufe


Det ville være super. Det er de eneste fag i første klasse hvori der indgår vold,død og ødelæggelse. Min dreng på syv var sgu lidt bange da der fortaltes om mord på alle de førstefødte drenge og med markering på dørene med blod.....wtf???

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

acronymopolis at 2024-03-25 12:32:05+00:00 ID: kwh6gyn


Synes det er sindssygt overprioriteret - fra 1. - 9. klasse. Jeg er med på det indeholder mere end kristendom, men det er da absurd at skære i idræt og natur/teknik.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Boz0r at 2024-03-25 12:45:56+00:00 ID: kwh89zd


Kan man ikke smide det ind under historie?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

acronymopolis at 2024-03-25 12:55:58+00:00 ID: kwh9m2j


Der er det allerede i rigelige mængder.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

norsemaniacr at 2024-03-25 13:07:57+00:00 ID: kwhb99p


At det ikke allerede udelukkende ligger under "Historie" skriger til himlen af stenaldermentalitet hos beslutningstagerne.

load more comments (2 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Alternative_Pear_538 at 2024-03-25 12:26:44+00:00 ID: kwh5swl


Forligspartierne er næsten hele højrefløjen. Det ville være selvmord for dem at foreslå nedskæring på kristendom, når man tænker på typen af vælgere.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

acronymopolis at 2024-03-25 12:29:12+00:00 ID: kwh63y9


Pga. ongoing islamforskrækkelse? Hvad er det rationelle argument? Er der et?

load more comments (2 replies)
load more comments (17 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (9 children)

ThePowerOf42 at 2024-03-25 11:48:14+00:00 ID: kwh17hj


Jeg troede ellers fag netop som idræt var vigtige, for at forebygge overvægt og mistrivsel blandt børn og unge 🤔

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Spurlock33 at 2024-03-25 12:01:39+00:00 ID: kwh2rio


Ikke for at være fortaler for tiltaget, men det er næppe de 90 timer i løbet af et år, der forebygger overvægt og mistrivsel.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

hauthorn at 2024-03-25 12:05:00+00:00 ID: kwh35j7


Det er næsten 2 timer om ugen (med ferie osv er det nok mere end 2 timer om "skoleugen"). Du kan alligevel få en del motion gennemført på den tid.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Spurlock33 at 2024-03-25 12:07:32+00:00 ID: kwh3gfd


Ja, man forbrænder vel omtrent det samme som 2 rittersport på de to timer.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Zeak2 at 2024-03-25 12:23:33+00:00 ID: kwh5ek8


Motion har flere formål end at brænde kalorier

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Spurlock33 at 2024-03-25 13:40:37+00:00 ID: kwhg08p


Helt enig, og forældre burde også engagere deres børn i motion / sport udenfor folkeskolens skemalagte undervisning.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Paphoved at 2024-03-25 12:41:25+00:00 ID: kwh7okd


Timerne rent kaloriemæssigt, nej. Men vil stadig vove at påstå du sænker motivationen for at gøre mere af sig selv senere i livet, hvis du ikke er blevet mødt med det som en større del af dit ugentlige skema som barn..

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Spurlock33 at 2024-03-25 13:39:59+00:00 ID: kwhfws9


Har forældrene ikke også en del af ansvaret for at sikre børnenes opdragelse og opvækst? Jeg vil da sige, at de fleste børn har godt af at deltage i sport udenfor skolens undervisning, uagtet om der er idræt på skemaet eller ej.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Paphoved at 2024-03-25 13:44:05+00:00 ID: kwhgje0


Selvfølgelig har de det. Men det ene trækker jo ikke fra at du også skal gøre det andet... Vi snakker en reducering lige meget hvad... Jeg har da også et ansvar for at lære mine børn at læse, men ville da også blive sur hvis dansk blev reduceret, så kan ikke lige se hvad det har med argumentet at gøre.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

Spurlock33 at 2024-03-25 13:49:55+00:00 ID: kwhhg09


Ja, det er vel et spørgsmål om man skal have plads til valgfag og i så fald, hvad der skal tages væk for at gøre plads.

Ville du fravælge valgfaget eller hvilke fag ville du skære i, for at beholde idræt på skemaet?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Lanternestjerne at 2024-03-25 14:03:26+00:00 ID: kwhjkpi


Jeg ville skære tvangsfagene markant ned. Max 1 år og ingen afgangseksamen.

For det er ikke valgfag når man ikke kan garanteres faget. Og det er lidt svært når der ikke er faglokaler nok.

load more comments (2 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

type_reddit_type at 2024-03-25 13:44:22+00:00 ID: kwhgky7


nej, kun skolen har et ansvar.

load more comments (2 replies)
load more comments (8 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (6 children)

Fearless_Baseball121 at 2024-03-25 11:49:43+00:00 ID: kwh1dmr


Min søn går på friskole hvor de vidst nok først får engelsk i 5 klasse. Det spurgte vi ind til da vi var til indledende møder, hvor de forklarede (med en masse valideret underlæggende data) at det ikke gavner børn at lærer flere sprog så tidligt og at slut resultatet for hvor godt de taler f.eks. engelsk i 8-9 klasse er præcis det samme om de starter i 1 eller 5 klasse, men at børnene der havde mere fokus ét sprog, længst muligt, fik bedre grammatisk og sproglig forståelse helt overordnet.

Der er sikkert 1000 undersøgelser der siger noget andet men det var fine argumenter.

"Desværre" så har min søn adgang til internettet og andre medier, og taler i en alder af 7 år (uden en eneste times engelsk undervisning) helt sindsygt godt engelsk...så.. tak YouTube??

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (5 children)

The_Flippin_Police at 2024-03-25 11:54:14+00:00 ID: kwh1whn


Hvis din søn har lært engelsk via YouTube, kunne han nok også have begyndt at lære det fra 1. Klasse.

Med det sagt, så mindede din historie mig om at jeg lærte de fleste af mine engelsk kundskaber tidligt ved at spille World of Warcraft 😅

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

GeronimoDK at 2024-03-25 12:06:01+00:00 ID: kwh39y4


Da jeg startede med tysk, i vistnok 7 klasse, var jeg allerede lige så god til det som læreren, konsekvensen var at jeg aldrig fulgte med i timerne og alligevel kun svare på alle spørgsmål.

Hurra for at vokse op i Sønderjylland med 30 tysksprogede TV-kanaler og 2 danske!

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Limp-Munkee69 at 2024-03-25 12:33:40+00:00 ID: kwh6o54


Jeg kunne snakke flydende engelsk før jeg blev 10, takket være en blanding af tidlig engelsk undervisning og Minecraft af alle ting.

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Duck_Von_Donald at 2024-03-25 12:10:27+00:00 ID: kwh3sus


Nu er jeg hverken ekspert inden for emnet eller kender de undersøgelser de har refereret til, men synes det lyder fuldstændig modsat alt forskning der viser at jo yngre man starter sprog jo nemmere lærer børn

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Peter34cph at 2024-03-25 13:54:59+00:00 ID: kwhi8mv


Der sker en stor hjerneforandring lige omkring puberteten, sådan at sprog man begynder at lære før det er meget lettere end dem man begynder på efter.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

yolo_wazzup at 2024-03-25 12:43:18+00:00 ID: kwh7xg0


At tale det, korrekt - men 2 sproget halter bagud på alt grammatik, tror jeg ikke der er noget nyt i. 

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Brightside_Zivah at 2024-03-25 12:24:55+00:00 ID: kwh5ks1


Vildt, min datter går på en friskole hvor de starter med engelsk i 0. Klasse 🙈

load more comments (3 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

voidbreddaemon at 2024-03-25 13:24:13+00:00 ID: kwhdl0p


Virker måske fornuftigt nok

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Krogholm2 at 2024-03-25 14:48:17+00:00 ID: kwhqziy


Ikke kun for at skaffe timer til valgfag, det er også for at gøre skole dagen kortere generelt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

ForNOTcryingoutloud at 2024-03-25 11:35:28+00:00 ID: kwgzs3a


Hvilket udvalg af valgfag er der så? Og hvordan fungere det med klassemiljøet når de vælger forskellige fag

load more comments (1 replies)
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Hdefte at 2024-03-25 11:51:11+00:00 ID: kwh1jn9


Himmelråbende dumt at fjerne idrætstimer når man generelt bliver mere og mere stillesiddende

load more comments (13 replies)