this post was submitted on 25 Mar 2024
1 points (100.0% liked)

/r/Denmark

153 readers
1 users here now

GÅ TIL FEDDIT.DK

Kommentarerne du skriver her sendes ikke tilbage til Reddit.

founded 2 years ago
MODERATORS
 
Dette indlæg blev automatisk arkiveret af Leddit-botten. Vil du diskutere tråden? Tilmeld dig på feddit.dk!

The original was posted on /r/denmark by /u/retarderetpensionist at 2024-03-25 10:16:19+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

acronymopolis at 2024-03-25 11:48:17+00:00 ID: kwh17ok


…men ingen fra kristendom?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

JakobSejer at 2024-03-25 11:53:44+00:00 ID: kwh1ufe


Det ville være super. Det er de eneste fag i første klasse hvori der indgår vold,død og ødelæggelse. Min dreng på syv var sgu lidt bange da der fortaltes om mord på alle de førstefødte drenge og med markering på dørene med blod.....wtf???

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

acronymopolis at 2024-03-25 12:32:05+00:00 ID: kwh6gyn


Synes det er sindssygt overprioriteret - fra 1. - 9. klasse. Jeg er med på det indeholder mere end kristendom, men det er da absurd at skære i idræt og natur/teknik.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Boz0r at 2024-03-25 12:45:56+00:00 ID: kwh89zd


Kan man ikke smide det ind under historie?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

acronymopolis at 2024-03-25 12:55:58+00:00 ID: kwh9m2j


Der er det allerede i rigelige mængder.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

norsemaniacr at 2024-03-25 13:07:57+00:00 ID: kwhb99p


At det ikke allerede udelukkende ligger under "Historie" skriger til himlen af stenaldermentalitet hos beslutningstagerne.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

type_reddit_type at 2024-03-25 13:43:41+00:00 ID: kwhgh57


Kristendommen udspringer af et agerbrugs bronzealder samfund og ikke stenalderen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Chiliconkarma at 2024-03-25 15:48:08+00:00 ID: kwi1daw


Jo, men livet mellem Eufrat og Tigris begyndte før bronzen og det er pokkers svært at sige noget om hvor meget af religionen der er formet at den ældre kultur.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

Alternative_Pear_538 at 2024-03-25 12:26:44+00:00 ID: kwh5swl


Forligspartierne er næsten hele højrefløjen. Det ville være selvmord for dem at foreslå nedskæring på kristendom, når man tænker på typen af vælgere.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

acronymopolis at 2024-03-25 12:29:12+00:00 ID: kwh63y9


Pga. ongoing islamforskrækkelse? Hvad er det rationelle argument? Er der et?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SpringrollJack at 2024-03-25 13:30:52+00:00 ID: kwheke6


Er der nogen rationelle mennesker på nogen fløj der stadig tror på det bævl? Vi er i 2024

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Peter34cph at 2024-03-25 13:51:44+00:00 ID: kwhhq5v


"Rational arguments don't usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people." - Gregory House

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (7 children)

myspiritisvantablack at 2024-03-25 12:52:21+00:00 ID: kwh94kt


Jeg har aldrig fattet, at dét fag ikke bliver afskaffet eller ihvertfald mindst bliver lavet om til almen religionsforståelse (som ateist er jeg sjovt nok mest for afskaffelsen af religion som fag indtil børnene kan forstå citatet “opium for masserne” aka nok først i 5. klasse eller opefter).

Endnu mindre, at Liberal Alliance støtter, at vi skal have undervisning i kun én religion.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Krogholm2 at 2024-03-25 14:50:30+00:00 ID: kwhrd43


Kristendom idag er også meget mere om religionsforståelse, traditioner ( jul påske osv) Etik og moral. End det er læsning af biblen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Lanternestjerne at 2024-03-25 14:01:49+00:00 ID: kwhjbre


Man kan sagtens blive fritaget for det

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (3 children)

SpringrollJack at 2024-03-25 13:30:08+00:00 ID: kwhegi5


Afskaf det lort. Viden om eventyr skabt til hjernevask af fattige mennesker. Tror jeg springer over

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

nachoshd at 2024-03-25 14:41:01+00:00 ID: kwhpr5y


Faget eksisterer ikke for at konvertere folk til religion, det eksisteret fordi religion er en kæmpe del af vores samfund, og en endnu større del af fortidens samfund, så selvfølgelig skal børn da lære om det. Vil du også afskaffe historie fordi det handler om fortiden?

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

SpringrollJack at 2024-03-25 14:44:44+00:00 ID: kwhqdsh


Nej, jeg vil flytte det til historiefaget

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

nullenatr at 2024-03-25 17:15:27+00:00 ID: kwihlqk


Jeg hælder personligt mest til at lave det om til et kulturfag i stedet for. Religion er en stor del af kulturen, på den ene eller anden måde, men der er også et hav af andre ting, som påvirker vores (og andres) kultur. Så hellere lære om vores og andres kulturer, og herunder religioner.

Men altså, jeg er ikke lærer, så jeg vil ikke kunne sige, hvordan det skal foregå i praksis.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Chiliconkarma at 2024-03-25 15:40:24+00:00 ID: kwhzzn7


Folk har godt af at lære om ting der kan hjernevaske dem, så de kan modstå det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ok_Sheepherder_7178 at 2024-03-25 21:24:34+00:00 ID: kwjqvwr


En del af religionsfaget er faktisk også religionskritik.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Chiliconkarma at 2024-03-25 15:39:32+00:00 ID: kwhzu65


Fordi religion har snydt sig til en plads i vores samfund ved at være gammelt nok til at folk ikke har turdet afskaffe det endnu.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

AxePlayingViking at 2024-03-25 14:22:35+00:00 ID: kwhmoen


Kristendomsfaget er jo ikke kun undervisning i én religion. Selvfølgelig skal det være der, og egentlig også have en stor på kristendommen, i den danske folkeskole. Kristendommen den langt største religion i Danmark, så under formålsparagraffen er det et vigtigt fag.

Jeg så dog personligt gerne at det blev smeltet ind i pensum til samfundsfag og historie, og der blev flere timer til disse. Der er alligevel mange lærere der varetager mindst to ud af tre af de fag, hvis de har dem, mig bekendt.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (2 children)

CrateDane at 2024-03-25 17:52:52+00:00 ID: kwiok8z


Kristendomsfaget er jo ikke kun undervisning i én religion.

Det er da om noget et argument for at det burde hedde noget andet end kristendom (eller kristendomskundskab).

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

AxePlayingViking at 2024-03-25 18:32:08+00:00 ID: kwivp5z


Det var også noget, den forrige-forrige regering ville. Desværre var den jo underlagt DF, som trumfede det.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Mellow_Mender at 2024-03-25 18:23:11+00:00 ID: kwiu372


Det var jo Dansk Folkeparti der fik trumfet igennem, at det skulle hedde kristendomskundskab, uanset at fagets indhold er mere generel religionsundervisning.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Frydendahl at 2024-03-25 14:20:43+00:00 ID: kwhmdg3


Endnu mindre, at Liberal Alliance støtter, at vi skal have undervisning i kun én religion.

Han er ikke ret offentlig om det, men Alex Vanopslagh er en praktiserende kristen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago (1 children)

Icecream-is-too-cold at 2024-03-25 15:46:12+00:00 ID: kwi10q8


Jeg har aldrig fattet, at dét fag ikke bliver afskaffet eller ihvertfald mindst bliver lavet om til almen religionsforståelse 

Det kan være at vi min folkeskole bare var anderledes, men i kristendom havde vi alle religioner med, og ikke kun den kristne.

Det var et spændende fag, fordi det giver en indsigt hvordan det var engang, og de forskellige kulturer rundt omkring i verdenen.

[–] Dannebot@leddit.danmark.party 1 points 1 year ago

Ok_Sheepherder_7178 at 2024-03-25 21:23:37+00:00 ID: kwjqpz3


Det er lige præcis sådan det er, og af samme grund er det obligatorisk i gymnasierne. Det handler ikke om at man skal sidde og tro på de mange fantasifortællinger (jeg er selv indædt religionsfornægter), men derimod skabe en forståelse af forskelle og ligheder, hvilket igen giver en dybere forståelse for forskelligheder og kulturer.

Det er nok meget sundt, tror jeg.