this post was submitted on 26 Jun 2025
20 points (100.0% liked)

Nyheder

905 readers
33 users here now

For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.

Regler

1. Brug artiklens titel

Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.

2. Brug ikke tekstfeltet ("body")

Link udelukkende til artiklen og brug ikke tekstfeltet ("body" på engelsk). Hvis du vil tilføje noget, så skriv en kommentar. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet. Undtagelse: Det er tilladt at dele et referat af en artikel bag betalingsvæg i tekstfeltet.

3. Kun nye artikler

Artikler skal være mindre end en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.

4. Debat-indlæg og andet skal markeres

Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.


Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.

founded 2 years ago
MODERATORS
top 5 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] SorteKanin 10 points 1 week ago (2 children)

Der står lidt om togene på DSBs hjemmeside. Højdepunkter:

  • 200 km/t topfart imod IC3s 180 (+11%), så kommer man noget hurtigere frem.
  • 7950 hestekræfter imod IC3s 1870 (+425%), giver forhåbentlig en meget bedre acceleration så stop ikke tager lige så lang tid.

Så vidt jeg kan se har toget også plan indstigning, altså ikke med trapper ligesom i IC3 togene lige nu. Det er ikke kun godt for kørestolsbrugere - det er meget hurtigere for alle folk at komme ind og ud af et tog med plan indstigning. Så behøver toget måske ikke at holde stille i lige så lang tid.

Det er da ikke en dårlig forbedring, selvom jeg stadig hungrer efter Shinkansens 320 km/t 🤤.

[–] farsinuce 8 points 1 week ago (1 children)

Det er da ikke en dårlig forbedring, selvom jeg stadig hungrer efter Shinkansens 320 km/t 🤤.

Banedanmarks skinne ville smelte.

[–] bobslaede 9 points 1 week ago

Forestil dig det første efterårs-blad der altid ødelægger det for dsb, og så med 320 i timen.

[–] drkt@scribe.disroot.org 6 points 1 week ago

så kommer man noget hurtigere frem.

Danmark's tognet har en gennemsnitlig max hastighed på omkring 160, selv uden at tælle de lange snit hvor den er under 100.

Esbjerg -> Fredericia -> Aarhus -> Aalborg ligger mest ved 160
Fredericia -> København ligger omkring 180

Det eneste sted du kan køre med 200 er ~7 km ved Rold Skov under Aalborg,
en af linjerne vestpå fra København omkring 35km,
Nykøbing Falster til Fehmarn (den nye tunnel) omkring 55km, og
Odense til Aaby på omkring 25km, dog kan du faktisk køre 250km/t her.

Tophastighed over 180 er lidt spildt i Danmark, hvis vi går ud fra at togene skal erstattes igen om 30 år, når vi måske forhåbentligt (beder virkelig til en Gud jeg ikke tror bor lige nu) har opgraderet og udvidet vores tognet mere. Acceleration er den store ting. Fredericia -> Aalborg har rigtig mange små stop, og halvdelen af togene stopper ved dem alle.

[–] TotalCommitment 9 points 1 week ago

Fra Banedanmarks hjemmeside:

"tunnelen efter planen åbner i 2029. Når Femern-banen står klar, kan man køre med klimavenlige eltog mellem København-Hamburg på ca. 2 timer og 30 minutter."

Helle T. & Co's Time Plan ser faktisk ud til at lykkes. vis ikke Russerne når at bombe den

Og så kommer der også Nox sovetog fra københavn.