this post was submitted on 04 Sep 2025
10 points (91.7% liked)

Musik

63 readers
7 users here now

Et fællesskab til diskussion og deling af musik i alle genrer, og andre emner der relaterer sig til musik som f.eks. instrumenter og lydproduktion.

founded 1 year ago
MODERATORS
10
submitted 1 day ago* (last edited 1 day ago) by Nangijala to c/musik
 

En lille robåd sætter ud fra Skodsborg med kurs mod Sverige i høje, mørke bølger midt om natten i efteråret 1943. Ombord er ingeniøren Marcus Herbert (jøde), arkitekten Arne Jacobsen (også jøde), dennes kæreste, Jonna, samt ægteparret Inger og Poul Henningsen. Besættelsesmagten har netop påbegyndt en menneskejagt på alle jøder og ideologiske fjender og heldigt for den lille besætning i båden, når deres gruppe væk i tide.

En nazistisk terrorgruppe, ledet af Wilfred Petersen, havde nemlig samme nat planlagt at brænde PHs hus ned med ham og Inger indeni.

Men hvorfor ville de dog indebrænde en berømt arkitekt, der var kendt for sine flotte lamper? Fordi PH ikke kun var god til at designe interiør til hjemmet, men også var en meget aktiv samfundsdebattør, kulturmand, skribent og digter. Han havde i løbet af 1930erne erhvervet sig nazisternes opmærksomhed ved sine satiriske og kritiske artikler omkring den politiske udvikling i Tyskland. Selvom han siden besættelsen havde været under stram censur og derved ikke på samme måde kunne udtale sig bramfrit, blev PH alligevel set som en trussel mod styret og han skulle derfor tilintetgøres.


Foruden sit tidsskrift, Kritisk Revy, brugte PH også sin tid på at skrive revysange. Den mest kendte må vel være ”Man Binder Os På Mund og Hånd”, som på alle måder er en protestsang. Men året efter, i 1941, skrev PH en anden revysang, som jeg gerne vil give lidt opmærksomhed.

”I Dit Korte Liv” kan også kaldes en protestsang mod det nazistiske regime, men den er også mere end det. Først og fremmest er den en eksistentiel vise, skrevet fra et ateistisk synspunkt, hvilket ikke var helt almindeligt dengang. Der er en tydelig religionskritik i sangen, og et fokus på at få mennesket til at forholde sig til det, som PH mener er en fundamental realitet når det kommer til vores dødelighed. Sangen er også en kærlighedserklæring til livet selv og til vores planet, der er så unik og vigtig at værne om.


Jeg faldt over sangen ved et tilfælde en dag for nogle år siden, hvor jeg ledte efter spændende gamle danske viser og efter min mening er det en af de bedste danske sange jeg nogensinde har hørt.

Musikken blev skrevet af Kai Normann Andersen og sangen blev sunget af Liva Weel ved Dagmarrevyen, i samme bygning, hvor nazisternes hovedkontor lå. Da ”Man Binder Os På Mund Og Hånd” blev sunget året før, havde salen været stille og publikum havde med deres tavshed udvist respekt for sangen. Det var ikke meget anderledes denne gang og heldigt nok for dem alle at nazisterne ikke var flydende i dansk så visens budskab gik dem forbi.


Jeg blev mindet om sangen sidste weekend, mens jeg var i færd med at hente al musik ned fra mine youtube-playlister (man er nået til et punkt, hvor der er så mange reklamer, at musikken nu føles sekundær, for helvede). Sangen sad stadig fast i min hjerne da min kæreste og jeg kørte mod Hammer Bakker for at gå en frisk lang tur i lyng, skov og på stier belagt med alskens ko-, heste- og gedemøg. Vi mødte endda kreaturerne flere gange på ruten. Sølvbrune heste, snehvide geder og langhårede køer med horn længere end mine arme. Men på turen derud bragte jeg sangen op og mens vi kørte afsted og solen sank ned bag skove og marker, læste jeg hulkende sangen højt for ham.

Den føles mere relevant nu end den gjorde da jeg faldt over den for nogle år siden. Jeg vil ikke gøre mig til dommer over hvem, der har ret når det kommer til hvad der sker efter døden, men PH rammer min egen livs- og dødsfilosofi med hoved på sømmet. Hvis nu der virkelig ikke er andet efter døden, så er det NU vi skal leve. Ikke kun det, men også leve med kærlighed i stedet for med had. Det føles næsten banalt at forsøge at sætte ord på de ord, der allerede står så fint alene. Men der er noget så vemodigt ved at læse denne lyrik, som var skrevet for mindre end 100 år siden og vide at vi måske ikke er ved at gentage historien i moderne tid, men vi forsøger dog ihærdigt at få den til at rime.


Liva Weel - I Dit Korte Liv


top 6 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] farsinuce 3 points 16 hours ago

Tak for at dele dette.

[–] Twanquility 4 points 1 day ago* (last edited 1 day ago) (1 children)

Tak for dine tanker. Det er en rørende historie. Jeg er ved at læse Kaj Munks erindringer 'Foraaret saa sagte kommer', som på samme måde også er et tankevækkende og rørende blik tilbage i tiden.

Her er et uddrag fra wiki-artiklen:

Kaj Munk skrev sin erindringsbog Foraaret saa sagte kommer i 1942, blot 44 år gammel. Han vidste godt, at det var tidligt. Som han skrev i forordet:

„ Egentlig skal Erindringer ikke skrives før man er 80. Dels kan man saa ikke længere huske noget. Og dels er de døde, der ellers vilde blive vrede. “

— Kaj Munk, Foraaret saa sagte kommer I forordet til bogen satte Kaj Munk plads af til en begrundelse for, hvorfor han skrev erindringer allerede i 1942, men meget sigende lod han pladsen stå tom.

I den sidste tid før sin død fik Kaj Munk flere advarsler om, at hans liv var i fare. Men han afviste at flygte. Modstandsmanden Børge Eriksen, der var med i Jyllandsledelsen af modstandsgruppen Ringen, blev sendt til Kaj Munks hjem i Vedersø – angiveligt sidst i december 1943 – for at advare Kaj Munk og overtale ham til at gå under jorden.

Børge Eriksen ankom til Vedersø Præstegård sent om aftenen, bankede på døren, og Kaj Munks hustru Lise åbnede. Børge Eriksen præsenterede sig og bad om at tale med Kaj Munk. Lise Munk gik op til Kaj Munk, der var ovenpå i sit arbejdsværelse, men han afviste at komme ned og tale med Børge Eriksen. Han var fast besluttet på at blive i Vedersø.

Nytårsdag 1944 holdt Kaj Munk sin nytårsprædiken ("Nytårsdag 1944"); ikke fra prædikestolen iført ornat, men stående nede på kirkegulvet blandt menigheden, klædt i overfrakke og rødt halstørklæde. Blot tre dage efter, den 4. januar 1944, blev han hentet af fem Gestapofolk i præstegården i Vedersø. De førte ham til en plantage ved Silkeborg, hvor han blev skudt.

[–] Nangijala 4 points 1 day ago (1 children)

Kaj Munk var virkelig også en formidabel digter. Kan huske at han altid blev fremhævet som en helt af mine lærere da jeg var lille, men jeg forstod ikke rigtig hvad de mente. Han giver mig Sophie Scholl-vibes. En stædig, stærk sjæl, der går sin skæbne imøde med oprejst pande. Jeg kan ikke påstå at jeg selv ville være så stærk hvis jeg endte i sådant et scenarie. Der tror jeg måske hellere jeg ville tage chancen i en robåd mod Sverige.

[–] Twanquility 3 points 1 day ago* (last edited 1 day ago) (1 children)

Forfærdelig fortælling også. Utroligt at så mange må dø for det man tror på. Der er noget smukt i at hjælpe folk til Sverige, med robåd. Smukt digt også.

[–] Nangijala 3 points 18 hours ago (1 children)

Sandt! Egentlig er der heller ikke nogen rigtig eller forkert handling når det kommer til sådant et ultimatum. Bliv og dø eller flygt og lev. Så længe man ikke smider uskyldige under bussen er begge løsninger ved reelle. I Kaj Munks tilfælde føles det bare ekstra tragisk fordi der kun var halvandet år tilbage af krigen. Men hvor skulle man også vide det fra når man havde levet i det helvede så længe med det tredje riges oprejsning gennem 30erne og deres overgreb på Europa? Det må jo have føltes som om der ingen ende var på det.

Jeg læste tilfældigvis en smule om Virginia Woolf forleden, hvor det også nævnes at hun tog sit eget liv i 1941 fordi hendes fortvivlelse over verdenssituationen havde hæmmet hendes evne til at skrive og sat ild under hendes i forvejen skrøbelige mentale helbred.

Det kunne være lidt spændende at læse mere om forskellige digteres og forfatteres håndtering af anden verdenskrig og hvordan de udtrykte sig gennem deres kunst.

[–] Twanquility 3 points 18 hours ago

Total god vinkel. Du har da allerede samlet et par stykker. Jeg skal læse mere om Virginia W.