this post was submitted on 24 Jun 2024
8 points (90.0% liked)

Nyheder

881 readers
16 users here now

For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.

Regler

1. Brug artiklens titel

Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.

2. Brug ikke tekstfeltet ("body")

Link udelukkende til artiklen og brug ikke tekstfeltet ("body" på engelsk). Hvis du vil tilføje noget, så skriv en kommentar. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet. Undtagelse: Det er tilladt at dele et referat af en artikel bag betalingsvæg i tekstfeltet.

3. Kun nye artikler

Artikler skal være mindre end en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.

4. Debat-indlæg og andet skal markeres

Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.


Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.

founded 2 years ago
MODERATORS
all 10 comments
sorted by: hot top controversial new old
[–] SorteKanin 11 points 11 months ago* (last edited 11 months ago) (1 children)

Generelt synes jeg at al markedsføring med kendte mennesker lugter uærligt. De har jo altid fået penge for at sige at produktet er godt og så er det svært at stole på. At føre sådan markedsføring mod børn og ligefrem for usunde produkter er bare endnu værre da de har sværere ved at se den sammenhæng, tænker jeg.

[–] Assensvej 6 points 11 months ago

Reklamer er kun etiske hvis modtageren er velinformeret nok til at foretage en rationel beslutning. Med legetøj er det jo meget nemt, når det bare er form, farve, og funktion der gælder, men fødevarer er jo en helt andet sport. Så ender det jo med "forældre vs. influencer". Så må influenceren forklare alt fødevaren indeholder, hvor meget én portion er, osv. så barnet kan foretage en informeret beslutning. 😂

[–] TDCN 2 points 11 months ago (3 children)

Forslag: gør det ulovligt at modtage penge for at være med i en reklame. Det skal gøres 100% af egen vilje og uden at medvirkende tjener på det (udgifter må gerne dækkes som f.eks transport, kost og logi, men ikke en krone mere) Måske lidt ekstremt, men det vil være effektivt. Så gider kendte jo kun at medvirke hvis de reelt synes at noget er et godt produkt og værd at bruge tid på.

[–] SorteKanin 4 points 11 months ago

Måske lidt ekstremt, men det vil være effektivt.

Det tror jeg faktisk ikke det ville være. De medvirkende ville bare modtage goder i stedet for penge, eller blive kompenseret på andre lyssky måder. Det er ligesom tanken om at gøre reklamer fuldstændig ulovlige - en verden uden reklamer lyder virkelig godt, men i realiteten vil der stadig være reklamer, de vil bare være skjulte.

Det bedste man kan gøre er at regulere det så reklamer skal være meget tydeligt markeret. Jeg synes ikke kravene til hvor tydeligt det skal være er godt nok som det er i dag. At gøre det ulovligt at reklamere på visse måder tror jeg også virker okay, fordi virksomhederne så stadig har andre muligheder for at reklamere og så ikke behøver at ty til lyssky metoder.

[–] Klorofyl 3 points 11 months ago (1 children)

Det lyder godt nok som en tung bureaukratisk process.

Og hvordan vurderer man om noget er en reklame, eller om det bare er et tilfælde at tv kokken brugte santa Maria karry.

[–] Assensvej 2 points 11 months ago* (last edited 11 months ago) (1 children)

Der er jo mennesker som lever af at spille i reklamer, så hvordan skulle man differenciere mellem dem? Det er jo ikke så meget hvem der er i reklamen, det handler om hvad reklamen siger. Ja, der er forskel på om Peter Lund Madsen eller Peter Lundin siger Coca Cola er sundere end vand, men vi kan ikke lovgive efter folks omdømme.