this post was submitted on 27 May 2025
18 points (95.0% liked)

Feddit.dk

1214 readers
24 users here now

Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.

Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.

founded 2 years ago
MODERATORS
 

Jeg holder fartsgrensen. Alltid. Har null respekt for de der kører i 100+ i 80-sonen. Er blevet kørt af vejen af en trailer, og det var dagen jeg købte dashcam til begge mine biler.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så normalt... Og stop-skilte er bare for sjov!

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] krydret_ismaskine 3 points 2 days ago (2 children)

Fordi det er meget mere økonomisk at køre 110 og de par minutter køretid reelt ingen forskel gør.

Husk at lastbiler og biler med trailere skal køre 80km/t og det fungerer fint.

[–] deczzz@lemmy.dbzer0.com 4 points 2 days ago* (last edited 2 days ago) (1 children)

Lidt for mange stråmænd her.

Hvor kommer økonomisk kørsel ind i billedet? Ydermere er det primært acceleration der er dyr i brændstof. Så i princippet forværres min brændstofsøkonomi fordi du skaber en situation som 1. Kan være farlig, 2. Trafikken glider ikke godt fordi folk skal bremse og gasse op, 3.Mener at din tilgang til kørsel er mere korrekt pga økonomi og fordi "I kan fa umuligt have så travlt"?

Og hvad i alverden har den tilladte hastighed ved trailer/lastbil at gøre med min pointe om ikke at trække ud i overhalingsbanen med 110 når der er en strøm af biler der kører 130?

Det her handler om sikkerhed. Antag situation hvor en bilist i ydersporet kører 130, er et øjeblik uopmærksom fordi hans Tesla bipper på skærmen. Pludseligt trækker en bil ud for at overhale en lastbil med 110. Hvad sker der så?

Helt enig i at folk skal slappe af og tage det roligt i trafikken. Det er en holdsport.

[–] krydret_ismaskine -1 points 2 days ago (1 children)

Økonomisk kørsel er inde i billedet fordi jeg vælger at køre 110, da det sparer brændstof. Din tese om acceleration holder ikke, for hvis du bekymrede dig om brændstoføkonomi, ville du også køre 110 😊

Du stiller nogle tynde stråmænd op.

Min kørsel er ikke til fare eller bare unødig ulempe, da jeg venter på at der er plads og jeg gasser op før jeg trækker ud, i stedet for at trække ud med 80-90km/t. Jeg kan godt vente hvis der er en hel strøm af hurtigere trafik i venstre spor, der skal nok være et ophold på et tidspunkt.

Hvis jeg trækker ud med god afstand til bagfra kommende og overhaler med 110km/t, så må I der kører 130+ og indhenter mig på et.tidspunkt altså lige tage en dyb indånding i 10 sekunder, I skal nok komme forbi. Jeg trækker ind så snart der er plads, men jeg ændrer ikke min hastighed.

Lad være med at tro at jeg trækker direkte ud foran folk, jeg hader når folk gør sådan.

[–] altialtiOSIBIL 0 points 2 days ago (1 children)

Din kørsel ER til fare og det ER en ulempe du pådutter hundredevis af bilister i din færd på motorveje hver gang du kører.

Du kører 110. Størstedelen kører 130. Så imens det individuelt for din bil er økonomisk, så er det ikke for alle andre biler, fordi de skal ned og op i fart, hvilket er dyrere i brændstof.

Det er dyrere i brændstof totalt, for alle på din færd.

Du er super egoistisk, men du ser det ikke selv.

[–] krydret_ismaskine 2 points 2 days ago* (last edited 2 days ago) (1 children)

Gennemsnitshastigheden på motorveje med hastighedsgrænse på hhv. 110 og 130 er omkring 110 og 118:

https://www.vejdirektoratet.dk/pressemeddelelse/2025/danskerne-koerer-fortsat-med-lavere-hastigheder

Og nej, det er ikke til fare for andre at køre 110 i stedet for 130, så længe man ikke trækker direkte ud foran andre eller anden slags chikanekørsel.

130 er ikke en hastighedspligt, det er en grænse. Og med en gennemsnitshastighed på 118, så kører folk altså med ret forskellige hastigheder. Man kan ikke bare forvente at kunne køre 130 overalt, præcis ligesom fri hastighed på autobahn ikke betyder man har ret til at køre 200+ hele tiden.

Færdselslovens vigtigste paragraf siger at der skal være gensidig hensyntagen, og det gælder uanset om man kører lidt hurtigere eller langsommere.

[–] altialtiOSIBIL 0 points 5 hours ago (1 children)

Og nej, det er ikke til fare for andre at køre 110 i stedet for 130, så længe man ikke trækker direkte ud foran andre eller anden slags chikanekørsel.

Det er lige netop det der sker!

  1. Hvis du ikke kører hastighedsgrænsen, så kør inde til højre.
  2. Hvis du skal overhale, så kom op på 130 km/t inden du trækker ud i venstre spor, overhal, træk ind igen.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/vi-tror-vi-er-gode-til-holde-til-hoejre-i-trafikken-virkeligheden-siger-noget-andet

Hvorfor kører du ikke bare 90 km/t bagved lastbilerne? Det tager kun 13 minutter længere pr time? De kører super stabilt.

[–] krydret_ismaskine 1 points 1 hour ago* (last edited 1 hour ago) (1 children)

130 er en hastighedsgrænse, ikke en hastighedspligt.

Og heldigvis er der ikke en konstant strøm af biler i venstre spor, så man kan sagtens vente lidt til der kommer et tilpas hul, overhale med 110 til skifte tilbage til højre spor.

Husk at gennemsnitshastigheden på 130-sektioner er 118, det er langt fra alle der faktisk kører 130.

[–] altialtiOSIBIL 1 points 10 minutes ago

Hvorfor tror du at den er 118? Det er fordi vi skal vente på en masse egoister som kører 110 og ikke tager hensyn.

[–] altialtiOSIBIL 1 points 2 days ago (1 children)

Det svarer lidt til smilende at tage hver vare op på båndet i slowmotion med vilje kl 1630 i Bilka.

Fordi det ikke er imod reglerne.

Men i dette tilfælde oven i, skaber du en sikkerhedsrisiko fordi langt de fleste kører over hastighedsgrænsen.

[–] krydret_ismaskine 2 points 2 days ago (1 children)
[–] altialtiOSIBIL 0 points 5 hours ago* (last edited 5 hours ago) (1 children)

Det er helt fint. Kør 80, 90, 100, 110 hvor du må køre 130, men så accelerer til fartgrænsen når du overhaler, så du ikke smadrer flowet i ydrerste bane.

Kort sagt: Tænk på andre mennesker end dig selv og din egen økonomi.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/vi-tror-vi-er-gode-til-holde-til-hoejre-i-trafikken-virkeligheden-siger-noget-andet

Det koster ca 10 min i timen at køre 110 i stedet for 130. Det koster ca 10 min yderligere at køre 90 i stedet for 110.

Hvorfor kører du ikke bare 90 km/t inde bag lastbilerne? De kører super stabilt

[–] krydret_ismaskine 1 points 57 minutes ago (1 children)

Jeg tager ansvar for min kørsel og forsøger at være forudsigelig og ikke i vejen for den øvrige trafik, inkl. at jeg holder til højre og giver plads hvis andre blinker til vognbaneskift.

Jeg presser heller ikke og bliver ikke sur hvis andre kører anderledes end jeg gør. Det kunne mange bilister lære noget af 😊

Mañana, hav lidt tålmodig og pas på blodtrykket i trafikken. Ingen gider vejvrede.

[–] altialtiOSIBIL 1 points 11 minutes ago

Jamen det lyder som om du kører perfekt så. Ligesom de fleste siger de gør