Nyheder
For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.
Regler
1. Brug artiklens titel
Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.
2. Brug ikke tekstfeltet ("body")
Link udelukkende til artiklen og brug ikke tekstfeltet ("body" på engelsk). Hvis du vil tilføje noget, så skriv en kommentar. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet. Undtagelse: Det er tilladt at dele et referat af en artikel bag betalingsvæg i tekstfeltet.
3. Kun nye artikler
Artikler skal være mindre end en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.
4. Debat-indlæg og andet skal markeres
Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.
Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.
view the rest of the comments
Jo, men måler vi ikke allerede via karakterer? Jeg tænker på hvorfor man ikke bare bruger dem.
Tror det er ret upræcist.
Et barn kan sagtens være ret klogt men få dårlige karakterer fordi det keder sig, og hverken skole eller forældre formår at stimulere det.
Det kan også være et barn der er klogt, men lydfølsomt, som bliver totalt overstimuleret af larmen og alle indtrykkene i klassen, og derfor ikke kan lære.
Der kan også være et barn med god begavelse der har problemer i hjemmet, hvilket afspejler fokus og præstation i skolen.
Der er også børn med udviklingsforstyrrelser - ASF eller ADHD - som er ret begavede, hvor begavelse overhoved ikke afspejles i præstationen i skolen.
Men omvendt kan man jo også sige at et barn med en høj IQ sagtens kan være dårlig i skolen. Spørgsmålet er måske hvilken side der vægter mest (jeg ved det ikke).
Det er jo også en af grundene til at de kan have gavn af en særlig skole. Mange med høj IQ fungerer ikke godt i den normale undervisning og det normale sociale miljø, og kan udvikle adfærdsproblemer. Hvis du hele tiden føler at dine klassekammerater ikke forstår dig, kan det være enormt fremmedgørende. Hvis undervisningen er ulideligt kedelig, kan det få en til at lave ballade eller stå helt af. Og i det lange løb kan manglende faglig udfordring betyde, at man ikke lærer at lave lektier og forberede sig på samme måde som andre elever i folkeskolen og gymnasiet. Det kan så f.eks. blive et problem, hvis man går universitetsvejen og tingene pludselig ikke er så nemme.