Nyheder
For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.
Regler
1. Brug artiklens titel
Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.
2. Brug ikke tekstfeltet ("body")
Link udelukkende til artiklen og brug ikke tekstfeltet ("body" på engelsk). Hvis du vil tilføje noget, så skriv en kommentar. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet. Undtagelse: Det er tilladt at dele et referat af en artikel bag betalingsvæg i tekstfeltet.
3. Kun nye artikler
Artikler skal være mindre end en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.
4. Debat-indlæg og andet skal markeres
Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.
Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.
view the rest of the comments
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor meget billigere det er at køre busserne bare fordi man ikke skal have et betalingssystemer kørende samtidigt.
Jeg hørte en gang en historie om at det et sted i Norge var sat elbilsladestandere op der var gratis at bruge fordi betalingssystemet ikke kunne betale sig selv hjem.
Jeg tænker umiddelbart ikke at de marginale omkostninger til rejsekortsystemet er særligt højt for en kommunes busruter. Specielt når nu systemet allerede er i drift og fungerer andre steder, så det ikke skal udvikles fra ny.
Men jeg kan så godt se at det giver mening med et nyt system til elbilladestandere.
Det er jo ikke kun hardwaren, men også infrastrukturen, administration, vedligehold, udskrivelse af bøder, inkasso, osv der spares væk. Jeg tror ikke det er småpenge.
Alle trafikselskabers budgetter og regnskaber er offentligt tilgængelige, så du kan bare gå i gang med regnemaskinen.
For Midttrafik fx kan man vel slippe for omkostninger i størrelsesordenen 100 mio. kr. fra sparede udgifter til billetsystemer, trafikselskabets administration samt fjernelse af billetkontrol. Til gengæld mister man så 840 mio. i indtægter. Man må nok også påregne en del ekstra driftsomkostninger, da den nuværende kapacitet næppe slår til hvis det er gratis.