Så med en befolkning på ca 41.500 personer koster det 8 millioner at gøre offentlig transport gratis? Altså ca 192 kr pr indbygger. Det lyder fandme som et godt tilbud jeg gerne vil have indført alle andre steder.
Nyheder
For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.
Regler
1. Brug artiklens titel
Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.
2. Brug ikke tekstfeltet ("body")
Link udelukkende til artiklen og brug ikke tekstfeltet ("body" på engelsk). Hvis du vil tilføje noget, så skriv en kommentar. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet. Undtagelse: Det er tilladt at dele et referat af en artikel bag betalingsvæg i tekstfeltet.
3. Kun nye artikler
Artikler skal være mindre end en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.
4. Debat-indlæg og andet skal markeres
Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.
Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.
Jeg lavede lige en hurtig udregning på 2 zoners månedligt pendlerkort til sammenligning:
Og de 8 millioner -> 192 kr er per ÅR til sammenligning med over 250 kr pr barn pr MÅNED (jf. mit eksempel).
Det, og at Fredericia har toge i alle 4 retninger, gør nok at jeg flytter der til hvis jeg nogensinde kan slippe ud af Horsens.
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor meget billigere det er at køre busserne bare fordi man ikke skal have et betalingssystemer kørende samtidigt.
Jeg hørte en gang en historie om at det et sted i Norge var sat elbilsladestandere op der var gratis at bruge fordi betalingssystemet ikke kunne betale sig selv hjem.
Jeg tænker umiddelbart ikke at de marginale omkostninger til rejsekortsystemet er særligt højt for en kommunes busruter. Specielt når nu systemet allerede er i drift og fungerer andre steder, så det ikke skal udvikles fra ny.
Men jeg kan så godt se at det giver mening med et nyt system til elbilladestandere.
Det er jo ikke kun hardwaren, men også infrastrukturen, administration, vedligehold, udskrivelse af bøder, inkasso, osv der spares væk. Jeg tror ikke det er småpenge.
Alle trafikselskabers budgetter og regnskaber er offentligt tilgængelige, så du kan bare gå i gang med regnemaskinen.
For Midttrafik fx kan man vel slippe for omkostninger i størrelsesordenen 100 mio. kr. fra sparede udgifter til billetsystemer, trafikselskabets administration samt fjernelse af billetkontrol. Til gengæld mister man så 840 mio. i indtægter. Man må nok også påregne en del ekstra driftsomkostninger, da den nuværende kapacitet næppe slår til hvis det er gratis.
Jeg burde vel have slået artiklen op et sted, den om at der her til den første august kan være en masse på kontanthjælp som ikke kan betale husleje fordi de bliver straffet så meget jf. nye regler. Overvej hvis det resulterer i her til efterår og vinter at der så er hjemløse der kører rundt på busserne bare for at være et sted som er tørt og varmt.
Men for ikke at tænke på det negative, så ville jeg ønske at der var flere kommuner der gjorde som Fredericia her, ville være super fedt.