this post was submitted on 08 Oct 2025
12 points (100.0% liked)
Teknologi
382 readers
1 users here now
For debat og nyheder omkring teknologi af alle former.
founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
view the rest of the comments
MidID benyttes også af bl.a. banker, vel at mærke uden om NemLog-in, så det virker umiddelbart relevant at oplyse om, hvor problemet ligger.
Du kan formentlig stadig logge på din netbank.
Har man et ordentligt service map, så burde man stadig kunne tagge MitId med "degraded performance" e.lign. da en dependency er i nedbrud. Det er det vi kører med på arbejde. Forretningen forstår ikke at "bagvedliggende systen xyz er nede, så der er ikke nogle problemer i frontsystemet". De forstår "xyz funktionalitet i vores system oplever problemer, resten virker som det skal"
Men her er det vel omvendt. NemID er en dependency for NemLog-in, så hvis MID kører, men selve NLI er nede, så er det de viser vel (teknisk set) korrekt?
Ikke rigtig, da MitId er den business service der er customer facing. Du ser ikke kunder spørge om NemLog-In er nede når de prøver at logge ind på borger.dk. Her kræver MitId, som "kunden" bruger, at NemLog-In er funktionelt. Hvis at vi havde en konkurrerende IdP til MitId, så ville de også have nedsat performance ved login til offentlige hjemmesider pga. upstream nedbrud. Det handler om at skabe gennemsigtighed til sin egen kunde.
NemLog-In er fx i 100% nedbrud og melder det til MitId som er deres kunde. MitId melder nedsat performance og problemer med login til offentlige myndigheder til deres kunder, borgerne. Borgerne har ikke direkte mulighed for at vide at når de bruger MitId, så er abc funktionalitet påvirket hvis xyz service fra en tredjepart er nede. Det ved MitId. Samtidig har NemLog-In heller ikke nemme kanaler til at informere MitId's kunder om nedbrud. Det kan MitId nemmere gøre fx i deres egen app eller i loginportalen.