Vil lige brokke mig over at DRs journalistik. Vi har da både de nye Vectron lokomotiver, Øresundstogene og IR4, som alle kører på el
Nyheder
For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.
Regler
1. Brug artiklens titel
Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.
2. Brug ikke tekstfeltet ("body")
Link udelukkende til artiklen og brug ikke tekstfeltet ("body" på engelsk). Hvis du vil tilføje noget, så skriv en kommentar. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet. Undtagelse: Det er tilladt at dele et referat af en artikel bag betalingsvæg i tekstfeltet.
3. Kun nye artikler
Artikler skal være mindre end en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.
4. Debat-indlæg og andet skal markeres
Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.
Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.
Her er det specifikt batteritog, hvor de øvrige bruger køreledninger. Det kunne man godt have præciseret bedre.
Lige her er det vel nok redaktøren der har bestemt titlen. Men helt generelt er kritik af DR's journalistik da på sin plads.
Altså, jeg er med på at toge jo som udgangspunkt ikke kan køre i særligt mange forskellige retninger, men jeg synes nu alligevel at det er synd at man ikke har givet lokoføreren et større vindue?
Når det er sagt: Sejt (og temmelig vildt!) med et batteridrevet tog.
Jeg så helst at man brugte køreledninger i stedet for batterier, men for små lokalbaner hænger investeringen måske bedre sammen med en ladestation ved hver endestation i stedet for alle de master mm.
Hvorfor? Jeg tror batterier har en række fordele, bla. mindre infrastruktur i landskabet. Hold da op det ville være fint hvis letbanen i Aarhus ikke krævede køreledninger - det ville vel også løse 90% af alle forsinkelser om vinteren 😁
Med batterier skal hvert eneste tog have tunge batterier om bord, og det kræver en del ressourcer at producere batterier med den nødvendige kapacitet til et tog. Desuden skal de skiftes når kapaciteten falder under et vist niveau, men her kan de selvfølgelig fortsat bruges som batteribackup til vedvarende energi osv.
Fordelen ved køreledninger at de er ret billige i materialer, hovedsageligt stålmaster og kobberledninger. Hertil selvfølgelig transformatorstationer efter behov. Men når det først er sat op er udgifterne til vedligehold minimale.
På selve toget sparer man plads og vægt til batterier, der er blot brug for pantografer, styringsenhed og elmotorer. Og netop fordi toget altid kører på en kendt strækning og ikke skal køre omveje som f.eks. en bus, skal køreledningerne jo blot følge sporene. Hvis toget endelig skal køres på spor hvor der ikke er køreledninger, kan man koble en batteri- eller motorvogn på.
Alt andet lige er køreledninger vel mere effektive og store batterier sviner også mere tænker jeg. Men det er bare nogle skøn fra min side, jeg har ikke tal på det.