this post was submitted on 02 Sep 2025
11 points (100.0% liked)

Feddit.dk

1266 readers
15 users here now

Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.

Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.

founded 2 years ago
MODERATORS
11
submitted 4 days ago* (last edited 4 days ago) by DenSortePingvin to c/fedditdk
 

Links til første post:

Anden post:

Projektstyring:

Figma:

Så oprandt endelig 4. semester, og vi kunne endelig komme i gang med speciale projektet på Datamatiker uddannelsen.

Siden vi kom i gang med semesteret har vi lige skullet lande i strukturen af semestret, som er bygget op med vejledning af henholdsvis specialerne i uge 1, og proces / produkt i uge 2. Derudover skulle vi udarbejde dokumentationen af vores individuelle, og værktøjet til dette, samt lande i ”hvad er egentlig omfanget af specialerne, og hvad vil jeg lære?”

Status på semestret er følgende, for hvert af gruppens 4, medlemmer:

Peter: Cloud computing, Devops og CI/CD pipelines | Softwarearkitektur og design patterns For mit første speciale har jeg indtil videre kun fokus på det sociale aspekt af Devops, med Kaizen og YAGNI, for at oprette en kultur af kontinuerlig forbedring i processen, og skal til at starte op på Automations aspektet af CAMS, i form af en CI/CD pipeline i Github Actions og Jenkins.

Ved mit andet speciale, har jeg valgt at vi skal arbejde med Hexagonal Architecture (også kendt som Ports and adapters) er en videreudvikling af Domain Driven Design (DDD), hvor vi separerer systemets domæner i hver deres “kerner”, som alle sammen har deres respektive porte og adaptere. Her skelnes portene som henholdsvist indgående og udgående, og bygges som Interfaces der sikrer at al kommunikation følger et præ defineret format.
Adapterne implementerer hermed så portens Interface, og derved forpligter sig til at følge det præ-definerede format.

Ved at vælge Ports and adapters, arbejder vi med små isolerede kerner, med løs kobling imellem, som muliggør at vi nemt kan teste funktionaliteterne, samt at systemet nemt kan deles op i mindre services, og på den måde sikrer en stor grad af skalerbarhed.

Tilgengæld kræver arkitekturen disciplin, og en stor mængde boilerplate kode.

Bo: Webudvikling & Frontend-teknologier / Automatisering & Scripting Jeg har ansvaret for at opbygge frontend-delen af CatchUp i React. Det indebærer at strukturere komponenter, routing og state management samt sikre en moderne og brugervenlig grænseflade.

Som mit andet speciale har jeg valgt Automatisering & Scripting. Her planlægger jeg at udvikle en bot eller seed-data generator, der kan simulere aktivitet på platformen. Det skal skabe en realistisk oplevelse af, at der er mange brugere, og samtidig hjælpe os med at teste funktioner som feed, notifikationer og interaktioner under mere autentiske forhold.

Burak: Frontend-teknologier / Websikkerhed Jeg har til opgave at optimere og style applikationen ved hjælp af Tailwind. Det indebærer at udvikle og vedligeholde et konsistent og responsivt UI, herunder både React-komponenter og komplette websider. Jeg har fokus på at skabe en moderne, brugervenlig og tilgængelig grænseflade, som understøtter en god helhedsoplevelse for brugerne.

Som mit andet speciale har jeg valgt Websikkerhed med fokus på OWASP-principperne. Her arbejder jeg med at identificere og forebygge de mest kritiske sårbarheder i webapplikationer, fx XSS, CSRF og usikker autentificering. Jeg har fokus på at integrere sikkerhed som en naturlig del af udviklingsprocessen, så platformen ikke kun er funktionel, men også robust og sikker for brugerne.

Kenneth: Spiludvikling i Unity / Gamification Jeg skal udvikle et multiplayer chatspil i Unity, der kan køre i browseren via WebGL. Spillet fungerer som en social hub, hvor brugerne kan mødes, chatte og interagere i et mere levende univers end en traditionel feed-baseret platform. Her arbejder jeg med integration til backend via Colyseus og realtidskommunikation, så spillet understøtter både interaktioner og fællesskabsoplevelser.

Derudover har jeg valgt Gamification som mit andet speciale, hvor jeg fokuserer på at designe spilelementer, der skaber motivation og fastholdelse. Det omfatter f.eks achievements, progression og belønninger - som kobles til både spillet og selve CatchUp-platformen. Formålet er at understøtte engagement på tværs af webapp og spil, så brugerne oplever en samlet, sammenhængende platform.

Vi tager gerne imod al form for feedback, og prøver løbende at finde en optimal struktur til opbevaring og visning af artefakter

no comments (yet)
sorted by: hot top controversial new old
there doesn't seem to be anything here