Nyheder
For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.
Regler
1. Brug artiklens titel
Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.
2. Brug ikke tekstfeltet ("body")
Link udelukkende til artiklen og brug ikke tekstfeltet ("body" på engelsk). Hvis du vil tilføje noget, så skriv en kommentar. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet. Undtagelse: Det er tilladt at dele et referat af en artikel bag betalingsvæg i tekstfeltet.
3. Kun nye artikler
Artikler skal være mindre end en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.
4. Debat-indlæg og andet skal markeres
Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.
Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.
view the rest of the comments
Men som jeg lige læser det kræver det bare at man parkerer ved en bestemt parkeringsplads. Hvad koster en parkering der? Er det billigere end at tage letbanen? For så kunne man vel bare lade som om man har parkeret, betale for parkeringen, og så ellers komme billigere afsted?
Uanset hvad ved jeg ikke helt hvor jeg står. Det er jo et forsøg for at teste hvor mange man kan få til at skifte over til letbanen. Hvis det giver pote vil det vel kunne betyde at vi endelig tager en alvorlig snak om at gøre offentligt transport gratis for miljøets skyld.
Jeg tænker at grunden til at de ikke gør det gratis for alle, er at så vil cykelister også hoppe over i letbanen i stedet, og det ødelægger lidt formålet med forsøget, og giver værtfald som minimum et tvetydigt resultat der ikke vil fortælle os noget konkret.
Vil det ikke være et sjovere og mere brugbart eksperiment at gøre det gratis for alle, måle hvilken strækninger der bliver brugt, og så se om bil-trafik er lavere end før, og eventuelt måske endda se om der bliver mere gå-trafik på gågaderne og andre tourist områder?
Jeg nægter at tro at et eksperiment så snævert som det her kan god data. Jeg kender i hvert fald ikke nogen der gider at stille deres bil i kanten af byen for at tage offentlig transport, hvis alternativet er, at de bare køre hele vejen i deres bil. Det alternativ er altid muligt så længe vi bliver ved med at udvide parkering i byen, hvilket i hvert fald er et problem i Horsens
Men nu bliver der jo skåret i parkeringen i Aarhus, og adgangen til nogle områder med bil begrænses mere og mere. Så der er en ekstra motivation til at lade bilen stå.
Jeg vil ikke være på tværs over det her forsøg, men det er nok heller ikke en løsning der kan eller bør gøres permanent i sin nuværende form.
Hvis Aarhus sløjer parkering er jeg med på den, men jeg synes stadig at det er et alt for snævert eksperiment.
Og at alt offentligt trafik burde være gratis, overalt, hele tiden og for alle.