Nyheder
For alle nyheder, hvad end de måtte omhandle.
Regler
1. Brug artiklens titel
Titlen på indlæg skal være titlen på nyhedsartiklen der linkes til. Du må dog gerne oversætte titlen hvis den ikke er på dansk, så længe oversættelsen er retvisende. En alternativ titel (fx i tilfælde af clickbait) eller vigtig supplerende information kan angives i kantede parenteser. Fx: "Clickbait titel [Beskrivende titel]". Dette sikrer at titlen på artiklen ikke er misvisende.
2. Brug ikke tekstfeltet ("body")
Link udelukkende til artiklen og brug ikke tekstfeltet ("body" på engelsk). Hvis du vil tilføje noget, så skriv en kommentar. Dette sikrer at debatten foregår fra et neutralt synspunkt der tager udgangspunkt i artiklen, og ikke en bestemt vinkling skrevet i tekstfeltet. Undtagelse: Det er tilladt at dele et referat af en artikel bag betalingsvæg i tekstfeltet.
3. Kun nye artikler
Artikler skal være mindre end en uge gamle. Dette sikrer at artikler faktisk er nyheder.
4. Debat-indlæg og andet skal markeres
Det er tilladt i et begrænset omfang at indlægge artikler der ikke som sådan er nyhedsartikler og ikke er skrevet af avisens ansatte (fx debat-indlæg eller læserbreve), men sådanne artikler skal markeres med [Debat] el. lign. mærkat i titlen af indlægget inden titlen på artiklen. Dette sikrer at brugere er klar over den potentielle højere bias der kommer fra debat-indlæg og sikrer at debat-indlæg ikke bruges til at skubbe en agenda.
Husk også at følge Feddit.dks generelle regler.
view the rest of the comments
Jeg synes, det er problematisk.
De politikere, som har truffet beslutningen, er ofte fra en generation før eller under de gammeldags mobiltelefoners indtog i folkeskolen sidst i 90'erne.
Med aftalen rider de en populistisk bølge. Der er en udbredt moralsk panik over informationsteknologi i dag – fra en befolkning, som stadig ikke rigtigt forstår at en smartphone er det samme som en computer (og derfor må du gerne bruge bærbar i skoletiden men sjældent tage noter eller skrive eksamener ned din smartphone).
Vores politikere opgiver tanken om at ”digitale indfødte” skulle have nogen særlig værdi. Generation Z og yngre nåede aldrig rigtigt at blive gode til de ting på computeren, som er værdifulde i organisatorisk sammenhæng, kun sociale medier, og det er selvfølgelig ikke skolens, politikernes eller forældrenes skyld – men en iboende dårligdom i teknologien. Åbenbart.
Drømmen er nu at svække de unges digitale færdigheder for at opnå tvivlsomme læringsmæssige fordele. Man er heller ikke interesseret i den enorme mængde studier der tilskriver positive effekter ved brug af IT inklusive mobile enheder.
Forestillingen hos disse perspektivløse (og aldeles ufaglærte) politikere er at folkeskolens problemer er elevernes skyld. Elev tager telefon med i skolen. Elev forstyrrer per definition. Eller noget. Men de har selv gået i skole før mobiltelefonerne kom, og det har jeg også, og det var helt ad helvede til. Det var IKKE bedre før – under de omstændigheder, man nu søger at reproducere. Det var faktisk så dårligt, at det har spillet en rolle i min egen beslutning om ikke at få børn. Hold kæft, hvor lidt man lærte og hvor få muligheder man havde for at bruge sin hjerne uafhængigt og lade nysgerrigheden føre en ud ad informationslandevejen. Alt blev bedre, da Steve Jobs' “bicycle for the mind” blev mobil.
Virksomhederne har heller ikke tid til det fis. Nu står jeg her i hjemmeplejen og tænker på, hvordan de ældre medarbejdere bakser med dokumentationssystemet – det meste foregår på mobil og tablet, så man kan dokumentere i selve situationen uden at skulle ind på kontoret. Og nu skal vi så fremover have yngre generationer, som er lige så uduelige som de ældre, fordi de vokser op med forestillingen om at mobiler er moralsk og kognitivt forkerte – per definition. At der skal være de samme forbud mod mobiler, som der er mod rygning på offentlige steder.
Der erlangt større anledning til skepsis, end der er til optimisme.
Jeg er rygende uenig.
Hvis du tror de unge ikke kan finde ud af at bruge en telefon fordi de ikke må bruge den i skolen, så undervurderer du i den grad unge mennesker. Det handler ikke om at svække de unges læring.
Mobilen er en evig distraherende faktor. OGSÅ i virksomheder. Det er ikke selve teknologiens skyld, men afhængighedsskabende software, der dominerer smartphones idag.
Du lyder enormt bitter på din egen skolegang. Tror du ærligt at den havde været bedre af at alle havde kameraer i lommen og Snapchat? :-) Jeg tror det næppe.
der rammer du noget af humlen.
Mobilen forstyrrer undervisningen, og softwaren hører ikke hjemme i skolen. Der kan bestemt være situationer, hvor en skærm giver mening i undervisningen, men en privat telefon bør ikke være en del af det.
Mine piger (især den ene) bliver meget tvær på de dage, hvor de har brugt iPad både i historie, dansk og matematik. Det er ensformigt, nemt for lærerne, og ligesom tavleundervisning begrænser det læringsformen til bestemte typer indlæring. Dermed risikerer man at tabe en gruppe børn, hvis man læner sig for meget op ad én metode. Skærmbrugen er efter min mening løbet løbsk, både i timerne og i frikvartererne.
Personligt bakker jeg op om et forbud mod mobiltelefoner i skolen.